Cum să compensați pierderile salariale după noile schimbări fiscale cu tichele de masă Edenred
ACEA: Piața auto europeană a funcționat „la ralanti” în 2024, însă modelele hibride au preluat controlul

ACEA: Piața auto europeană a funcționat „la ralanti” în 2024, însă modelele hibride au preluat controlul

Numărul 3, 29 ian. - 4 feb. 2025  »  Analize și sinteze

Automobilele hibride au preluat controlul asupra pieței auto europene, care a funcționat „la ralanti” în 2024, în condițiile în care modelele electrice au pierdut teren, potrivit cifrelor publicate de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), transmite AFP, preluată de Agerpres. Asociația, care îi reprezintă pe cei 16 mari constructori auto din Europa, a informat că aproximativ 10,6 milioane autoturisme au fost înmatriculate pe parcursul anului 2024 în Uniunea Europeană, în creștere cu 0,8%, comparativ cu 10,5 milioane autoturisme în 2023.

Franța, Germania, Italia, Belgia au înregistrat o scădere a înmatriculărilor în 2024, în timp ce Spania, Portugalia și Polonia au înregistrat o creștere a vânzărilor.

Liderul pieței, Volkswagen, a înregistrat o creștere a vânzărilor de 3,2% pe ansamblul anului 2024 în Europa, grație în special mărcii Skoda, în timp ce Fiat și Opel au dus la scăderea vânzărilor grupului mamă Stellantis (-7,2%). În luna decembrie a anului trecut, cota de piață a Renault în Europa a crescut până la 11,9%, în timp ce cota Stellantis a scăzut la 11,6%.

Ponderea automobilelor electrice a scăzut în Europa pentru prima dată de la explozia pieței în 2020, până la 13,6%, pe parcursul anului 2024, dar a urcat la 15,9% în luna decembrie.

Din cauza prețului mare de achiziție, modelele electrice au fost afectate de eliminarea subvențiilor în Germania, cea mai mare piață auto europeană, însă această electrificare a evoluat foarte diferit de la o țară la altă și de la o marcă la alta.

Vânzările de automobile electrice au continuat să crească în Belgia, Danemarca și Țările de Jos și ar putea să cunoască o relansare în 2024, odată cu venirea unor modele mai ieftine.

În rândul mărcilor, constructorul american Tesla a înregistrat o scădere cu 13,1% a vânzărilor în UE, în timp ce vânzările Volvo au crescut cu 28%, grație lansării de noi modele electrice.

Automobilele electrice au fost depășite de explozia modelelor hibride. Aceste automobile, mai ieftine, echipate atât cu un motor pe benzină, cât și cu un mic motor pe baterie, care se încarcă în tip ce rulează, au controlat 30,9% din piață (33,1% în decembrie).

Hibridele au „mâncat” din piața modelelor pe benzină (scădere de 4,8% a vânzărilor în 2024, cotă de piață de 33,3% pe ansamblul anului). Automobilele diesel și-au continuat degringolada (scădere cu 11,4% a vânzărilor), cu excepția țărilor din Europa de Est.

De vânzările bune de automobile hibride au profitat producătorii Toyota-Lexus (+17,5%) și grupul Renault (+1,9%), campioni la aceste motorizări.

„Este anticamera trecerii la electrice”, a declarat directorul mărcii Renault, Fabrice Cambolive, la mijlocul acestei luni, cu ocazia prezentării cifrelor de vânzări anuale. După ce au cucerit segmentul SUV-urilor mari, modelele hibride au câștigat teren și în zona modelelor mici ale Renault, precum Captur sau Clio, și ar putea continua să progreseze în țările care ezită să facă trecerea la modele electrice, precum Italia sau Spania, a subliniat atunci Cambolive.

Potrivit datelor ACEA, piața auto din România a înregistrat un avans de 5,6% în 2024, când au fost înmatriculate 151.105 autoturisme. În luna decembrie 2024, piața auto din România a înregistrat chiar un avans de două cifre, respectiv o creștere cu 21,4%, până la 13.807 unități, grație în primului rând unui salt de 45,4% a înmatriculărilor de automobile hibride, până la 5.510 unități.

Zilele trecute, ACEA a cerut, din nou, Uniunii Europene să dea dovadă de „flexibilitate” în politica sa de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră. Constructorii europeni se opun eventualelor amenzi care ar putea să le fie aplicate în UE, în cazul în care nu vor respecta obiectivele de reducere a emisiilor în 2025.

Într-un interviu pentru AFP, directorul general de la ACEA, Sigrid de Vries, a vorbit despre un risc „existențial” pentru industrie, în condițiile în care mai mulți constructori au anunțat disponibilizări de personal în Europa.

„Piața automobilelor electrice nu se dezvoltă așa cum ar trebui. UE nu se poate mulțumi să aibă obiective pe hârtie și să fie foarte rigidă. Trebuie să ne adaptăm la condițiile din lumea reală”, a pledat Sigrid de Vries.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.