2,6% din cheltuielile gospodăriilor din UE, alocate pentru cultură
Numărul 49, 13-19 dec. 2023 » Roza vânturilor
Gospodăriile din Uniunea Europeană au alocat, în medie, 2,6% din totalul cheltuielilor lor pentru bunuri și servicii culturale, în 2020, conform datelor publicate de Oficiul European pentru Statistică (Eurostat), citate de Agerpres. Ponderea cheltuielilor legate de cultură în totalul cheltuielilor de consum variază semnificativ în rândul celor 22 de state membre ale UE pentru care sunt disponibile datele. Câțiva factori ar putea afecta această pondere, inclusiv venitul gospodăriei, nivelul prețurilor, accesul facil la evenimente culturale, politicile naționale culturale și obiceiurile.
În 2020, opt state membre ale UE au înregistrat o pondere a cheltuielilor legate de cultură în totalul cheltuielilor de consum peste media UE. Cele mai ridicate ponderi au fost în Danemarca (3,9%), Germania (3,7%) și Austria (3,5%) iar cele mai scăzute în Grecia (1,3%), Bulgaria, Lituania și Spania (toate cu 1,5%).
Exprimat în paritatea puterii de cumpărare standard (PPS), cele mai ridicate niveluri ale cheltuielilor pentru bunuri și servicii culturale în 2020 au fost în Austria (1.221 PPS), Germania (1.194), Danemarca (1.173) și Țările de Jos (1.026), iar cele mai reduse, sub 300 PPS, în Bulgaria (193), Lituania (264), Slovacia (282) și Grecia (296). În medie, aproximativ un sfert din cheltuielile legate de cultură în 2020 au fost alocate pentru computere și echipamente audio-video (26,9%), un alt sfert pe cărți și presă (25,1%), o cincime (20,8%) pe taxa TV și închirierea de echipamente și accesorii pentru cultură, și 13,7% pe participarea la evenimente culturale, restul de 13,5% fiind pentru articole pentru creație și exprimare artistică.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice