MyWIZ, secretul contabililor de succes
Instrumentele social media pentru contabili. Funcțiile conturilor pe LinkedIn, Facebook, Twitter (I)

Instrumentele social media pentru contabili. Funcțiile conturilor pe LinkedIn, Facebook, Twitter (I)

Numărul 4, 19-25 aprilie 2016  »  În pregătirea celui de-al XXI-lea Congres al profesiei contabile

conf. univ. dr. Nicolae Bobițan
lect. univ. dr. Diana Dumitrescu
Universitatea de Vest din Timişoara

Pe parcursul pregătirilor pentru Congresul al XXI-lea al Profesiei Contabile din România, pe durata elaborării programului și a structurării strategiilor și planurilor care vor fi dezbătute în cadrul temei „Profesia contabilă în era digitală. Provocări și oportunități”, obiectul rubricii dedicate de CECCAR – Business Magazine acestui eveniment îl vor face termenii care o definesc. Social media, LinkedIn, Facebook, Twitter, website, tehnologii informaționale, sisteme informaționale contabile formează o terminologie ce prefigurează o economie nouă, o profesie chemată spre înnoire, o continuare pe planuri mai înalte a problematicilor congreselor anterioare.

Astfel, rubrica va găzdui contribuțiile specialiștilor în domeniu în revista Corpului, Contabilitatea, expertiza și auditul afacerilor, de la precedentul Congres al Profesiei Contabile și până în prezent.

Având în vedere faptul că instrumentele de social media oferă oportunități mai ieftine și mai rapide de a crea și a păstra legături cu potențialii clienți, cu partenerii și competitorii, precum și de a monitoriza tendințele pieței și de a recruta noi membri ai echipei, în numărul de față vom vedea modul în care contabilii pot utiliza aceste instrumente pentru a-și face cunoscute firmele de contabilitate, pentru a genera clienți și pentru a obține un avantaj asupra concurenței.

ABSTRACT

Social Media Instruments for Accountants. LinkedIn, Facebook, Twitter Functionalities

The accounting profession has entered a new era. Accountants need effective marketing and selling processes, while a strong online presence is essential. Accounting firms, of all sizes, are engaging in some form of social media and they are using all the available tools and sites in order to generate new clients. Social media tools like blogs, community forums, Facebook, Twitter, and LinkedIn offer cheaper, faster and better opportunities of keeping in touch with potential clients, contacts and competitors as well as of monitoring industry trends and recruiting new team members. This paper presents how accountants can use social media tools in order to gain exposure for their accounting firms and gain an edge on their competitors.

Key terms: social media, accountants, LinkedIn, Facebook, Twitter, website

O nouă eră a început și pentru contabili

Timpurile se schimbă, omenirea progresează și chiar și cele mai tradiționaliste profesii se adaptea­ză. Foarte mulți oameni cumpără acum bunuri și servicii via internet, prin intermediul site-urilor [1], in­clusiv al celor de socializare [2], astfel încât o prezență online puternică este esențială pentru toți cei care oferă astfel de bunuri și servicii, inclusiv servicii de contabilitate.

În zilele noastre, pentru a supraviețui și a evolua, firmele care oferă servicii de contabilitate au nevoie de politici de marketing și de vânzări, iar o prezență clar definită și în mediul online este obligatorie, în aceste circumstanțe utilizarea efectivă a site-urilor de socializare devenind o condiție sine qua non.

În noul context, firmele de contabilitate care vor să iasă din îngrădirea dată de faptul că furnizează servicii strict reglementate trebuie să se îndrepte și către oferirea unor servicii nereglementate, orientate către viitor, care conferă valoare adăugată și determină o mai bună eficiență ca timp și costuri. În acest demers, cabinetele de contabilitate acordă o atenție sporită website-urilor proprii, își fac bloguri, își deschid pagini pe site-uri de socializare, obținând avantaje și un plus de diferențiere față de toți cei care oferă aceleași servicii, dar exclusiv în mediile tradiționale.

Se apreciază că în prezent circa trei sferturi dintre profesioniștii contabili au un cont deschis pe un site de socializare, pe care îl folosesc însă pentru comunicarea cu prioritate cu familia și prietenii.

Rețelele de socializare

În general, o rețea de socializare este definită ca un grup de persoane care au scopuri comune, rețelele de socializare din mediul web (internet) fiind numite și rețele sociale (social media).

În ultimii ani, printr-o rețea socială se înțelege deseori și o rețea (informațională) de utilizatori ai internetului, bazată pe anumite site-uri web la care utilizatorii se pot înscrie și pot interacționa cu alte persoane, deja înscrise. Astfel, membrii unei rețele sociale sunt legați între ei în mod informal, fără obli­gații, și de obicei contribuie activ la colectarea și răspândirea informațiilor pe întregul glob prin inter­mediul webului.

Fenomenul rețelelor online de socializare, apărut în anul 2002, urmărea să schimbe felul în care oamenii comunică și fața internetului, prima vari­antă fiind Myspace, care avea să dețină supremația în domeniul social networking până la ascensiunea Facebook. În acest cyberspațiu, utilizatorii pot să își construiască o identitate creativă, o personalitate virtuală sau chiar o mască în relația cu alți membri ai comunității, care poate să reflecte total sau parți­al ori poate să nu reflecte deloc viața reală.

O rețea individuală este ansamblul legături­lor (sau relațiilor) unui individ cu alte persoane. În schimb, o rețea socială este ansamblul legăturilor dintre indivizii unei populații date.

Cu toate că termenul rețea socială (sau rețea de socializare) a intrat de mult timp în uzul sociologi­lor, abia în anii ’70 ei au făcut din acesta un concept central în cadrul unei viziuni despre viața socială. O rețea socială este un ansamblu de relații ce leagă între ei oameni, statusuri sociale sau alte unități de analiză, cum sunt grupurile sau organizațiile forma­le. O rețea socială este o structură socială alcătuită din noduri (persoane sau organizații), legate prin unul sau mai multe tipuri particulare de interdepen­dențe (valori, idei, prietenie, antipatie, asemănări, conflicte).

În general, abordările sociologice bazate pe rețele postulează că experiența, comportamentul și rezultatele individuale ale utilizatorilor depind mai mult de locul ocupat de aceștia în diverse rețele decât de individualitatea lor în ceea ce are unic. Aceasta se datorează faptului că rețelele impun constrângeri care limitează opțiunile, dar, în același timp, oferă resurse care le permit indivizilor să acționeze în diverse moduri. În consecință, deosebirile dintre oameni pot fi înțelese ca rezultat al prezenței lor în rețele diferite sau al locului ocupat în aceeași rețea.

Un site de tip rețea socială este un serviciu bazat pe web care le permite persoanelor să își construias­că un profil public sau semipublic, să creeze o listă cu alți utilizatori cu care partajează o conexiune și să vadă listele similare ale acestora din urmă. Natu­ra conexiunilor poate varia de la un site la altul, iar rezultatul este o structură de tip graf, adesea foarte complexă.

Ceea ce face unice site-urile de tip rețea socială nu este faptul că acestea le permit indivizilor să se întâlnească unii cu alții, ci că le oferă posibilitatea să își creeze și să facă publică propria rețea socială.

Cele mai cunoscute rețele web sociale sunt ur­mătoarele:

  • Facebook – în toată lumea;
  • Flickr – rețea mondială pentru informații de tip imagine și fotografie;
  • Hi5 – pe locul doi între cele mai vizitate re­țele sociale din România;
  • LinkedIn – pentru managementul carierei și relații profesionale;
  • Myspace – cea mai veche rețea de socializare;
  • Twitter – pentru răspândirea rapidă, în mase, a unor știri textuale scurte;
  • YouTube – pentru informații de tip clip video.

Toate aceste rețele trebuie folosite eficient, fiind orientate către un scop. Odată fixat acest scop, nu rămâne decât ca utilizatorul să identifice și să folosească uneltele pe care rețelele sociale i le pun la dispoziție.

În esență, aceste rețele sunt mijloace de pro­movare care permit creșterea vizibilității blogului unui profesionist sau unei firme ori a website-ului său, precum și un contact permanent cu vizitatorii sau cu potențialii clienți. De asemenea, prin inter­mediul rețelelor sociale, un profesionist contabil poate fi la curent cu subiectele de actualitate legate de domeniul său de interes, cu noi concepte, cu noi standarde profesionale, cu experiențe ale unor per­soane asemenea lui.

Facebook și LinkedIn sunt în prezent cele mai populare rețele sociale folosite de profesioniștii în domeniul contabilității.

Principiile de utilizare a rețelelor de socializare

Există o serie de principii care trebuie urmate în exploatarea eficientă a acestor rețele:

Fii prezent! Regula elementară este să fii prezent în cadrul rețelelor. Adică să îți faci cont pe rețelele principale, obligatoriu pe Facebook și pe LinkedIn sau pe Twitter. Dacă specificul activității promovate implică materiale multimedia, chiar un site de profil, de exemplu, pentru fotografii sau creații grafice, Flickr ar trebui să fie prima alegere, iar pentru audio și video, YouTube.

Creează o pagină pe Facebook! Foarte mulți utilizatori nu știu să facă diferența între un cont și o pagină pe Facebook. În realitate, este foarte simplu: contul este legat de utilizator, iar pagina, de o afa­cere sau o persoană publică. Contul este pentru un individ, iar pentru blogul său, de exemplu, este necesară crearea unei pagini pe care să se posteze tot ce este legat de blog, separându-se zona personală de cea profesională.

Postează des, dar relevant! Este importantă o prezență activă, dar fără a bombarda contactele cu informații inutile. În principal trebuie postat tot ceea ce este relevant pentru domeniul respectiv. Pe Twitter nu este neapărat important un număr mare de followeri, deoarece mulți dintre aceștia dau follow doar în speranța de a li se întoarce favoarea, ci este important un număr cât mai mare de followeri cu adevărat interesați de mesajele postate.

Postează automat, dar nu te limita doar la asta! Există numeroase căi de a posta automat pe Facebook sau pe Twitter. Pentru a publica automat postările de pe blog se poate apela la un plugin de WordPress sau la o aplicație de Facebook care preia automat conținutul fluxului RSS (Really Simple Syndication). De asemenea, se pot conecta rețelele între ele. Pe Facebook există aplicații care preiau automat mesajele de pe Twitter și le postează pe contul sau pe pagina utilizatorului. De asemenea, și postările de pe Facebook pot fi preluate automat pe Twitter tot cu ajutorul unei asemenea aplicații. Însă nu trebuie să se facă abuz de aceste metode. Este foarte important să se țină legătura cu cei interesați, nu doar să „li se arunce” informații. Este important să se comunice, să se răspundă la întrebări.

Conectează alte site-uri la Facebook! Pentru a vedea dacă cei care urmăresc contul sau pagina de Facebook sunt la curent cu activitatea proprie de pe alte site-uri sau rețele sociale, se poate realiza o conexiune în așa fel încât acele activități să fie preluate de Facebook. Facebook poate fi configurat să preia automat informații de pe alte site-uri; de exemplu, noutățile de pe Flickr sau de pe Picasa pot fi publicate automat pe Facebook.

Aderă la grupuri! Se poate adera la diverse grupuri legate de subiecte de interes și se poate participa la discuții cu alte persoane pasionate de aceleași lucruri, cu scopul de a afla informații noi. Aceste grupuri pot fi asemănate cu un forum. În momentul în care ai o nelămurire, poți posta o întrebare în speranța că un utilizator mai experimentat îți va răspunde. La fel, tu îi poți ajuta pe alți utilizatori care au nevoie de un sfat.

Fă-ți relații, citește ceea ce este relevant! Și contactele din listă se pot alege pe criteriul domeniu­lui comun de interes. A adăuga și a urmări persoane de la care ai ce învăța în domeniul tău de interes este esențial. Pe Twitter se pot folosi listele pentru a filtra informațiile importante. Poți urmări sute de persoa­ne, dar dacă vrei să te concentrezi pe ceea ce este cu adevărat important, creează o listă în care să adaugi acele persoane care îți oferă informații de interes. În acest fel se evită pierderea timpului pentru a citi sute de mesaje. Folosind listele pe Twitter, se poate acorda atenție doar informațiilor interesante atunci când timpul este limitat.

Nu îți pierde timpul cu orice necunoscut! Pe Facebook te pot adăuga ca prieten persoane pe care nu le cunoști și cu care nu ai nimic în comun. De obicei, acestea nu urmăresc decât să ajungă la un număr mare și artificial de prieteni. Acceptând cere­rile unor astfel de persoane, vei ajunge să îți inunzi feedul de Facebook cu mesaje inutile. Informația care nu te interesează este doar o pierdere de timp.

Fii pe fază! Uneori nu este de ajuns doar să afli o anumită informație, ci este necesar să o afli cât mai aproape de momentul publicării. Rețelele soci­ale sunt recunoscute pentru caracterul real-time al fluxului de informații. O metodă este urmărirea flu­xului RSS, pentru cei care știu să folosească această tehnologie. Altă metodă este „urmărirea căutărilor” pe Twitter. Să presupunem că vrei să fii la curent cu tot ceea ce este nou legat de Windows 7. În acest caz, tot ce trebuie să faci este să cauți și să salvezi căutarea după „windows 7”. Astfel vei vedea în timp real mesajele pe acest subiect.

Folosește o aplicație dedicată! De cele mai multe ori este recomandată folosirea unui program, un așa-numit client. Există asemenea programe pen­tru una sau pentru mai multe rețele sociale. Aceste aplicații îți oferă funcții suplimentare. De exemplu, clienții de Twitter scurtează automat linkurile, îți permit să salvezi imagini pe anumite site-uri etc.

Contrar părerii multora, rețelele sociale nu sunt doar o pierdere de timp. Folosite inteligent, acestea se pot dovedi de un real folos atât pentru utilizatorii individuali, cât și pentru firme. Se pornește de la scop și se caută mijloacele folositoare. De aici fiecare poate avea propria rețetă de succes.

[1] Un ansamblu de pagini web interconectate, aflat în proprietatea unei persoane, a unei organizații sau a unei companii, găzduit de un server web, având asociată o adresă vizibilă utilizatorilor din internet se numește site.
[2] Facebook, principala rețea de socializare, numără în prezent aproximativ un miliard de utilizatori.

(Va urma)

BIBLIOGRAFIE
  1. Best Social Media Tools for Accountants, www.accountingweb.co.uk/article/best-social-media-toolsaccountants/558518
  2. Social Crunch: The Accountants Guide to Social Media Marketing, www.Accountants-and-Social_Media.pdf
  3. Social Media Survey: How Accountants are Using Social Media for Marketing and Promotion, noiembrie 2013, www.CCH-Social-Media-Survey-2013.pdf
  4. www.cartierulcultural.wordpress.com
  5. www.go4it.ro
  6. www.istoriesicultura.ro/retelele-de-socializare.html
  7. www.moodle.ro
  8. www.revista22.ro

Articol apărut în nr. 12/2014 al revistei Contabilitatea, expertiza și auditul afacerilor.




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.