Noi acte normative
Numărul 20-21, 16-29 august 2016 » Curier legislativ
O serie de acte normative de interes au fost publicate recent în Monitorul Oficial:
Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 2.011 din 5 iulie 2016 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare, la cerere, în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, potrivit prevederilor art. 316 alin. (12) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum și pentru aprobarea modelului și conținutului unor formulare (Monitorul Oficial nr. 589/03.08.2016)
Procedura amintită prevede că persoanele impozabile care solicită înregistrarea în scopuri de TVA potrivit prevederilor art. 316 alin. (12) din Codul fiscal depun la organul fiscal competent formularul 099 „Cerere de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, potrivit art. 316 alin. (12) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare”.
Dacă cererea sau documentația anexată este incompletă ori incorectă, organul fiscal notifică solicitantul în vederea corectării. Notificarea va cuprinde și erorile constatate. Notificarea se comunică potrivit prevederilor art. 47 din Codul de procedură fiscală.
În cazul în care persoana impozabilă nu se prezintă în termen de 15 zile de la primirea notificării, pentru corectarea și/sau completarea cererii și/sau a documentației, compartimentul de specialitate întocmește referatul și proiectul de decizie privind respingerea cererii de înregistrare în scopuri de TVA.
Împotriva deciziilor organului fiscal se poate formula contestație la organul fiscal emitent, în conformitate cu dispozițiile Codului de procedură fiscală, în termen de 45 de zile de la data comunicării.
Înregistrarea în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a persoanei impozabile, în condițiile art. 316 alin. (12) din Codul fiscal, se consideră valabilă începând cu data comunicării deciziei de aprobare a înregistrării în scopuri de taxă pe valoarea adăugată.
În baza deciziei de aprobare a înregistrării în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, organul fiscal emite certificatul de înregistrare în scopuri de TVA, având înscrisă data înregistrării.
Actul normativ a intrat în vigoare în termen de 10 zile de la data publicării în Monitorul Oficial, respectiv de la 13 august 2016.
Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 2.012 din 5 iulie 2016 pentru aprobarea Procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, precum și a modelului și conținutului unor formulare (Monitorul Oficial nr. 592/03.08.2016)
Procedura amintită se aplică în următoarele situații:
Actul normativ detaliază etapele procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA pentru fiecare dintre situațiile descrise mai sus.
Decizia pentru îndreptarea erorilor privind înregistrarea în scopuri de TVA/anularea, din oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA se comunică contribuabilului.
Împotriva deciziei pentru îndreptarea erorilor privind înregistrarea în scopuri de TVA/anularea, din oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA se poate formula contestație la organul fiscal emitent în termen de 45 de zile de la data comunicării.
Este important de menționat că, în situația în care se constată că persoana impozabilă a fost înregistrată în scopuri de TVA ca urmare a unei erori, această înregistrare se anulează și codul de înregistrare în scopuri de TVA atribuit se radiază, începând cu data înscrisă în decizia de îndreptare a erorii.
În cazul în care se constată că persoanei impozabile i-a fost anulat, din oficiu, codul de înregistrare în scopuri de TVA, din eroare, aceasta va fi înregistrată de organele fiscale competente. În această situație se emite un nou certificat de înregistrare în scopuri de TVA, în care se menține data inițială a înregistrării în scopuri de TVA din certificatul anterior. Certificatul astfel emis se comunică persoanei impozabile potrivit art. 47 din Codul de procedură fiscală.
Pe perioada cuprinsă între data anulării și data înregistrării în scopuri de TVA persoana respectivă își păstrează calitatea de persoană impozabilă înregistrată în scopuri de TVA, menținându-se data înregistrării în scopuri de TVA anterioară. Dreptul de deducere a TVA aferente achizițiilor efectuate pe aceeași perioadă de beneficiari de la persoanele impozabile respective se exercită în limitele și în condițiile prevăzute la art. 297-301 din Codul fiscal, considerându-se că achizițiile au fost efectuate de la o persoană impozabilă înregistrată în scopuri de TVA.
Ordinul a intrat în vigoare în termen de 10 zile de la data publicării, respectiv de la 13 august 2016. Tot de la această dată se abrogă OPANAF nr. 3.331/2013 pentru aprobarea Procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, precum și a modelului și conținutului unor formulare, cu modificările și completările ulterioare.
Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 2.313 din 3 august 2016 pentru aprobarea formularului tipizat „Proces-verbal de constatare și sancționare a contravențiilor” utilizat de inspectorii din cadrul Direcției generale control venituri persoane fizice (Monitorul Oficial nr. 596/05.08.2016)
Prin actul normativ se aprobă formularul tipizat „Proces-verbal de constatare și sancționare a contravențiilor", cod 14.13.42.13/PVCSC, utilizat de inspectorii din cadrul Direcției generale control venituri persoane fizice în activitatea de verificare a situației fiscale personale.
Ordinul viceprim-ministrului, ministrul economiei, comerțului și relațiilor cu mediul de afaceri, nr. 838 din 26 iulie 2016 privind aprobarea Procedurii de implementare a schemei de ajutor de minimis prevăzute în cadrul Programului pentru dezvoltarea abilităților antreprenoriale în rândul tinerilor și facilitarea accesului acestora la finanțare – START (Monitorul Oficial nr. 595 și 595 bis/04.08.2016)
Obiectivul principal al schemei de minimis instituite prin programul START îl constituie stimularea înființării de noi întreprinderi mici și mijlocii, îmbunătățirea performanțelor economice ale celor existente, creșterea potențialului de accesare a surselor de finanțare și dezvoltarea aptitudinilor antreprenoriale ale întreprinzătorilor în scopul implicării acestora în structuri economice private.
Schema este valabilă până la 31 decembrie 2016, iar plățile în cadrul schemei de minimis vor fi efectuate până la 31 decembrie 2017. Bugetul alocat schemei de minimis pentru anul bugetar 2016 este de 17.000.000 lei.
Prin implementarea programului în anul 2016 se estimează acordarea de ajutor de minimis unui număr de minimum 141 de beneficiari.
Prin program se acordă un ajutor financiar de maximum 90% din valoarea cheltuielilor eligibile (exclusiv TVA) aferente proiectului, dar nu mai mult de 120.000 lei/beneficiar, iar contribuția beneficiarului trebuie să fie de minimum 10% din valoarea cheltuielilor eligibile aferente proiectului (contribuție proprie sau credit bancar).
În procedura de implementare a schemei de ajutor de minimis amintite sunt detaliate categoriile de activități neeligibile, precum și cele eligibile pentru finanțare.
Înscrierea în program, solicitarea acordului de principiu pentru finanțare și completarea planului de afaceri în vederea obținerii finanțării se fac online, pe site-ul www.aippimm.ro. Calcularea punctajului planului de afaceri se face în timp real. Punctajul minim pentru a fi acceptat de principiu în vederea verificării administrative și a eligibilității este de 50 de puncte din maximum 100 de puncte posibile.
Aplicația de înscriere a planurilor de afaceri în cadrul programului START 2016 este activă până la data de 30 august 2016, ora 20.00. Mai multe informații sunt disponibile aici.
Ordinul viceprim-ministrului, ministrul economiei, comerțului și relațiilor cu mediul de afaceri, nr. 839 din 26 iulie 2016 privind aprobarea Procedurii de implementare a schemei de ajutor de minimis prevăzute în cadrul Programului pentru stimularea înființării și dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii debutanți în afaceri (Monitorul Oficial nr. 597 și 597 bis/05.08.2016)
Obiectivul principal al schemei de minimis prevăzute în programul destinat microîntreprinderilor îl constituie stimularea înființării de noi microîntreprinderi, creșterea potențialului de accesare a surselor de finanțare și dezvoltarea aptitudinilor antreprenoriale ale întreprinzătorilor debutanți în afaceri în scopul implicării acestora în structuri economice private.
Schema este valabilă până la 31 decembrie 2016, iar plățile în cadrul schemei de minimis vor fi efectuate până la 31 decembrie 2017. Bugetul alocat schemei de minimis pentru anul bugetar 2016 este de 22.700.000 lei. Prin implementarea programului în anul 2016 se estimează acordarea de ajutor de minimis unui număr minim de 501 beneficiari (alocația financiară nerambursabilă pentru anul 2016 este de 45.245 lei/beneficiar).
Prin program se acordă facilități pentru microîntreprinderile nou-înființate, conduse de întreprinzătorii debutanți în afaceri, care desfășoară pentru prima dată activitate economică, prin intermediul unei societăți cu răspundere limitată debutantă (SRL-D).
Pentru încadrarea în program, microîntreprinderea înființată de întreprinzătorul debutant trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:
În afara obligațiilor stabilite de lege, aplicabile oricărui operator economic, microîntreprinderea aparținând întreprinzătorului debutant în afaceri are și următoarele obligații specifice:
Prin program se acordă un ajutor financiar nerambursabil de maximum 50% din valoarea cheltuielilor eligibile aferente proiectului, dar nu mai mult de 45.245 lei/beneficiar. Contribuția beneficiarului trebuie să fie de minimum 50% din valoarea cheltuielilor eligibile aferente proiectului (contribuție proprie sau credit bancar).
Procedura mai detaliază și tipurile de activități eligibile pentru finanțare, precum și cele neeligibile.
Înscrierea în program, solicitarea acordului de principiu pentru finanțare și completarea planului de afaceri în vederea obținerii finanțării se fac online, pe site-ul www.aippimm.ro. Punctajul minim pentru a fi acceptat de principiu în vederea verificării administrative și a eligibilității este de 60 de puncte din maximum 100 de puncte posibile.
Aplicația de înscriere a planurilor de afaceri în cadrul Programului pentru debutanți în afaceri SRL-D este activă până la data de 30 august 2016, ora 20.00. Mai multe informații sunt disponibile aici.
Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 2.328 din 5 august 2016 pentru modificarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3.769/2015 privind declararea livrărilor/prestărilor și achizițiilor efectuate pe teritoriul național de persoanele înregistrate în scopuri de TVA și pentru aprobarea modelului și conținutului declarației informative privind livrările/prestările și achizițiile efectuate pe teritoriul național de persoanele înregistrate în scopuri de TVA (Monitorul Oficial nr. 601/08.08.2016)
Conform prevederilor actului normativ, art. 8 din OPANAF nr. 3.769/2015, cu modificările ulterioare, se modifică astfel:
Declarația informativă privind livrările/prestările și achizițiile efectuate pe teritoriul național de persoanele înregistrate în scopuri de TVA (formularul 394) se depune la organul fiscal competent, până în data de 30 inclusiv a lunii următoare încheierii perioadei de raportare. În cazul în care perioada de raportare este luna calendaristică, termenul de depunere a declarației pentru luna ianuarie este până la data de 28, respectiv 29 februarie, după caz.
Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1.265 din 2 august 2016 privind aprobarea Procedurii de aplicare a prevederilor art. 4¹ din Legea nr. 70/2015 pentru întărirea disciplinei financiare privind operațiunile de încasări și plăți în numerar și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată (Monitorul Oficial nr. 603/08.08.2016)
Legea nr. 70/2015 a fost completată prin OUG nr. 32/2016 pentru completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal și reglementarea unor măsuri financiar-fiscale, în sensul că a fost introdus un nou articol (art. 4¹), care stabilește că organizatorii de nunți și botezuri, pentru operațiunile de încasări în numerar pe zi, de la persoane fizice, pentru serviciile legate de aceste evenimente, pot solicita organului fiscal central competent în administrarea obligațiilor lor fiscale, în cazul în care aceștia prezintă organului fiscal informații din care rezultă că încasările de la persoane fizice generate de organizarea de astfel de evenimente depășesc plafonul prevăzut de lege, aprobarea unui alt plafon de încasări decât cel stabilit la art. 4 din lege.
Conform referatului de aprobare ce însoțește OMFP nr. 1.265/2016, prin actul normativ este stabilită procedura de aplicare a prevederilor art. 4¹, fiind reglementate condițiile în care persoanele prevăzute la art. 1 alin. (1) din lege, care dispun de săli sau alte spații în care se pot organiza nunți și botezuri, pot solicita Agenției Naționale de Administrare Fiscală aprobarea unui alt plafon de încasări în numerar, fiind stabilite totodată și documentele în baza cărora organul fiscal emite deciziile de aprobare sau respingere a plafonului solicitat.
Plafonul de încasări în numerar solicitat se stabilește de organul fiscal competent, în funcție de nivelul maxim al încasărilor aferent unui eveniment din totalul evenimentelor organizate în perioada menționată mai sus. În urma analizei documentației depuse, organul fiscal poate aproba sau respinge cererea.
În actul normativ se specifică și faptul că organizatorul de evenimente poate solicita, printr-o cerere, reînnoirea plafonului de încasări cu 30 de zile înainte de expirarea perioadei de valabilitate a Deciziei de aprobare a plafonului de încasări în numerar. Emiterea unei decizii de respingere de către organul fiscal nu are ca efect pierderea dreptului de a depune o nouă cerere.
Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1.376 din 5 august 2016 privind tipurile de creanțe fiscale care pot fi plătite prin intermediul cardurilor bancare în sistem online prin intermediul Sistemului Național Electronic de Plăți (Monitorul Oficial nr. 614/10.08.2016)
Prin actul normativ se aprobă tipurile de creanțe fiscale care pot fi plătite prin cardurile bancare în sistem online prin intermediul Sistemului Național Electronic de Plăți.
Prevederile ordinului se aplică numai persoanelor fizice rezidente și nerezidente identificate fiscal pe baza codului numeric personal sau numărului de identificare fiscală.
Printre obligațiile fiscale ce pot fi plătite de persoanele menționate mai sus se numără impozitul pe venit, impozitul pe veniturile obținute din România de nerezidenți - persoane fizice, accize, contribuții de asigurări sociale, contribuții de asigurări sociale de sănătate. Lista completă a creanțelor fiscale ce pot fi plătite online de persoanele fizice este inclusă în anexa la ordin.
La data intrării în vigoare a OMFP nr. 1.376/2016 se abrogă OPANAF nr. 718/2008 pentru aprobarea categoriilor de impozite, taxe, contribuții și alte venituri ale bugetului general consolidat care pot fi plătite online (prin internet) de către persoanele fizice, prin intermediul cardurilor bancare.
Ordinul Băncii Naționale a României nr. 6 din 10 august 2016 privind modificarea și completarea Ordinului Băncii Naționale a României nr. 10/2012 pentru aprobarea Sistemului de raportare contabilă semestrială aplicabil entităților ce intră în sfera de reglementare contabilă a Băncii Naționale a României (Monitorul Oficial nr. 621/12.08.2016)
Conform prezentării publicate pe site-ul BNR, obiectivul general al elaborării actului normativ este modificarea Ordinului BNR nr. 10/2012 în vederea respectării cerințelor de raportare impuse de Ministerul Finanțelor Publice, cuprinse în Ordinul nr. 916/2016 pentru aprobarea Sistemului de raportare contabilă la 30 iunie 2016 a operatorilor economici.
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național