Incidența sancțiunilor asupra conformării fiscale voluntare
– partea I –
Numărul 18-19, 2-15 august 2016 » Expertiza și auditul afacerilor
Termeni-cheie: sancțiune fiscală, suspendare, interese, legitimitate, evaziune
1. Câteva considerații introductive
Realizarea obiectivelor socio-economice ale statului necesită resurse economice considerabile, generate prin eforturi contributive care implică toți cetățenii. Mijloacele practice de materializare a acestora sunt preponderent impozitele și taxele. Ele reprezintă prelevări pecuniare cu titlu definitiv de la contribuabili în favoarea statului, fără contraprestație stabilită, cu respectarea unui set de principii legale care au rolul de a fixa regulile impunerii, dar și de a evita orice derapaje, atât în privința eludării legii fiscale de către contribuabili, cât și a eventualei manifestări a unui exces de putere din partea administrației fiscale.
Schumpeter (1972) aprecia că statul și impozitul par a fi fiecare fondatorul celuilalt, ele aflându-se mereu într-o puternică legătură. Sistemul fiscal este o oglindă a statului și a economiei sale și invers. Manifestarea unei crize a fiscalității relevă deopotrivă și una a statului, deoarece el este cel care deține de fapt și administrează monopolul fiscal. Drept concepte sociale, statul și impozitul sunt inseparabile.
Fiecare stat decide pe cale politică și apoi legislativă cât de mare este valoarea prelevărilor de la contribuabilii săi, nivelul acestora fiind adecvat funcțiilor și obiectivelor pe care statul respectiv și le asumă.
În general, este de așteptat ca o pondere mai ridicată a veniturilor bugetare în PIB-ul unei națiuni să asigure standarde de dezvoltare mai înalte, existența unui sector puternic al administrației publice, format din unități instituționale non-piață, care să presteze un pachet mai larg și mai sofisticat de servicii generale către celelalte sectoare, inclusiv către populație. „Prelevările economice operate de Stat pentru a-și acoperi nevoile și maniera în care acestea sunt utilizate exercită o influență considerabilă asupra destinului unei națiuni” (Schumpeter, 1972).
Nivelul relativ al resurselor atrase la buget de către state nu a fost același de-a lungul istoriei. Astfel, pe parcursul secolului al XIX-lea și până la Primul Război Mondial, impozitele reprezentau mai puțin de 10% din venitul național. În intervalul 1920-1980, această pondere a sporit apreciabil (Piketty, 2015).
În cadrul Uniunii Europene, în anul 2014, ponderea veniturilor bugetare în PIBUE a fost considerabilă, respectiv de 45,2%, iar în România, de 33,1% (Eurostat, 2015). Această situație reflectă una dintre marile contradicții ale capitalismului liberal contemporan, care promovează doctrinar importanța sectorului privat, dar în practică cultivă puternic preluarea resurselor la stat, după cum demonstrează cifrele prezentate.
Prelevările fiscale nu sunt importante doar pentru stat. Tema fiscalității este extrem de preocupantă atât pentru oameni, cât și pentru companii, acestea din urmă integrând-o în problemele esențiale ale gestiunii economice.
Impozitul și relația stat-contribuabil definesc foarte relevant însăși esența statului. În preocuparea sa de a colecta cât mai multe resurse, motivată mereu de nevoile generale tot mai complexe, acesta acționează permanent pentru a-și conserva monopolul fiscal și a-l fructifica. Prevalându-se de acest rol fundamental, statul consideră perfect legitime atât operațiunile de impunere fiscală, cât și pe cele de coerciție aplicate la nevoie.
Statul va face mai întâi ca impozitul să fie perceput de către orice individ ca o dimensiune a cetățeniei, ca unul dintre atributele esențiale ale apartenenței comunitare și de participare nemijlocită la ordinea politico-economică. Dar în viața socială există multe elemente care îndepărtează cetățenii și companiile de o astfel de viziune. Unele persoane se delimitează de aceste deziderate, eludând normele fiscale. În astfel de împrejurări, statul pune în mișcare mecanismul coercitiv, aplicând un set de sancțiuni și pedepse.
2. Sistemul sancțiunilor fiscale
Deoarece impozitele constituie principala sursă de venituri a statului (nu sunt singura, statul beneficiind și de importante venituri din exploatarea propriului patrimoniu), ele reprezintă garanția cea mai solidă a menținerii sale ca formă de organizare socială. Prin urmare, în optica statală, instituirea unor norme coercitive este pe deplin justificată, pentru asigurarea resurselor sale vitale, mai ales că ele sunt destinate generosului obiectiv de acoperire a nevoilor generale ale societății. Potrivit lui Weber (1992), statul deține „monopolul violenței legitime” și își poate impune voința la nevoie în fața cetățenilor săi.
Statul mizează desigur și pe atașamentul afectiv al cetățeanului, pe credința acestuia că apartenența statală îi garantează exercitarea libertăților individuale, dar ceea ce apreciază mai mult la cetățean este conformarea sa voluntară în onorarea obligațiilor fiscale, apreciate ca valori sociale. Apărarea acestor valori este o funcție pe care și-o asumă toate statele. De aceea, ele nu ezită să folosească, adesea cu severitate, un instrumentar de pedepsire a celor care nu le respectă.
Evaziunea fiscală este considerată un act de criminalitate economică, a cărui amploare este foarte dificil de măsurat. Pedeapsa fiscală este milenară. Instituirea ei a avut la bază ipoteza că unii membri ai societății nu se vor conforma normelor sociale dacă nu vor resimți în plan personal efectele unor pedepse care să aibă rolul de a-i îndrepta. Orice tip de societate și-a construit propria justiție punitivă în domeniul fiscal și a instituționalizat pedeapsa. Aceasta, deși morala îndeamnă mereu la „a face bine”, pe când pedeapsa presupune evident „a-i face rău” subiectului acesteia. A devenit de referință definiția dată pedepsei de strălucitul jurist olandez Hugo Grotius: „Poema est malum passionis quod infligitur propter malum actionis”, care se traduce astfel: „Pedeapsa este răul suferinței ce intervine pentru răul faptei”.
Prin aplicarea de pedepse, numite și constrângeri instituționale, unor actori economici sau altor categorii de contribuabili, societatea are un scop dublu: pe de o parte, să evite/elimine riscurile, iar pe de altă parte, să intimideze sau să descurajeze comiterea de alte fapte prejudiciabile.
Multe sancțiuni fiscale sunt extrem de aspre, ele fiind aplicate pentru fapte considerate adevărate încălcări ale „contractului social”, care produc daune importante întregii societăți. Pedepsirea, ca fenomen social, a căutat mereu justificări sau ancore de legitimitate, fie morale, fie juridice ori sociale. Dar statul nu va include niciodată moralitatea printre criteriile de diferențiere a contribuabililor (pentru că ar trebui să și-l aplice simetric), așa că nici principiul „bunei-credințe” prezumate, deși etalat atât în Codul civil, cât și în Codul fiscal, nu are valențe practice prea mari.
De-a lungul istoriei, societatea a fost mereu stratificată în clase sau categorii, separate adesea de viziuni și interese divergente. Statele sunt ghidate de doctrine politico-economice extrem de diferite care emană în principal de la categoriile dominante. De aceea, marea masă a populației are mereu reprezentarea că mecanismul impozitării și chiar sistemul fiscal în ansamblul său sunt orientate spre interesele păturilor conducătoare, și nu spre binele general, cum se exprimă declarativ liderii politici.
Ar fi prea mult să descriem aici un tip de contribuabil care privește favorabil impozitul și dorește neapărat să îl plătească din sentimentul de patriotism. Trebuie să ne limităm la un cetățean care îl înțelege și îl acceptă.
Dreptul pozitiv (subiectiv) își are geneza în sistemul instituțional pe care și-l construiește fiecare organizare statală pe baza propriei doctrine juridice.
Chiar și strălucitul nostru poet Mihai Eminescu a avut reflecții profunde în problematica filosofiei dreptului, convingerea sa fiind că, în domeniul relațiilor dintre stat și cetățeni, teoriile care pornesc de la principii umanitare generale, ignorând natura statului, sfârșesc mereu în demagogie (Munteanu, 2013).
Majoritatea cetățenilor acceptă, cel puțin principial, necesitatea impozitului, ceea ce îi conferă acestuia o anumită legitimitate socială. Această formă de acceptabilitate se asociază cu cea a necesității existenței puterii politice. Regimul fiscal este la un moment dat o imagine fidelă a unei anumite concepții politice. Dar impozitul are și puternice fundamente economice, el contribuind la acumulări mari de resurse bugetare care permit realizarea unor importante edificii economice (infrastructură, mine, tuneluri, poduri, porturi, centrale energetice etc.), inaccesibile altor categorii de entități.
Pentru că este un fenomen social, impozitul nu este străin de niciunul dintre tipurile de reprezentări ale oamenilor asupra societății, fie ele de natură etică, religioasă, culturală, politică etc. Este dificil de spus câți contribuabili văd în impozit un gen de schimb natural cu statul (bani contra servicii publice, în baza unui principiu invizibil și personal al echivalenței), câți au în vedere principiul solidarității sociale liber consimțite și câți îl consideră o obligație profund nedreaptă. Este cert însă că niciun plătitor căruia impozitul îi diminuează averea personală nu acceptă ușor argumentele în favoarea plății fără a face propria analiză și a pune în balanță sumele datorate cu relațiile de repartiție și cu cheltuielile publice. Concluziile sale vor fi extrem de diversificate și personale. Atitudinile concrete ale cetățenilor față de impozit sunt alternante, oscilând între altruism și evitare. Există în mediul economic și tipul de contribuabil care este dispus să plătească doar ce nu poate evita nicidecum. În fond, impozitul este cea mai pregnantă ingerință a statului în intimitatea cetățeanului și a companiilor. Neconformarea este încercarea individuală de autonomizare în fața statului, care dorește să-i controleze averea și existența.
Pentru majoritatea contribuabililor este foarte greu de acceptat ideea (dar este totuși inevitabil) că în procesul de furnizare a serviciilor publice este imposibilă respectarea unei echivalențe individuale cu nivelul contributiv pentru că nevoile personale sunt extrem de diferite, iar statul își propune să le rezolve în primul rând pe cele generale. Contribuabilul poate fi uneori sensibil și la alocările de resurse bugetare de interes general, dar în mod evident el este preocupat mai ales de cele care îl vizează direct. Pentru contribuabilii neconvinși de necesitatea onorării voluntare a obligațiilor, alternativa rămâne doar asumarea riscului pedepsei.
Raportul obligațional fiscal este adesea analizat de literatura economică prin prisma teoriei utilitariste, potrivit căreia oamenii implicați în procesele economice, ca ființe raționale, au mereu tendința de a acționa în folosul propriu (adică de a-și diminua sarcinile fiscale), chiar dacă acțiunile sau interacțiunile lor viciază interesul colectiv (Piquero & Tibbetts, 2002). Statului îi revine astfel rolul de a determina indivizii să își înfrângă această înclinație naturală, fie prin convingere, fie prin constrângere.
Adepții teoriei disuasiunii încearcă să explice modul în care un individ se abține de la a comite o faptă ilicită de teama pedepsei pe care aceasta o atrage (Cusson et al., 1994). Potrivit teoriei amintite, pe primul plan în strategia disuasivă a statului stă capacitatea sa de a-i convinge pe contribuabili că este capabil să țină sub control frauda și că face aceasta în mod sistematic. Potențialii fraudatori vor constata astfel că eludarea legii fiscale este costisitoare și că îi poate afecta serios atât în plan material, cât și în privința libertăților individuale.
Viața economică a dovedit totuși că nu toți contribuabilii aleg optimizarea cu orice preț a avantajelor personale și că disuasiunea sau inducerea fricii de pedeapsă nu este nici pe departe singurul mecanism care îi îndepărtează pe aceștia de fraudă. De aceea, în ultimul timp, tot mai mulți specialiști apreciază că statul trebuie să își nuanțeze căile de acțiune, să își schimbe strategiile disuasive tradiționale, utilizând alte mijloace de influențare a atitudinii conformiste. Cele mai eficiente se dovedesc a fi măsurile de promovare a echității, egalității și repartiției oneste a bogăției sociale, de stimulare a dezvoltării instituțiilor inclusive, în dauna celor represive, dar acestea sunt cel mai greu de acceptat de categoriile conducătoare din societate și de pus în practică.
3. Delegitimizarea impozitului
Conceptul de legitimitate are un conținut mult mai larg decât cel de legalitate. Existența acestuia oferă posibilitatea de a aprecia măsura în care numeroasele acțiuni ale puterilor statului corespund criteriilor diferitelor sisteme de valori. Dacă ne referim la sistemul fiscal, care concentrează raporturile statului cu marea masă a contribuabililor, acesta nu trebuie să corespundă doar criteriilor de juridicitate, ci și celor de natură socială, politică, etică, economică, religioasă, culturală etc.
Societatea nu este guvernată doar de legile juridice. Potrivit lui Weber (1992), legitimitatea derivă din credința poporului în ea. Normele de drept fiscal trebuie să se bucure de o legitimitate cât mai largă, să nu dețină doar juridicitate. Numai așa vor primi o validare socială tacită și își vor dovedi eficiența practică fără a fi nevoie de constrângere. Dificultățile economice în perioadele de criză, sărăcia care marchează largi pături sociale și adâncirea percepției de ineficacitate a acțiunilor statului contribuie esențial la creșterea insatisfacției publicului față de sistemul de impozitare.
Atunci când evaluează mărimea prelevărilor fiscale, numeroși indivizi pun în balanță ceea ce plătesc cu ceea ce primesc în schimb de la stat și au mereu reprezentarea unui dezechilibru, în defavoarea lor. Impresia că numeroase fonduri publice sunt irosite sau că diferite servicii guvernamentale sunt inadecvate marchează atitudinea cetățenilor față de impozite, aceștia apreciind că este natural să se opună la ineficiență, și nu să o alimenteze cu resurse. Fiind vorba de o amputare a averii lui, contribuabilul privește raportul său obligațional cu statul și prin prisma a ceea ce datorează ceilalți cetățeni care au o capacitate contributivă comparabilă cu a sa. Când rezultatul acestei comparații denotă o inechitate, aceasta devine o nouă sursă de ilegitimitate a impozitului și îl îndepărtează pe cetățean de conformarea fiscală voluntară.
În realitate, o comparație între ce oferă un contribuabil și ce primește acesta de la stat prin redistribuire nu poate duce aproape niciodată la concluzii juste, pentru că participarea la resursele statului este mutuală, statul urmând să satisfacă în primul rând nevoile generale ale societății, și nu pe cele ale fiecărui individ. Vedem astfel că nu se poate separa fiscalitatea de solidaritatea socială, în acest tandem primând mereu satisfacerea nevoilor colective.
Cetățeanul care gândește în termenii descriși mai sus, resimțind o frustrare, se transformă treptat într-un contribuabil nonconformist și devine o problemă pentru stat. Acest tip de individ a fost și este mereu prezent în toate structurile societății. Neconformarea este în fond un act de disidență economică, politică, morală, civică. Pentru unii cetățeni, neconformarea fiscală este o manifestare înțeleasă ca o revoltă față de ordinea politică. Sentimentul de obligație nedreaptă nu vizează explicit plata impozitului ca atare, ci și îndatoririle asociate pe care le presupune aceasta: de documentare foarte amplă în ceea ce privește legislația, de evidență laborioasă și aplicare a numeroase procedee birocratice, de declarare, de ingerință adesea supărătoare și repetată a organelor statului în activitatea proprie, de suportare a controalelor și suspiciunii etc.
Legitimitatea este o cerință vitală pentru eficiența sistemului fiscal. Dar un alt fapt trebuie să fie la fel de evident pentru contribuabili, și anume că în nicio situație frauda nu este legitimă, indiferent de motivația sa. Legea fiscală pretinde bună-credință statului și cetățenilor, aceasta fiind de fapt o stare psihologică ce se manifestă atunci când un individ își exercită un drept sau își onorează o obligație având reprezentarea deplină că nu încalcă nici normele de drept material, nici ordinea publică, nici bunele moravuri și nici drepturile celorlalți (inclusiv ale statului). Un sistem social cum este cel fiscal, creat și administrat de stat, se bucură de legitimitate dacă marea masă a contribuabililor manifestă adeziune față de principalele sale coordonate, având sentimentul că acesta uzează de bune practici, că este girat de oameni buni și competenți și că operează în interesul tuturor.
- să se exercite în interesul larg al comunității;
- să corespundă unui set cât mai amplu de valori comune și larg recunoscute;
- să se pună în practică respectând condiționările minimale de eficacitate și economicitate;
- să respecte principiul minimei constrângeri etc. (Bellina et al., 2010).
Legitimitatea conferă valoare adăugată oricărui sistem social, inclusiv celui fiscal. În orice situație practică, ea aduce și un spor de eficacitate prin diminuarea sensibilă a disidenței față de acțiunile statului. Raportul fiscal normal trebuie derulat printr-un partaj social de responsabilitate între stat și contribuabil. Încrederea contribuabililor în echitatea sistemului fiscal și în integritatea instituțiilor care administrează veniturile fiscale, începând cu guvernul, este esențială pentru menținerea conformismului plătitorilor.
Impozitul cunoaște în prezent o puternică delegitimizare socială în țara noastră (aceasta nu se întâmplă doar în România). Absența legitimității relevă o gravă criză a autorităților statului, mai ales dacă acesta încearcă vizibil și obstinant să înlocuiască legitimitatea cu excesul de coerciție. Această practică fragilizează atât sistemul, cât și statul. Procesul de legiferare în domeniul fiscal pare mai degrabă o competiție în materie de perspicacitate între autoritatea legiuitoare și contribuabilii nonconformiști. Reformarea în acest domeniu a însemnat în ultimii anii preocupări obsesive pentru creșterea eficacității colectării prin contracararea fraudei mai ales aplicând metode întemeiate pe mărirea bazelor de impozitare, birocratizare excesivă, modificări numeroase ale legislației, creșterea exponențială a obligațiilor declarative și incisivității controlului. Statul nu pare să observe că geneza a numeroase acțiuni de sustragere de la impozitare stă în însăși esența cadrului normativ instituit.
Forma principală de delegitimizare a impozitului este schimbarea la masa de plătitori a percepției și semnificației sale socio-politice. Criza fiscalității se manifestă așadar ca o expresie a unei deficiențe pregnante a reprezentării sociale a statului.
„Statul care vrea să fie respectat în plan extern și să rămână bine consolidat în plan intern nu are valoare mai mare de protejat și de cultivat decât sentimentul național de dreptate” (von Ihering, 2002).
Celebrul senator și jurist roman Celsus, autorul adagiului „ius est ars equi et boni”, care definește unul dintre principiile fundamentale ale dreptului („dreptul este arta binelui și a echității”), considera că dacă reglementările legale ignoră conceptul de dreptate ele vor dezechilibra societatea și statul de drept.
În continuare vom enunța succint câteva considerente legate de posibile cauze și forme de manifestare a crizei de legitimitate a impozitului:
☑ Delegitimizarea se manifestă atunci când o bună parte a populației nu mai consideră impozitul o contribuție firească și justă la cheltuielile publice. Aceasta se întâmplă pe fondul asaltului mediatic permanent dedicat abuzurilor și dezinteresului unor demnitari, reprezentanți ai clasei politice conducătoare, sau unor categorii de oameni foarte bogați față de utilizarea banului public.
☑ Mulți oameni, atunci când își declară adversitatea față de sistemul fiscal, invocă ordinea politică nedreaptă și consideră impozitele drept mijloace prin care statul spoliază cetățenii obișnuiți, care adesea asistă neputincioși și frustrați la numeroase acțiuni în forță ce îi vizează mai ales pe ei.
☑ Impozitul este deseori perceput ca un mijloc de îmbogățire a celor de la conducere, care, deși își conservă legalitatea juridică, și-au pierdut legitimitatea cetățenească.
☑ Un efect profund nociv asupra atitudinii contribuabililor față de obligațiile fiscale îl pot avea sancțiunile fiscale exagerate, asimetrice în raport cu faptele constatate de organele de control, sau chiar modalitățile practice în care se exercită și se finalizează controlul. S-a diminuat foarte mult și sentimentul de încredere în organele de jurisdicție administrativă sau în cele judiciare, care ar trebui să vegheze la respectarea drepturilor contribuabililor.
☑ Decidenții politici și ai administrației nu au în vedere interesul general (așa cum afirmă). Ei vor mări adesea nejustificat anvergura unor acțiuni doar pentru că intră în aria lor de interes, pentru un plus de „prestigiu”, care urmează să atragă electori.
☑ Calitatea slabă și inconsistența serviciilor publice (infrastructură, sănătate, educație, transport etc.) adâncesc percepția defavorabilă a populației asupra opțiunilor și politicilor bugetare și îi îndepărtează pe cetățeni de idealurile naționale.
☑ Fenomenele vizibile de risipire a resurselor colectate, prin alocări pentru obiective lipsite de raționalitate, în timp ce nevoile vitale ale populației rămân nesatisfăcute. Societatea are tendința de a respinge contribuțiile pentru ceea ce este perceput ca fiind fără utilitate.
☑ Viziunea asupra impozitelor este influențată negativ și din cauza distincțiilor nejustificate pe care alocările bugetare le fac adesea între oameni din diferite categorii sociale sau profesionale (militari, magistrați, parlamentari). Plata impozitelor nu mai este văzută ca un act cetățenesc, de loialitate față de stat, atâta timp cât redistribuirea operată de acesta are în vedere mai ales o pretinsă prestanță socială sau ierarhia vremelnică în ordinea politică.
☑ Cetățenii asociază sistemul fiscal cu deficiențele majore din societate girate de clasele conducătoare, care au afectat dramatic țara în ultimii ani (distrugerea industriei naționale, exodul masiv al populației active în Occident, starea de sărăcie accentuată a unei părți importante a populației, șomajul, situațiile total necorespunzătoare din învățământ, sănătate etc.).
☑ Impactul negativ al măsurilor propuse de organizațiile internaționale (FMI, Banca Mondială), care oferă întotdeauna soluții bazate pe creșterea asietei fiscale și pe austeritate.
☑ Majoritatea oamenilor consideră că sarcinile fiscale sunt prea mari și că statul susține inutil un aparat instituțional greoi, ineficient și supradimensionat. Acest lucru nu mai trebuie demonstrat, el rezultând din statistica oficială: în ianuarie 2016, statul român a remunerat 1.183.424 de angajați, reprezentând circa 26% din totalul angajaților țării (www.mfinante.ro/companii.html).
☑ Atitudinea aparent permisivă sau de ineficacitate manifestată de autoritățile fiscale față de fenomenele de mare evaziune din anumite sectoare de activitate accentuează la nivel social credința că oamenii obișnuiți suportă sarcini fiscale mai mari sau nedrepte, în locul marilor fraudatori. S-a propagat mult în societate viziunea că „plătim pentru ca alții să profite”.
☑ Slaba comunicare, atât ca formă, cât mai ales din punctul de vedere al conținutului, a organismelor cu atribuții fiscale, axată obsesiv pe pedeapsă. În locul unor veritabile acțiuni de recredibilizare, instituțiile statului oferă adesea mesaje care ajung la populație deformate de mass-media, accentuându-le impopularitatea. Deficitul major de comunicare al organelor administrației fiscale, asociat cu opacitatea multor norme fiscale, creează o situație favorabilă abaterilor neintenționate.
☑ Cultura fiscală redusă a contribuabililor (dar și a multor funcționari ai administrației fiscale) poate constitui de asemenea un factor de distorsionare a atitudinii lor față de fiscalitate. Este necesar un efort pedagogic la scară națională de explicare și motivare a impozitului.
☑ Se manifestă vizibil pe de o parte o lipsă acută de voință politică, iar pe de altă parte o criză de capacitate și de acțiune redistributivă a statului. Legislatorul român nu dă suficiente garanții juridice contribuabilului pentru a se opune puterii administrației fiscale atunci când se consideră nedreptățit, iar procedurile jurisdicționale sunt extrem de lungi și costisitoare.
☑ Aparența existenței unor iregularități fiscale, percepută de stat ca insecuritate sau risc fiscal, determină alunecarea reglementărilor spre constrângeri severe, considerate de majoritatea contribuabililor pedepse nejuste. Acestea pot îmbrăca fie forma sancțiunilor explicite, fie forma nesfârșitelor norme birocratice. Enorma masă de reglementări pare mai degrabă, din perspectiva contribuabilului, că are eminamente scopul de „a face rău” decât de a oferi jaloane clare în aplicarea unor principii fiscale juste. Contribuabilii se simt expuși permanent riscului de a li se crea situații juridice defavorabile, artificiale, în scopul taxării suplimentare. Aceasta și pe fondul neexplicitării în conținutul reglementărilor a noțiunii de abuz de drept și instituirii de sancțiuni clare pentru astfel de practici. Statul trebuie să accepte că evaziunea poate fi și rezultatul unei legislații imperfecte, plină de controverse și inadvertențe, rău asimilată de contribuabili sau pusă greșit în practică de funcționarii care induc o atmosferă de confruntare în locul uneia de conlucrare. Această situație îl va face pe contribuabil să considere că a înșela fiscul este o probă de abilitate.
☑ În fine, fragilitatea sistemului fiscal este relevată și de accentuata sa instabilitate instituțională. An de an se produc reorganizări care nu pot ascunde populației scopuri adesea neadecvate.
☑ Statul este reprezentat cel mai bine de instituțiile sale. Atunci când acestea sunt percepute de cetățean ca fiind oprimante, risipitoare sau parazitare, statul nu poate miza pe loialitatea propriilor cetățeni.
Maurice (1990), laureat al Premiului Nobel pentru economie, a lansat un proiect pentru o nouă fiscalitate și apreciază că legitimitatea impozitelor derivă și din natura bazei de impunere. Astfel, contribuabilul apreciază ca nelegitime impozitele asupra rezultatelor unor activități individuale sau afaceri care aduc beneficii generale întregii societăți. În fața presiunii fiscale crescute, spune autorul, cetățeanul trebuie să simtă o „supapă a democrației, adică o structură care să îl apere de excesele administrației fiscale; în caz contrar, el își va accentua credința că nu plătește impozite statului, ci clasei conducătoare”.
Va urma...
- Acemoglu, Daron, Robinson, James A. (2015), De ce eșuează națiunile, Editura Litera, București.
- Bellina, Séverine, Darbon, D., Eriksen, S.S., Sending, O.J. (2010), L’état en quête de légitimité, Éditions Charles Léopold Mayer, Paris.
- Cusson, Maurice, Tremblay, Pierre, L.-Biron, Louise, Ouimet, Marc, Grandmaison, Rachel (1994), La prévention du crime. Guide de planification et d’évaluation, Criminologues, École de criminologie, Université de Montréal.
- Foucault, Michel (2004), Surveiller et punir, Yuji.
- Jaffelin, Emmanuel (2014), Apologie de la punition, Plon.
- Maurice, Félix Charles Allais (1990), Pour la réforme de la fiscalité, Éditions Clément Juglar, Paris.
- Munteanu, Ștefan (2013), Contribuția lui Mihai Eminescu la filosofia dreptului, Acta Universitatis George Bacovia, Juridica, vol. 2, nr. 2.
- Piketty, Thomas (2015), Capitalul în secolul XXI, Editura Litera, București.
- Piquero, Alex R., Tibbetts, Stephen G. (2002), Rational Choice and Criminal Behaviour. Recent Research and Future Challenges, Routledge, New York.
- Schumpeter, Joseph (1972), Impérialisme et classes sociales, Éditions de Minuit, Paris.
- von Ihering, Rudolf (2002), Lupta pentru drept, Editura All Beck, București.
- Weber, Max (1992), Politica, o vocație și o profesie, Editura Anima, București.
- Curtea de Justiție a Uniunii Europene, Hotărârea în cauza C-489/10, Procedură penală împotriva lui Łukasz Marcin Bonda, 5 iunie 2012, Luxemburg.
- www.mfinante.ro/companii.html
Împreună, sub semnul emblematic al bradului și colindelor
Târgul „Gaudeamus”, ediția 2024, o reușită reîntâlnire a cărții cu cei care o prețuiesc
Casele au amintiri. O stradă-muzeu în apropierea kilometrului 0 al Capitalei
Începe restaurarea unei bijuterii istorico-arhitecturale, Biblioteca Batthyaneum din Alba Iulia
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial