Accesul la informații de interes public
Numărul 8, 17-23 mai 2016 » Expertiza și auditul afacerilor
ABSTRACT
The Access to Public Interest Information
According to Law no. 544/2001 regarding the free access to public interest information, with its subsequent amendments and supplements, the free and unhindered access of individuals to any public interest information is one of the fundamental principles of the relations between citizens and public authorities, in accordance with the Romanian Constitution and the international documents ratified by the Romanian Parliament.
This article reviews the main provisions of this law, as we believe that, regardless of their area of activity, citizens should be aware of their legal rights and obligations, which leads to a better understanding of the institutional activities and to an increase in effectiveness for everyone.
Key terms: public interest information, transparency, unitary application, autonomy, state secret, professional secret
Potrivit Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, cu modificările și completările ulterioare, accesul liber și neîngrădit al persoanelor la orice informații de interes public reprezintă unul dintre principiile fundamentale ale relațiilor dintre persoane și autoritățile publice, în conformitate cu Constituția României și cu documentele internaționale ratificate de Parlamentul României.
La baza accesului la informațiile de interes public stau următoarele principii:
☑ Principiul transparenței – autoritățile și instituțiile publice au obligația să își desfășoare activitatea într-o manieră deschisă față de public, în care accesul liber și neîngrădit la informațiile de interes public să reprezinte regula, iar limitarea accesului la informație să constituie excepția, în condițiile legii.
☑ Principiul aplicării unitare – autoritățile și instituțiile publice asigură respectarea legii în mod unitar, în conformitate cu prevederile acesteia și ale normelor metodologice de aplicare a ei.
☑ Principiul autonomiei – fiecare autoritate sau instituție publică va elabora propriul regulament de organizare și funcționare a compartimentelor de informare și relații publice, în conformitate cu prevederile legii și ale normelor metodologice de aplicare a ei.
Informația de interes public reprezintă orice informație care privește activitățile sau rezultă din activitățile unei autorități publice sau instituții publice, indiferent de suportul ori de forma sau de modul de exprimare a informației. Informația cu privire la datele personale constituie orice informație privind o persoană fizică identificată sau identificabilă.
➔ Cine are acces la informațiile de interes public?
Orice persoană are dreptul să solicite și să obțină de la autoritățile și instituțiile publice informații care țin de interesul public.
➔ În cât timp trebuie să răspundă autoritățile la solicitarea informațiilor de interes public?
Autoritățile și instituțiile publice trebuie să răspundă în scris la solicitarea informațiilor de interes public în termen de 10 zile sau, după caz, în cel mult 30 de zile de la înregistrarea solicitării, în funcție de dificultatea, complexitatea, volumul lucrărilor documentare și de urgența solicitării. Dacă se depășește termenul de 10 zile, răspunsul îi va fi comunicat solicitantului în maximum 30 de zile. În acest caz trebuie îndeplinită condiția înștiințării lui în scris despre acest fapt în termen de 10 zile.
Refuzul comunicării informațiilor solicitate se motivează și se notifică în termen de 5 zile de la primirea petițiilor.
➔ Ce informații sunt exceptate de la comunicare?
- informațiile din domeniul apărării naționale, siguranței și ordinii publice, dacă fac parte din categoriile informațiilor clasificate, potrivit legii;
- informațiile privind deliberările autorităților, precum și cele care privesc interesele economice și politice ale României, dacă fac parte din categoria informațiilor clasificate, potrivit legii;
- informațiile privind activitățile comerciale sau financiare, dacă publicitatea acestora aduce atingere dreptului de proprietate intelectuală ori industrială, precum și principiului concurenței loiale, potrivit legii;
- informațiile cu privire la datele personale, potrivit legii;
- informațiile privind procedura în timpul anchetei penale sau disciplinare, dacă se periclitează rezultatul anchetei, se dezvăluie surse confidențiale ori se pun în pericol viața, integritatea corporală, sănătatea unei persoane în urma anchetei efectuate sau în curs de desfășurare;
- informațiile privind procedurile judiciare, dacă publicitatea acestora aduce atingere asigurării unui proces echitabil ori interesului legitim al oricăreia dintre părțile implicate în proces;
- informațiile a căror publicare prejudiciază măsurile de protecție a tinerilor.
Potrivit Legii nr. 182/2002 privind protecția informațiilor clasificate, cu modificările și completările ulterioare, informațiile clasificate se împart în două clase de secretizare, respectiv:
- secrete de stat – informațiile care privesc securitatea națională, prin a căror divulgare se pot prejudicia siguranța națională și apărarea țării;
- secrete de serviciu – informațiile a căror divulgare este de natură să determine prejudicii unei persoane juridice de drept public sau privat.
➔ Cum se realizează accesul la informațiile de interes public?
Autoritățile și instituțiile publice asigură accesul la informațiile de interes public prin organizarea de compartimente specializate de informare și relații publice sau prin desemnarea de persoane cu atribuții în acest domeniu.
- informarea presei;
- informarea publică directă a persoanelor;
- informarea internă a personalului;
- informarea interinstituțională.
La nivelul structurilor descentralizate ale autorităților și instituțiilor publice centrale se organizează birouri de informare și relații publice, iar atribuțiile pe linia relației cu presa și a informării directe a persoanelor sunt îndeplinite distinct de persoane special desemnate în acest scop.
În cazul comunelor, atribuțiile pe linia relației cu presa și a informării directe a persoanelor pot fi îndeplinite de o persoană special desemnată în acest scop de consiliul local.
➔ Care sunt informațiile de interes public comunicate din oficiu și cum se realizează accesul la acestea?
- actele normative care reglementează organizarea și funcționarea autorității sau instituției publice;
- structura organizatorică, atribuțiile departamentelor, programul de funcționare și programul de audiențe ale autorității sau instituției publice;
- numele și prenumele persoanelor din conducerea autorității sau a instituției publice și ale funcționarului responsabil cu difuzarea informațiilor publice;
- coordonatele de contact ale autorității sau instituției publice, respectiv: denumirea, sediul, numerele de telefon, fax, adresa de e-mail și adresa paginii de internet;
- sursele financiare, bugetul și bilanțul contabil;
- programele și strategiile proprii;
- lista cu documentele de interes public;
- lista cuprinzând categoriile de documente produse și/sau gestionate, potrivit legii;
- modalitățile de contestare a deciziei autorității sau instituției publice în situația în care persoana se consideră vătămată în privința dreptului de acces la informațiile de interes public solicitate.
Accesul la aceste informații se realizează prin:
- afișare la sediul autorității sau instituției publice ori prin publicare în Monitorul Oficial sau în mijloacele de informare în masă, în publicații proprii, precum și pe pagina de internet proprie;
- consultare la sediul autorității sau instituției publice, în spații special destinate acestui scop.
Afișarea la sediul autorității sau instituției publice este, în cazul tuturor autorităților și instituțiilor publice, modalitatea minimă obligatorie de difuzare a informațiilor de interes public comunicate din oficiu.
Un aspect important este faptul că accesul la informațiile de interes public este gratuit.
➔ Ce sancțiuni se aplică în cazul refuzului de a oferi informații de interes public?
Refuzul explicit sau tacit al angajatului desemnat al unei autorități ori instituții publice pentru aplicarea prevederilor Legii nr. 544/2001 constituie abatere și atrage răspunderea disciplinară a celui vinovat.
Împotriva refuzului se poate depune reclamație la conducătorul autorității sau al instituției publice respective, în termen de 30 de zile de la luarea la cunoștință de către persoana lezată.
Dacă după cercetarea administrativă reclamația se dovedește întemeiată, răspunsul se transmite persoanei lezate în termen de 15 zile de la depunerea reclamației și va conține atât informațiile de interes public solicitate inițial, cât și menționarea sancțiunilor disciplinare luate împotriva celui vinovat.
➔ Concluzie
Autoritățile au obligația să informeze persoanele și acestea au dreptul să solicite informații de interes public dacă le sunt necesare. Indiferent de domeniul în care activează, cetățenii trebuie să își cunoască drepturile și obligațiile legale, ceea ce va conduce la o înțelegere mai corectă a activităților instituționale și la bunul mers al activității fiecăruia.
- Hotărârea Guvernului nr. 123/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, publicată în Monitorul Oficial nr. 167/08.03.2002.
- Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, publicată în Monitorul Oficial nr. 663/23.10.2001, cu modificările și completările ulterioare.
- Legea nr. 182/2002 privind protecția informațiilor clasificate, publicată în Monitorul Oficial nr. 248/12.04.2002, cu modificările și completările ulterioare.
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național