Contabilitatea finanțării campaniei electorale – alegeri locale și parlamentare în 2016. Rolul mandatarului financiar – partea I –
Numărul 30, 25-31 octombrie 2016 » Expertiza și auditul afacerilor
Termeni-cheie: mandatar financiar coordonator, contribuții electorale, cheltuieli electorale, virament bancar, competitor electoral
Clasificare JEL: M41, M40, M48, B21, B22
1. Introducere
Reglementările privind finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale obligă competitorii electorali (respectiv partidele politice, alianțele politice, organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale și candidații independenți, în sensul Hotărârii Autorității Electorale Permanente nr. 19/2016 privind aprobarea Ghidului finanțării campaniei electorale la alegerile locale din anul 2016, cu modificările și completările ulterioare) la transparență financiară, la declararea veniturilor încasate și a cheltuielilor efectuate mai ales pentru campaniile electorale.
Caracterul netransparent și corupt al finanțării candidaților a reprezentat fundamentul desfășurării campaniilor electorale românești. Depolitizând finanțarea publică, reglementările în domeniu în vigoare disciplinează partidele politice și candidații în perioadele de desfășurare a campaniilor electorale.
Profesionalizarea alegerilor, disciplinarea finanțelor competitorilor electorali și a bugetelor de campanie, apariția actorilor politici calificați, profesioniști ai alegerilor electorale, raționalizează cheltuielile și transparentizează încasările, și toate acestea prin verificarea și publicitatea veniturilor și cheltuielilor electorale făcute prin conturile bancare de campanie. Publicarea de către Autoritatea Electorală Permanentă (AEP), în Monitorul Oficial, a rapoartelor detaliate ale veniturilor și cheltuielilor electorale, precum și a cuantumului datoriilor înregistrate în urma campaniei electorale în termen de 60 de zile de la publicarea rezultatelor alegerilor invită experții AEP care se vor ocupa cu controlul financiar al partidelor politice să auditeze fondurile utilizate în campaniile electorale, precum și mandatarii financiari desemnați de partidele politice (Grecu, 2015).
În ceea ce privește pregătirea profesională a persoanelor care pot fi numite ca mandatari financiari, reglementările specifice în vigoare prevăd că pot fi desemnate ca mandatari financiari coordonatori numai persoanele fizice care au calitatea de expert contabil sau contabil autorizat, respectiv numai persoanele juridice care oferă servicii specializate de contabilitate (art. 34 alin. (8) din Legea nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, republicată, cu modificările și completările ulterioare).
2. Fundamente teoretice pe baza reglementărilor specifice privind rolul mandatarului financiar în contabilitatea finanțării campaniei electorale. Surse de finanțare, cheltuieli și plafoane
2.1. Sursele de finanțare a activității curente a partidelor politice
- cotizații ale membrilor de partid;
- donații, legate și alte liberalități;
- venituri provenite din activități proprii;
- subvenții de la bugetul de stat;
- împrumuturi în bani de la persoane fizice și juridice.
Totodată, partidele politice pot contracta împrumuturi în bani numai prin acte autentice notariale și al căror termen de restituire nu poate fi mai mare de trei ani. Primirea, respectiv restituirea împrumuturilor sunt însoțite de documente de predare-primire, iar încasările, respectiv plățile se pot face numai prin virament bancar.
În ceea ce privește evidența contabilă a operațiunilor economico-financiare patrimoniale, inclusiv finanțarea acestora, atât în perioada curentă, cât și în cea a campaniilor electorale, partidele politice și organizațiile teritoriale ale acestora sunt obligate să își organizeze contabilitate proprie, conform reglementărilor contabile aplicabile.
Operațiunile de încasări și plăți ale partidelor politice și ale organizațiilor teritoriale ale acestora se efectuează prin conturi bancare, în lei și în valută, deschise la bănci cu sediul în România și în numerar potrivit legii.
Veniturile realizate din activități proprii sunt scutite de impozite și taxe.
Eficiența și oportunitatea cheltuielilor partidelor politice, ale alianțelor politice și ale organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale se hotărăsc de către organele de conducere ale acestora, potrivit statutului lor.
2.2. Evidența contabilă a finanțării în timpul campaniilor electorale. Mandatarul financiar
➥ Desemnarea și rolul mandatarului financiar
Reglementările specifice în vigoare (art. 34 din Legea nr. 334/2006; art. 41 din Hotărârea Guvernului nr. 10/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale; art. 1 din anexa la Hotărârea AEP nr. 19/2016) au prevăzut începând cu anul electoral 2016 (pentru alegerile autorităților administrației publice locale, alegerile parlamentare, alegerile prezidențiale și consultările electoratului prin referendum) un nou mod de finanțare a activității partidelor politice în timpul campaniilor electorale. Astfel, evidența contribuțiilor și a cheltuielilor pentru campania electorală aparținând partidelor politice și candidaților independenți este organizată exclusiv de către mandatarii financiari, care sunt numiți de conducerea competitorului electoral.
- un mandatar financiar coordonator la nivel central;
- câte un mandatar financiar la nivelul fiecărui județ;
- un mandatar financiar la nivelul fiecărui sector al municipiului București și/sau la nivelul municipiului București.
Competitorul electoral poate desemna un mandatar financiar într-un județ, sector sau în municipiul București numai în cazul în care participă la alegeri în unitatea administrativ-teritorială respectivă.
Candidatul independent va desemna un singur mandatar financiar.
Partidele politice, alianțele politice și candidații independenți care au desemnat mandatari financiari care nu au calitatea de expert contabil sau de contabil autorizat au obligația de a încheia contract de asistență de specialitate cu persoane fizice autorizate sau cu persoane juridice specializate în oferirea de servicii de contabilitate.
Mai multe partide nu pot folosi serviciile ace-luiași mandatar, cu excepția situației în care partidele fac parte din aceeași alianță politică sau electorală.
Candidații nu pot fi mandatari financiari.
Înregistrarea mandatarului financiar coordonator și a mandatarilor financiari desemnați la nivel de județ, sector și/sau la nivelul municipiului București (mandatari financiari teritoriali) se realizează în intervalul dintre momentul aducerii la cunoștință publică a datei alegerilor și începerea campaniei electorale (spre exemplu, termenul-limită de înregistrare a mandatarilor financiari pentru alegerile locale din anul 2016 a fost data de 6 mai a.c.), făcându-se publică în presă sau pe pagina de internet a partidului.
Calitatea de mandatar financiar se dobândește numai după înregistrarea oficială la Autoritatea Electorală Permanentă, pe baza împuternicirii partidului politic și a acceptului acestuia.
La data înregistrării oficiale, mandatarul financiar primește de la AEP un cod unic de identificare al competitorului electoral, care va fi imprimat pe toate materialele de propagandă electorală aparținând acestuia. Codurile unice de identificare sunt aduse la cunoștință publică de către AEP prin publicarea pe site-ul propriu.
- cererea de înregistrare a mandatarului financiar, în original;
- copie a actului de identitate, în cazul persoanelor fizice, sau extras din registrul comerțului, în cazul persoanelor juridice;
- copii ale documentelor care atestă calitatea de expert contabil sau de contabil autorizat a persoanelor fizice;
- copii ale atestatelor pentru persoanele juridice specializate în oferirea de servicii de contabilitate;
- copii ale contractelor de asistență de specialitate cu persoane fizice autorizate sau cu persoane juridice specializate în oferirea de servicii de contabilitate pentru mandatarii financiari care nu au calitatea de expert contabil sau de contabil autorizat;
- copie a contractului încheiat între competitorul electoral și mandatarul financiar.
- competitorii electorali pot deschide conturi bancare pentru campania electorală numai prin mandatarii financiari înregistrați la Autoritatea Electorală Permanentă;
- în lipsa mandatarului financiar, nu poate fi deschis cont bancar pentru campania electorală, contribuțiile electorale nu pot fi încasate, iar cheltuielile electorale nu pot fi efectuate;
- numai mandatarii financiari pot întocmi și depune raportările obligatorii către Autoritatea Electorală Permanentă;
- dacă raportul detaliat al veniturilor și cheltuielilor electorale nu a fost depus de către mandatarul financiar în condițiile legii, mandatul de ales obținut de un candidat nu poate fi validat;
- în lipsa mandatarului financiar, cheltuielile electorale nu pot fi rambursate.
Prin recurs la reglementările în vigoare (art. 34 alin. (5) și (6) din Legea nr. 334/2006 și art. 6 și 7 din anexa la Hotărârea AEP nr. 19/2016), mandatarii financiari au următoarele atribuții principale:
- asigură evidența operațiunilor financiare, la nivel național, în cazul alegerilor pentru funcția de Președinte al României, al alegerilor pentru reprezentanții României în Parlamentul European și al referendumului național;
- supervizează activitatea celorlalți mandatari financiari ai competitorului electoral și centralizează evidențele acestora;
- reprezintă competitorul electoral în relația cu AEP;
- asigură evidența operațiunilor financiare, derulate prin contul de campanie deschis la nivel central;
- asigură evidența operațiunilor financiare pentru circumscripția electorală a românilor cu domiciliul sau reședința în străinătate, în cazul alegerilor pentru Camera Deputaților și Senat;
- transmite AEP documentele și rapoartele prevăzute de lege, în scris și în format electronic;
- depune la AEP cererea de rambursare a cheltuielilor aferente campaniei electorale;
- depune la AEP lista candidaților către care urmează să se facă restituirea contribuțiilor încasate pentru campania electorală, vizată de conducerea partidului politic la nivel județean sau la nivel central, după caz;
- răspunde solidar cu competitorul electoral care l-a desemnat de legalitatea operațiunilor financiare efectuate în perioada campaniei electorale și de respectarea prevederilor privind finanțarea campaniei electorale;
- efectuează operațiunile de plăți din contul bancar deschis pentru campania electorală la nivelul său de competență pe baza împuternicirii scrise a competitorului electoral;
- depune la AEP până la data încheierii campaniei electorale lista conturilor bancare pentru campania electorală deschise de către competitorul electoral, cuprinzând cel puțin codul IBAN, băncile și sucursalele unde acestea au fost deschise.
- răspunde solidar cu competitorul electoral care l-a desemnat de legalitatea operațiunilor financiare efectuate în perioada campaniei electorale și de respectarea prevederilor privind finanțarea pentru campania electorală, la nivelul la care a fost desemnat;
- organizează evidența operațiunilor financiare efectuate pentru campania electorală și verifică legalitatea acestora, la nivelul la care a fost desemnat;
- la depunerea contribuției electorale verifică și înregistrează contribuitorul în formularul aferent;
- efectuează operațiunile de plăți din contul bancar deschis pentru campania electorală la nivelul său de competență pe baza împuternicirii scrise a competitorului electoral;
- îndeplinește, în mod corespunzător, atribuțiile mandatarului financiar coordonator în cazul candidaților independenți.
➥ Deschiderea conturilor bancare pentru campania electorală
Operațiunile de încasări și plăți (cheltuieli) privind campania electorală se efectuează numai prin conturile bancare deschise special pentru campania electorală.
Reglementările specifice (art. 28 alin. (1) și (2) și art. 31 alin. (1) din Legea nr. 334/2006) prevăd că, până cel mai târziu la data începerii campaniei electorale, partidul politic, alianța politică și candidații independenți, prin mandatar financiar, deschid câte un cont bancar la nivelul fiecărui județ, un cont bancar la nivelul fiecărui sector al municipiului București sau la nivelul municipiului București, după caz, precum și un cont bancar la nivel central.
La alegerile pentru Camera Deputaților și Senat, organizațiile cetățenilor români aparținând minorităților naționale, care propun candidați numai la nivel național, deschid un cont bancar la nivel central.
În cel mult cinci zile de la data începerii campaniei pentru referendum, partidul politic, prin mandatar financiar, deschide câte un cont bancar la nivel național în cazul referendumului național sau la nivel județean/al municipiului București în cazul referendumului local.
De asemenea, legislația în materie (art. 29 și art. 35 alin. (1) din HG nr. 10/2016) prevede că între data înregistrării mandatarului financiar coordonator și data începerii campaniei electorale pentru Camera Deputaților și Senat (și alte competiții electorale – alegeri pentru autoritățile administrației publice locale etc.) competitorii electorali care participă la alegeri deschid prin mandatarii financiari câte un cont bancar la nivelul fiecărei circumscripții electorale județene și a municipiului București, precum și un cont bancar la nivel central.
Astfel, conturile bancare pentru campania electorală sunt destinate exclusiv încasării contribuțiilor electorale, respectiv efectuării plății cheltuielilor electorale, numai pentru campania electorală pentru care au fost deschise, fiind interzisă derularea altor tipuri de tranzacții. Conturile bancare pentru campania electorală rămân deschise până la data restituirii către candidați a sumelor de bani necheltuite sau rambursate de către Autoritatea Electorală Permanentă, conform legii.
- un cont bancar la nivel central;
- câte un cont bancar la nivelul fiecărui județ;
- câte un cont bancar la nivelul fiecărui sector al municipiului București sau un cont bancar la nivelul municipiului București.
Contul bancar central pentru campania electorală se deschide numai de către un partid politic, o organizație a cetățenilor aparținând minorităților naționale sau o alianță politică, după caz, numai prin intermediul mandatarului financiar coordonator.
Alimentarea contului bancar central pentru campania electorală se poate face de la data înregistrării mandatarului financiar coordonator până la data începerii campaniei electorale (pentru alegerile locale din 2016, până la 6 mai a.c.), iar sursa de finanțare o reprezintă numai transferul de fonduri obținute de competitorul electoral în afara campaniei electorale.
Din contul bancar central pentru campania electorală se pot transfera, prin virament bancar, sume în celelalte conturi bancare pentru campania electorală și se pot face plăți pentru cheltuieli electorale.
Contul bancar pentru campania electorală la nivel județean, la nivelul sectorului municipiului București/la nivelul municipiului București se deschide numai prin intermediul mandatarului financiar desemnat la nivelul respectiv.
- contribuții electorale ale candidaților din județul/sectorul respectiv sau din municipiul Bucu-rești, după caz;
- transferuri de fonduri din contul bancar de campanie deschis la nivel central.
Din contul bancar pentru campania electorală la nivel județean, la nivelul sectorului municipiului București/la nivelul municipiului București se pot face plăți numai pentru cheltuielile electorale efectuate la nivelul respectiv.
➥ Contribuțiile pentru campania electorală
Reglementările specifice în vigoare au adus schimbări majore ale modului de finanțare a campaniilor electorale începând cu anul 2016. Astfel, sursele de finanțare ale partidelor politice exclusiv pentru campaniile electorale sunt: contribuții pentru campania electorală proprie, provenind din fondurile obținute de partidul politic (competitorul electoral) în afara campaniei electorale, respectiv contribuțiile candidaților (venituri proprii, donații obținute sau împrumuturi).
■ Contribuțiile competitorului electoral
Reglementările specifice (art. 30 alin. (1) și (4) și art. 28 alin. (4), (9) și (11) din Legea nr. 334/2006 și art. 31 alin. (1) din HG nr. 10/2016) prevăd că la nivel central, suplimentar față de contribuțiile pentru campania electorală (contribuțiile candidaților), partidul politic (competitorul electoral) poate depune sume reprezentând contribuții pentru campania electorală proprie într-un cont deschis la nivel central, prin mandatarul financiar coordonator.
În cel mult 48 de ore de la data transferului unei sume de bani provenite din afara campaniei electorale în contul bancar pentru campania electorală deschis la nivel central, partidul politic sau organizația cetățenilor aparținând minorităților naționale are obligația de a preda mandatarului financiar coordonator o declarație cu indicarea sursei contribuției.
Fondurile obținute de partidul politic în afara campaniei electorale care au fost transferate în conturile bancare de campanie deschise la nivel central trebuie declarate la Autoritatea Electorală Permanentă, de către mandatarul financiar coordonator, în termen de cinci zile de la data efectuării transferului.
Conform legislației în domeniu (art. 12-14 din anexa la Hotărârea AEP nr. 19/2016), declararea transferului se realizează prin depunerea la Autoritatea Electorală Permanentă a unei copii certificate a extrasului contului bancar deschis la nivel central pentru campania electorală, personal, prin poștă, e-mail sau fax. Certificarea se realizează de către mandatarul financiar coordonator prin semnarea olografă a copiei.
Sumele de bani provenite din fondurile obținute din afara campaniei electorale transferate în contul bancar central pentru campania electorală pot fi folosite pentru campania electorală numai după data declarării acestora la AEP, de către mandatarul financiar coordonator.
Partidul politic sau organizația cetățenilor aparținând minorităților naționale poate transfera, din contul bancar central pentru campania electorală, prin intermediul mandatarului financiar coordonator, sume de bani în conturile bancare de campanie deschise la nivel de județ și sector al municipiului București/municipiul București, cu respectarea plafonului legal maxim al contribuțiilor electorale din județul, sectorul municipiului București sau municipiul București, după caz.
Fondurile transferate din contul central pentru campania electorală în conturile bancare pentru campania electorală deschise la nivel de județ și sector al municipiului București/municipiul București trebuie declarate la Autoritatea Electorală Permanentă de către mandatarul financiar coordonator, în termen de cinci zile de la data efectuării transferului. Aceste fonduri pot fi folosite pentru campania electorală numai după data declarării lor la AEP, de către mandatarul financiar coordonator.
Declararea transferului se realizează prin depunerea la AEP a unei copii certificate a extrasului contului bancar deschis pentru campania electorală la nivelul județului, sectorului sau al municipiului București, personal, prin poștă, e-mail sau fax. Certificarea se realizează de către mandatarul financiar coordonator prin semnarea olografă a copiei.
Contribuțiile candidaților pentru campania electorală, precum și sumele de bani transferate de la nivel central se cumulează la nivelul circumscripției electorale județene sau a municipiului București, cu încadrarea în limitele prevăzute de lege, și pot fi redistribuite pentru cheltuieli în circumscripțiile electorale locale, respectiv în cele județene, prin decizie scrisă a partidelor politice, a partidelor sau a organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale de la nivel județean.
Fondurile transferate din contul central pentru campania electorală în conturile bancare pentru campania electorală deschise la nivel de județ și sector al municipiului București/municipiul București intră în calculul limitelor maxime ale contribuțiilor electorale care pot fi depuse la nivelul județului, sectorului municipiului București sau al municipiului București, după caz.
Remarcă: Prin fonduri care provin din afara campaniei electorale se înțelege fonduri care provin din perioada de timp anterioară datei începerii campaniei electorale, respectiv cotizații, donații, venituri provenite din activități proprii, împrumuturi în bani de la persoane fizice și juridice, obținute conform legii până la data începerii campaniei electorale (de exemplu, pentru alegerile locale din 2016, data de 5 mai a.c. inclusiv).
Declarația privind indicarea sursei contribuției (prevăzută de art. 33 alin. (4) din HG nr. 10/2016) trebuie să precizeze tipul sursei de venit: cotizație, donație, venit provenit din activități proprii, împrumut în bani de la persoane fizice sau juridice.
Subvențiile de la bugetul de stat nu pot face obiectul transferului în contul bancar central pentru campania electorală.
Prin posibilitatea partidului politic sau a organizației cetățenilor aparținând minorităților naționale de a redistribui prin decizie scrisă pentru cheltuieli la nivel județean fondurile transferate din contul central pentru campania electorală în conturile bancare pentru campania electorală deschise la nivel de județ și sector al municipiului București/municipiul București se înțelege dreptul acestuia/acesteia de a decide asupra eficienței și oportunității cheltuielilor electorale din circumscripția electorală respectivă.
- 10 salarii de bază minime brute pe țară pentru fiecare candidat la funcția de deputat sau de senator;
- 50 de salarii de bază minime brute pe țară pentru fiecare listă de candidați la consiliul județean și la Consiliul General al Municipiului București.
În cazul în care partidul politic participă la alegeri într-o alianță, limitele maxime ale fondurilor care pot fi transferate de către acesta în contul bancar central pentru campania electorală sunt proporționale cu numărul candidaților propuși de acesta.
Exemplu
La alegerile locale din anul 2016, pentru fiecare listă de candidați la consiliul județean și la Consiliul General al Municipiului București, un partid politic sau o organizație a cetățenilor aparținând minorităților naționale poate transfera în contul bancar central pentru campania electorală câte 52.500 lei (50 de salarii minime x 1.050 lei salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată la 1 ianuarie 2016, conform Hotărârii Guvernului nr. 1.091/2014).
Suma maximă care poate fi depusă în contul bancar central pentru campania electorală de un partid politic sau o organizație a cetățenilor aparținând minorităților naționale este de 2.205.000 lei (41 de liste de candidați pentru consiliile județene x 50 de salarii minime x 1.050 lei salariul minim + o listă de candidați pentru Consiliul General al Municipiului București x 50 de salarii minime x 1.050 lei salariul minim).
Suma de 2.205.000 lei poate fi transferată în contul bancar central pentru campania electorală numai dacă partidul politic sau organizația cetățenilor aparținând minorităților naționale depune liste de candidați pentru fiecare consiliu județean și pentru Consiliul General al Municipiului București. În cazul în care partidul politic are liste de candidați pentru consiliile județene doar în 10 județe, el poate transfera în contul central de campanie suma de 525.000 lei (10 județe x 50 de salarii minime x 1.050 lei salariul minim).
Remarcă: Salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată este, de la 1 mai 2016, de 1.250 lei lunar, conform Hotărârii Guvernului nr. 1.017/2015. În consecință, la calcularea contribuțiilor pentru campania electorală aferentă alegerilor parlamentare din toamna anului 2016 se impune utilizarea acestei valori.
- 5 salarii de bază minime brute pe țară pentru referendumul pentru demiterea consiliului local sau a primarului comunei;
- 7 salarii de bază minime brute pe țară pentru referendumul pentru demiterea consiliului local sau a primarului orașului;
- 10 salarii de bază minime brute pe țară pentru referendumul pentru demiterea consiliului local sau a primarului municipiului;
- 30 de salarii de bază minime brute pe țară pentru referendumul pentru demiterea consiliului local sau a primarului municipiului reședință de județ/sectorului municipiului București;
- 100 de salarii de bază minime brute pe țară pentru referendumul pentru demiterea Consiliului General al Municipiului București sau a primarului general al municipiului București;
- 100 de salarii de bază minime brute pe țară pentru referendumul pentru demiterea consiliului județean;
- 20.000 de salarii de bază minime brute pe țară pentru referendumul pentru demiterea Președintelui României, pentru referendumul pentru probleme de interes național sau pentru cel vizând revizuirea Constituției.
■ Contribuțiile candidaților
Cea de-a doua sursă majoră de finanțare a campaniilor electorale aflată la dispoziția competitorului electoral, conform legii, o reprezintă contribuțiile candidaților pentru campania electorală.
Reglementările specifice în vigoare (Legea nr. 334/2006 și art. 28-30 din HG nr. 10/2016) consideră această sursă de finanțare ca fiind cea mai importantă, având în vedere cuantumul maxim al contribuțiilor care pot fi depuse în conturile bancare de campanie electorală de către candidați sau prin intermediul mandatarilor financiari.
În continuarea demersului nostru științific am preluat și adaptat din Ghidul finanțării campaniei electorale la alegerile locale din anul 2016, emis de AEP (art. 15-20 din anexa la Hotărârea AEP nr. 19/2016), și din art. 37 din HG nr. 10/2016 elementele semnificative referitoare la contribuțiile candidaților pentru campania electorală.
- venituri proprii;
- donații primite de la persoane fizice;
- împrumuturi de la persoane fizice sau contractate cu instituții de credit.
- 60 de salarii de bază minime brute pe țară pentru fiecare candidat la funcția de deputat sau de senator;
- un salariu de bază minim brut pe țară pentru fiecare listă de candidați la consiliul local al comunei;
- 3 salarii de bază minime brute pe țară pentru fiecare listă de candidați la consiliul local al orașului;
- 5 salarii de bază minime brute pe țară pentru fiecare listă de candidați la consiliul local al municipiului;
- 30 de salarii de bază minime brute pe țară pentru fiecare listă de candidați la consiliul local al municipiului reședință de județ;
- 50 de salarii de bază minime brute pe țară pentru fiecare listă de candidați la consiliul de sector al municipiului București;
- 500 de salarii de bază minime brute pe țară pentru fiecare listă de candidați la Consiliul General al Municipiului București;
- 100 de salarii de bază minime brute pe țară pentru fiecare listă de candidați la consiliul județean;
- 5 salarii de bază minime brute pe țară pentru fiecare candidat la funcția de primar al comunei;
- 7 salarii de bază minime brute pe țară pentru fiecare candidat la funcția de primar al orașului;
- 10 salarii de bază minime brute pe țară pentru fiecare candidat la funcția de primar al municipiului;
- 50 de salarii de bază minime brute pe țară pentru fiecare candidat la funcția de primar al municipiului reședință de județ;
- 100 de salarii de bază minime brute pe țară pentru fiecare candidat la funcția de primar de sector al municipiului București;
- 150 de salarii de bază minime brute pe țară pentru fiecare candidat la funcția de primar al municipiului București;
- 750 de salarii de bază minime brute pe țară pentru fiecare candidat la funcția de parlamentar european;
- 20.000 de salarii de bază minime brute pe țară pentru candidatul la funcția de Președinte al României.
Contribuția pentru campania electorală poate fi depusă sau virată de un candidat numai pentru județul, sectorul municipiului București sau municipiul București sub condiția de a candida pentru o funcție de ales local aferentă unității administrativ-teritoriale respective sau numai pentru circumscripția electorală unde participă la alegeri.
Contribuțiile pentru campania electorală pot fi depuse sau virate de candidați în conturile bancare deschise pentru campania electorală numai între data rămânerii definitive a candidaturilor și data încheierii campaniei electorale, cu condiția ca în cel mult 48 de ore de la data depunerii unei sume de bani în contul bancar deschis pentru campania electorală candidatul să predea mandatarului financiar desemnat la nivel de județ, sector sau la nivelul municipiului București o declarație privind proveniența contribuției electorale, conform modelului prevăzut în anexa nr. 8 din Ghidul AEP sau în anexa nr. 21 din Normele metodologice.
Contribuțiile pentru campania electorală pot fi depuse de mandatarii financiari desemnați la nivel de județ, de sector și la nivelul municipiului București în conturile bancare deschise pentru campania electorală, pe baza împuternicirii scrise a candidaților, care va cuprinde codul numeric personal al candidatului, funcția pentru care candidează, circumscripția electorală și județul, și a declarațiilor privind sursa de proveniență a contribuției.
Ordinele de plată și foile de vărsământ ale contribuțiilor candidaților pentru campania electorală trebuie să cuprindă în mod obligatoriu mențiunea „contribuție pentru campania electorală”, precum și datele de identificare ale candidaților (numele, prenumele, data nașterii, seria și numărul actului de identitate și domiciliul) pentru care se depun contribuțiile pentru campania electorală.
Contribuțiile candidaților pentru campania electorală pot fi folosite numai după data declarării acestora de către mandatarul financiar coordonator la Autoritatea Electorală Permanentă și numai pentru campania electorală.
Declararea contribuției candidatului pentru campania electorală se realizează prin depunerea unei copii certificate a formularului pentru înregistrarea contribuitorului la Autoritatea Electorală Permanentă, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 2 din Ghidul AEP sau în anexa nr. 14 din Normele metodologice, personal, prin poștă, e-mail sau fax. Certificarea se realizează de către mandatarul financiar coordonator prin semnarea olografă a copiei.
În cazul alegerilor pentru consiliul local, consiliul județean sau Consiliul General al Municipiului București, contribuțiile pentru campania electorală pot fi depuse de către orice candidat din lista formațiunii politice.
- să fie primite doar de la persoane fizice;
- donația primită de la o persoană fizică nu poate depăși valoarea de 210.000 lei (200 de salarii de bază minime brute pe țară, la valoarea existentă la data de 1 ianuarie a anului respectiv x 1.050 lei = 210.000 lei);
- donațiile cu o valoare mai mare de 10.500 lei pot fi primite de candidați numai prin conturile bancare proprii.
În cazul în care candidatul primește mai multe donații de la aceeași persoană fizică, iar valoarea totală a acestora depășește 10 salarii minime brute pe țară, suma care depășește cuantumul a 10 salarii minime brute pe țară va fi încasată doar prin bancă.
Exemplu
Un donator face trei donații pentru un candidat: de 7.000 lei, de 3.000 lei și de 2.000 lei. Primele două sume pot fi primite în numerar. Pentru ultima sumă, fracționat, 500 lei (diferența până la 10.500 lei) pot fi primiți în numerar, iar restul de 1.500 lei, partea care depășește valoarea de 10.500 lei, va fi depus obligatoriu în contul personal al candidatului.
La acceptarea donațiilor, indiferent de modul și forma în care au fost făcute, candidatul trebuie să verifice și să înregistreze, în mod corespunzător, identitatea donatorilor în formularul prevăzut în anexa nr. 1 din Ghidul AEP sau în anexa nr. 3 din Normele metodologice.
Donațiile primite de candidați trebuie să fie însoțite de declarații ale donatorilor privind sursa acestora, în cazul în care nu provin din venituri proprii.
Donațiile primite de candidați drept contribuții pentru campania electorală trebuie să fie însoțite de documente justificative. Sunt documente justificative ale donațiilor primite de candidați orice înscrisuri sub semnătură privată care consemnează valoarea sumelor de bani care fac obiectul acestora, precum și identitatea părților, însoțite de copiile actelor de identitate ale donatorilor.
În cazul donațiilor efectuate prin intermediul unui cont bancar sau al sistemelor de plăți online, se pot utiliza ca documente justificative înscrisuri de orice tip, inclusiv electronice, care fac dovada ofertei donației și a acceptării acesteia, însoțite de copii ale ordinelor de plată/foilor de vărsământ, de extrase bancare ale conturilor donatarilor, precum și de copiile actelor de identitate ale donatorilor.
Documentele justificative ale donațiilor primite de candidați și care sunt încheiate prin acte autentice sunt copiile contractelor de donație.
Copiile documentelor menționate anterior trebuie certificate pentru conformitate cu originalul de către candidați.
Prevederile Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările și completările ulterioare, se aplică în mod corespunzător.
- să fie contractate numai prin acte autentice notariale, însoțite de documente de predare-primire, în contract prevăzându-se modul și termenul de restituire a acestora;
- să fie efectuate și restituite doar prin virament bancar.
Este interzisă finanțarea în orice mod a campaniei electorale de o autoritate publică, instituție publică, regie autonomă, companie națională, societate reglementată de Legea societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ori instituție de credit, la care sunt acționari majoritari statul sau unități administrativ-teritoriale, ori de către societăți reglementate de Legea nr. 31/1990 care desfășoară activități finanțate din fonduri publice. Interdicția se aplică și în cazul societăților reglementate de Legea nr. 31/1990 care cu 12 luni înainte de începerea campaniei electorale au desfășurat activități finanțate din fonduri publice.
Finanțarea în orice mod a campaniei de către sindicate, culte religioase, asociații ori fundații de naționalitate română sau de altă naționalitate este interzisă conform legii.
Finanțarea campaniei electorale, în mod direct sau indirect, de către persoane fizice care nu au cetățenia română sau persoane juridice de altă naționalitate decât cea română, cu excepția persoanelor fizice cetățeni ai statelor membre ale Uniunii Europene care au domiciliul în România și dețin calitatea de membru al partidului politic la a cărui campanie electorală contribuie financiar, este interzisă conform legii.
Primirea de donații pentru campania electorală de către candidați din partea unor persoane juridice sau a unor persoane fizice care nu au cetățenia română, cu excepția celor primite din partea cetățenilor statelor membre ale Uniunii Europene care au domiciliul în România și dețin calitatea de membru al partidului politic la a cărui campanie electorală contribuie financiar, este interzisă conform legii.
Nu se pot primi donații care au alt obiect decât sume de bani și nu pot fi acceptate servicii prestate cu titlu gratuit pentru finanțarea campaniei electorale, conform legii.
Va urma…
- Grecu, Florin (2015), Noua legislație electorală din România: Disciplină și transparență financiară, Sfera Politicii, nr. 3 (185), disponibil la http://bit.ly/2enpeGF
- Hotărârea Autorității Electorale Permanente nr. 19/2016 privind aprobarea Ghidului finanțării campaniei electorale la alegerile locale din anul 2016, publicată în Monitorul Oficial nr. 313/22.04.2016, cu modificările și completările ulterioare.
- Hotărârea Guvernului nr. 1.091/2014 pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, publicată în Monitorul Oficial nr. 902/11.12.2014, abrogată.
- Hotărârea Guvernului nr. 1.017/2015 pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, publicată în Monitorul Oficial nr. 987/31.12.2015.
- Hotărârea Guvernului nr. 10/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, publicată în Monitorul Oficial nr. 55/26.01.2016.
- Legea nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, republicată în Monitorul Oficial nr. 446/23.06.2015, cu modificările și completările ulterioare.
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național