A XVI-a ediție a Cartei Albe a IMM-urilor din România
Numărul 28-29, 24 iulie - 6 august 2018 » Întreprinderile mici și mijlocii, prezent și viitor
Amplificarea cererii pe piața internă și penetrarea pe noi piețe reprezintă principalele oportunități de afaceri ale companiilor mici și mijlocii în acest an, potrivit celei de-a XVI-a ediții a „Cartei Albe a IMM-urilor din România”, a cărei versiune în limba română a fost lansată zilele trecute de Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR), în parteneriat cu Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat (MMACA).
,,Carta Albă a IMM-urilor din România 2018” încorporează cel de-al XVI-lea raport de cercetare anual privind situația IMM-urilor din țara noastră, realizat consecutiv de CNIPMMR, fiind un titlu de referință în literatura de specialitate, atât în România, cât și la nivelul Uniunii Europene. Lucrarea – elaborată, ca și în anii anteriori, de un colectiv de cercetători sub coordonarea prof. univ. dr. Ovidiu Nicolescu, președintele de onoare al CNIPMMR – are la bază interviuri cu 559 întreprinzători. Ea reprezintă cea mai aprofundată analiză a sectorului IMM din țara noastră, evidențiază cantitativ și calitativ situația, tendințele, percepția mediului de afaceri și constituie baza pentru propuneri de strategii cu privire la viitoarele direcții de susținere și dezvoltare ale mediului de afaceri românesc.
La evenimentul de lansare au participat și au luat cuvântul, între alții: Florin Jianu, președintele CNIPMMR; Ștefan-Radu Oprea – ministrul pentru Mediul de Afaceri Comerț și Antreprenoriat; prof.univ.dr. Ovidiu Nicolescu, președintele de onoare al CNIPMMR; Hans Klemm – ambasadorul Statelor Unite ale Americii în România; Eugen Orlando Teodorovici – ministrul Finanțelor Publice; Vladimir Rovintescu – directorul general al AM POCU, Ministerul Fondurilor Europene. Valoarea științifică și practică a lucrării a fost relevată de toți vorbitorii, care au pus accentul, fiecare, pe domeniul în care își desfășoară activitatea. Opinia tuturor vorbitorilor a fost aceea că, prin cercetările incluse și comentate în „Carta Albă a IMM-urilor” s-a adus o contribuție deosebit de valoroasă la înțelegerea mai profundă a situației antreprenoriatului din țara noastră, a întregii economii românești.
„Odată cu lansarea celei de-a 16-a ediții a lucrării Carta Albă a IMM-urilor din România, atingem o serie de rezultate remarcabile: peste 15.000 de antreprenori chestionați de-a lungul timpului, 1.000 de studenți pe teren pentru culegerea datelor, peste 270 inițiative legislative propuse sau peste 3.500 de propuneri de politici publice”, a declarat, la eveniment, Florin Jianu, președintele CNIPMMR. „Rezultatele Cartei Albe a IMM-urilor prezintă un mediu antreprenorial caracterizat astfel: în 30,87% dintre IMM-uri s-a estimat că evoluția mediului de afaceri românesc pe întreg anul 2018 va favoriza derularea activităților antreprenoriale, 47,41% dintre întreprinzătorii investigați consideră că principala dificultate în activitatea IMM-urilor este birocrația, fiind urmată de angajarea, pregătirea și menținerea personalului (45,97%) și inflația (40,25%). Cel mai important obstacol în accesarea fondurilor nerambursabile semnalat de întreprinzătorii respondenți este reprezentat de birocrația excesivă și instabilitatea reglementărilor și a documentației (55,10%). Toate aceste rezultate vin într-un context european dificil, fără precedent în istoria recentă a Uniunii Europene, recentele schimbări sociale la nivel european (Brexit) constituind elemente cărora societatea românească trebuie să le găsească răspunsuri adecvate. Primii afectați, dar și primii care trebuie să reacționeze sunt oamenii de afaceri, de a căror bunăstare depinde cea a întregii societăți. Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România propune o serie de măsuri strategice care să aibă în centrul lor o debirocratizare accelerată, accesul la finanțări adecvate (în principal fondurile europene), accesul la piețe și internaționalizare, dar și reforma administrației publice, necesitatea unei administrații reactive și implicate fiind, în egală măsură, de o importanță covârșitoare pentru bunul mers al economiei românești”, a mai subliniat Florin Jianu.
Coordonatorul Cartei Albe, prof. univ. dr. Ovidiu Nicolescu, a prezentat principalele concluzii ale lucrării, structurată pe 14 capitole – care includ și un set de recomandări de priorități, direcții și măsuri de acțiune privind dezvoltarea sectorului IMM în intervalul 2018-2019, în context internațional.
Ediția din acest an a lucrării relevă – așa cum am mai precizat – că în 30,87% dintre IMM-uri s-a estimat că evoluția mediului de afaceri românesc pe întregul an 2018 va favoriza derularea activităților antreprenoriale. Cele mai ridicate ponderi ale respondenților care au opinat că mediul economic pe parcursul anului în curs va fi favorabil dezvoltării sunt consemnate în rândul firmelor înființate în ultinii cinci ani (38,14%), entităților din Sud-Vest (58,76%), organizațiilor de dimensiune medie (47,89%), SRL-urilor (32,98%) și întreprinderilor din transporturi (38,89%).
La capitolul „Oportunități de afaceri”, pe lângă creșterea cererii pe piața internă (indicată de 67,80% dintre întreprinzătorii intervievați) și penetrarea pe noi piețe (54,38%), reprezentanții IMM-urilor au mai menționat, pentru acest an: asimilarea de noi produse (44,90%), utilizarea de noi tehnologii (43,47%), obținerea unui grant din fonduri ale UE și ale României (41,68%), realizarea unui parteneriat de afaceri (24,69%) și sporirea exporturilor (21,82%).
Potrivit Cartei Albe, întreprinzătorii/managerii intervievați au indicat că, în perioada actuală, se confruntă, în principal, cu următoarele dificultăți: birocrația (semnalată de 47,41% dintre IMM-uri), angajarea, pregătirea și menținerea personalului (45,97%), fiscalitatea excesivă (40,97%), concurența neloială (40,97%), inflația (40,25%), scăderea cererii interne (38,64%), instabilitatea relativă a monedei naționale (36,67%), creșterea nivelului cheltuielilor salariale (32,92%) etc.
Rezultatele anchetei au mai relevat că în 39,77% din totalul firmelor investigate se realizează planuri și politici anuale, 10,42% au avut în vedere abordări strategice pe 2-3 ani, în 8,30% dintre IMM-uri se elaborează strategii (planuri) pe 3-5 ani, iar în 41,51% dintre întreprinderi nu se derulează activități de planificare.
În ceea ce privește obiectivele pentru următorii doi ani, aproape jumătate dintre organizații (46,57%) își propun extinderea afacerii, în timp ce 38,10% vizează menținerea afacerii la dimensiunile actuale.
În opinia respondenților, principalele avantaje competitive ale IMM-urilor din România sunt reprezentate de: raportul preț-calitate (45,44%), calitatea produselor/serviciilor oferite (44,90%), prețul scăzut al produselor/serviciilor oferite (29,70%), reputația firmei (23,61%), calitatea angajaților (19,50%), serviciile post-vânzare oferite clienților (16,82%), calitatea managementului practicat (11,27%), canalele de distribuție utilizate (8,77%), capacitatea de inovare (3,22%).
Împreună, sub semnul emblematic al bradului și colindelor
Târgul „Gaudeamus”, ediția 2024, o reușită reîntâlnire a cărții cu cei care o prețuiesc
Casele au amintiri. O stradă-muzeu în apropierea kilometrului 0 al Capitalei
Începe restaurarea unei bijuterii istorico-arhitecturale, Biblioteca Batthyaneum din Alba Iulia
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial