A doua ediție a Cartei Albe a Turismului din România
Numărul 5, 11-17 feb. 2020 » Analize și sinteze
Barometrul turismului din țara noastră a fost realizat de CNIPMMR și Groupama Asigurări și relevă principalele caracteristici, riscuri, vulnerabilități și anticipări ale domeniului
Piața turistică din România se află pe un trend ascendent. Aceasta este una dintre principalele concluzii ale celei de-a doua ediții a Cartei Albe a Turismului din România, realizată de Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR) și Groupama Asigurări. La fel ca la prima ediție, lansată în iulie 2018, actualul document (aferent anului 2019) analizează unitățile de cazare și agențiile de turism cu scopul de a identifica performanțele acestui sector în țara noastră, alături de perspectivele pentru anul următor, precum și provocările și oportunitățile pieței de profil.
Actuala ediție relevă că peste 60% dintre organizațiile participante la studiu au raportat o creștere a veniturilor (de diverse intensități) între 2018 și 2019. La polul opus, doar 2% dintre respondenți au indicat scăderi mai mari de 30%.
Un element de noutate pentru analiza din 2019 se referă la proveniența clienților din sectorul turismului din țara noastră. Datele colectate au relevat faptul că peste 75% dintre clienții entităților chestionate sunt din România, iar aproximativ 17% sunt din Uniunea Europeană.
Analiza relevă, totodată, că rata medie de revenire a clienților la agențiile de turism și unitățile turistice a scăzut, în 2019, cu aproximativ 6% față de nivelul înregistrat în anul anterior. Conform cercetării, numărul de clienți sau vizitatori repetitivi reprezintă cel mai important factor pozitiv, cu impact major asupra afacerilor din turism. Pe locurile următoare la acest capitol se află clienții/vizitatorii noi și prețul.
În ceea ce privește numărul mediu de nopți petrecute de turiști, 23% au indicat o medie de 1-2 nopți de cazare, 51% – 2-3 nopți, 19% – 3-4 nopți, 7% – peste 4 nopți.
Un alt indicator important se referă la gradul de ocupare asociat unităților economice din turism. Datele colectate au relevat faptul că 24% dintre respondenți au indicat un grad de ocupare situat între 40 și 50% din capacitate.
Realizând o analiză asupra prețului mediu de cazare pe noapte, autorii documentului menționează că 51% dintre respondenți au indicat un nivel situat între 110 și 200 lei, nivel mediu raportat la opțiunile de răspuns. Rezultatele din această analiză confirmă structura înregistrată în cadrul analizei de anul trecut.
Un alt aspect analizat se referă la tipurile de pachete de masă oferite de unitățile de cazare din România. Rezultatele colectate evidențiază că serviciul de bază oferit este micul dejun (56%), urmat de demipensiune (37%) și all-inclusive (29%). Raportat la rezultatele colectate anul trecut, se observă o creștere în ceea ce privește toate pachetele de servicii de masă oferite, cea mai pronunțată fiind cea asociată pachetului de tip all-inclusive (+9%).
În ceea ce privește scopul principal al clienților/vizitatorilor pentru apelarea la serviciile organizațiilor din turism, se remarcă faptul că 61% dintre respondenți au menționat turismul de agrement, urmat de turismul de afaceri, cu aproximativ 24% dintre răspunsurile colectate.
De asemenea, studiul relevă că 57% dintre antreprenorii din turism consideră promovarea drept cea mai importantă nevoie de politică publică, iar ponderea celor care își gestionează riscurile prin asigurări a crescut cu 15%.
Cercetarea arată, de asemenea, o schimbare importantă în ceea ce privește riscurile percepute de operatorii de turism. Comparativ cu ediția precedentă, când cele mai importante riscuri erau considerate cele legate de cadrul legislativ, clasamentul este condus în prezent de riscurile asociate cu personalul. Astfel, lipsa personalului calificat în domeniu și costurile asociate cu retenția personalului sunt percepute de respondenți ca fiind cele mai stringente riscuri în acest moment. Infrastructura este și pentru operatorii din turism un punct critic – calitatea infrastructurii de transport se află pe locul 3 în topul riscurilor menționate.
Totodată, barometrul realizat de CNIPMMR și Groupama Asigurări indică un interes ridicat față de produsele de asigurare, ca instrumente de gestionare a acestor riscuri, pe lângă campaniile de marketing și programele de training pentru angajați. Astfel, pe primul loc în top se află asigurarea de clădiri și bunuri, urmată de asigurările auto (RCA și CASCO).
„Carta Albă a Turismului din România, aflată deja la ediția a doua, reprezintă prima cercetare reală care își propune să ofere o perspectivă cu privire la performanțele turismului din anul 2019, prin identificarea principalelor caracteristici, riscuri și vulnerabilități, analizând, totodată, factorii interni și externi ce influențează dezvoltarea companiilor din domeniu, oferind o serie de informații cu privire la provocările și oportunitățile acestei piețe. Rezultatele barometrului de anul acesta reflectă faptul că turismul din România se găsește pe un trend ascendent, veniturile și numărul de turiști fiind în continuă creștere, aproximativ 60% dintre respondenți previzionând o creștere în anul 2019 față de 2018, creșterea profitului fiind obiectivul strategic principal al companiilor din turism. De asemenea, numărul de clienți sau turiștii repetitivi sunt văzuți drept cel mai important factor pozitiv cu impact asupra activității lor, rata medie de revenire a acestora în rândul firmelor analizate fiind de 70%. Totuși, lipsa personalului calificat, costurile asociate cu păstrarea personalului și calitatea infrastructurii de transport persoane au fost identificate ca principalele obstacole în calea dezvoltării afacerii lor. În plus, sprijinul acordat de instituțiile publice a fost apreciat de majoritatea respondenților drept unul de nivel mediu, observându-se o îmbunătățire semnificativă a perspectivei agenților economici din domeniu cu privire la susținerea primită din partea autorităților”, a menționat Florin Jianu, președintele CNIPMMR.
„Acest studiu este un demers unic într-o piață cu potențial economic major și util, sperăm, atât pentru domeniul HoReCa și autorități, cât și pentru domeniile conexe. Studiul ne arată anul acesta că antreprenorii și managerii din turism devin tot mai conștienți de riscurile asociate domeniului și interesați de gestionarea lor, inclusiv prin instrumente de asigurare. Cum numărul călătoriilor peste hotare a crescut în rândul românilor, ajunși înapoi în țară, aceștia se așteaptă să găsească servicii de același nivel și în România, astfel că operatorii din turismul autohton trebuie să fie pregătiți să gestioneze orice situație neprevăzută și să câștige încrederea clienților”, a declarat, la rândul său, François Coste, CEO Groupama Asigurări.
Studiul Carta Albă a Turismului din România a fost realizat la nivel național pe un eșantion reprezentativ de 909 respondenți, reprezentanți ai agențiilor de turism, unităților de cazare și unităților de servire a mesei (restaurante), din fiecare regiune de dezvoltare a României și din toate categoriile de mărime (microîntreprinderi, întreprinderi mici, medii și mari). Coordonatori științifici și autori ai lucrării au fost Florin Jianu și Ștefan Corcodel. (Al.R.)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice