60% din site-urile de comerț electronic verificate de Comisia Europeană au prezentat nereguli privind prezentarea prețurilor și ofertelor speciale
Numărul 7, 26 febr. - 4 mar. 2019 » Direct de la sursă
Comisia Europeană (CE) și autoritățile naționale pentru protecția consumatorilor au publicat rezultatele unei verificări efectuate la nivelul UE a 560 de site-uri de comerț electronic care oferă o gamă largă de bunuri, servicii și conținut digital, de la îmbrăcăminte sau încălțăminte la programe informatice sau bilete la spectacole. În urma acestei acțiuni, a reieșit că mulți consumatori se confruntă cu informații neclare cu privire la prețuri și la reduceri atunci când fac cumpărături online.
„Aproximativ 60 % dintre aceste site-uri au prezentat nereguli în ceea ce privește respectarea normelor UE în materie de protecție a consumatorilor, în special în ceea ce privește modul în care sunt prezentate prețurile și ofertele speciale”, se precizează într-un comunicat al Executivului comunitar.
Pentru mai mult de 31 % dintre site-urile care ofereau reduceri, autoritățile de protecție a consumatorilor suspectează că ofertele speciale nu erau autentice sau au constatat că modalitatea de calcul al prețului redus nu era clară.
Pe 211 site-uri, prețul final care trebuia plătit era mai mare decât prețul oferit inițial. 39% dintre acești comercianți nu incluseseră informații adecvate cu privire la taxele suplimentare care nu pot fi evitate la livrare, la metodele de plată, la taxele de rezervare și la alte suprataxe similare. „Legislația UE privind protecția consumatorilor îi obligă pe comercianți să prezinte prețuri care să includă toate costurile obligatorii și, în cazul în care aceste costuri nu pot fi calculate în avans, consumatorul trebuie să fie informat în mod clar de existența lor”, precizează reprezentanții CE.
În urma controlului, a mai rezultat, între altele, că în 59% dintre cele 560 de site-uri verificate, comercianții au încălcat obligația de a oferi un link ușor accesibil către Platforma de soluționare online a litigiilor (SOL), prevăzută de legislația UE. Platforma SOL le permite consumatorilor și comercianților să soluționeze litigiile fără a apela la instanță. De asemenea, în cazul a aproape 30 % dintre site-uri, s-au constatat nereguli în legătură cu prezentarea informațiilor cu privire la dreptul de retractare al consumatorilor. În conformitate cu legislația UE, consumatorii trebuie să fie clar informați despre dreptul lor de retractare atunci când fac cumpărături online.
În fiecare an, CE coordonează, cu ajutorul rețelei de cooperare în materie de protecția consumatorului (CPC), verificarea site-urilor. Această rețea reunește autoritățile naționale pentru protecția consumatorilor din 30 de țări (cele 28 de state membre ale UE, Norvegia și Islanda), care sunt responsabile de aplicarea legislației UE privind protecția consumatorilor în UE. Această verificare a fost efectuată în luna noiembrie a anului trecut de autoritățile de protecție a consumatorilor din 24 de state membre ale UE, precum și din Norvegia și Islanda. (Al.R.)
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice