„Ai succes doar dacă ai curaj să-ți imaginezi, dacă ai curaj să schimbi planul din mers, să-l adaptezi continuu la realitate care, la rândul ei, este într-o continuă schimbare”
Numărul 17-18, 5-18 mai 2020 » Cariere. Drumul spre performanță
Interviu cu Cornelia Nițu, expert contabil, membră a Filialei CECCAR Dolj
Alexandra Rizea: Înainte de toate, răspunzând interesului manifestat de cititori, vă propunem să vă referiți la principalele etape ale carierei dvs., începând cu opțiunea pentru profesie, pentru a ajunge în prezent, astfel încât să se contureze propria experiență de viață și muncă.
Cornelia Nițu: Cum fiecare persoană are propriile sale caracteristici, trebuie să precizez că m-am format astfel încât, în tot ceea ce întreprind, să prevaleze gândirea logică în raport cu memoria vizuală. De aici, deprinderea care s-a consolidat în timp de a corela informațiile contabile cu legislația, ceea ce este foarte important în exercitarea profesiei noastre. Ca urmare, deși am studiat la profilul real în cadrul Liceului de construcții și arhitectură din Baia Mare, am decis să urmez cariera care m-a definit, o carieră care mi-a permis să îmbin logica analizelor și soluțiilor cu imaginația. Am lucrat în domeniul financiar-contabil încă din anul trei de facultate, la o mică firmă de consultanță fiscală din Oradea. Scopul era să aplic teoria și nu am pus accentul pe banii cu care eram plătită. Am colaborat în vederea introducerii evidenței primare într-o brutărie (îmi amintesc că asociații erau de origine germană și așa am învățat și câteva cuvinte în această limbă). Am introdus evidența primară la toți cei care îmi acordau onoarea și prilejul de a accesa actele firmelor pe care le reprezentau. Toate acestea pe când eram studentă și, deci, pe bani foarte puțini. Scopul, repet, era să învăț. Astfel, când am terminat facultatea, la interviul acordat unei firme din Craiova, știam ce să susțin cu exactitate și ceea ce ofer și cât doresc să câștig. După circa un an în care am colaborat cu agenți economici mai mici și mulți la număr, am câștigat poziția de director financiar în cadrul Grupului Max Mara din Craiova. A fost un parcurs profesional de câțiva ani buni (1997-2006), timp în care am aplicat și cunoștințele mele din domeniile construcțiilor și arhitecturii (în cadrul investițiilor gestionate pentru România), precum și cunoștințele de economie, planificare bugetară și cele conexe. Deși am deținut o funcție importantă, după intrarea fabricilor din România pe linia dreaptă și continuă a producției în lohn, am decis să schimb traseul și să insist pe cariera de profesionist expert contabil și fiscal. În acest scop, am creat, încet, încet, firma N&C Consulting SRL din Craiova, societate în care lucrează fie ca salariați, fie în calitate de colaboratori permanenți, 18-20 de consultanți – profesioniști contabili, avocați, juriști, specialiști în accesarea de fonduri europene etc. Nu vă ascund preocuparea mea pentru zona coachingului și a lidershipului, motiv pentru care studiez continuu pe platforma JMT și aplic permanent principiile și criteriile universale în materie de lidership pe care John Maxwell ni le-a transmis prin cursurile/cărțile sale.
Ce anume din parcursul dvs. profesional este de reținut și de comentat din perspectiva tinerilor colegi, la debutul lor în calitate de membri ai CECCAR?
Sunt de reținut însușirea și promovarea a ceea e numim bune obiceiuri, în care includ perseverența și conștientizarea faptului că talentul nu este suficient. Ca să înțelegi un fenomen economico-financiar, trebuie să urmezi logica matematică și, ca să poți concepe și alcătui un buget într-o afacere ai nevoie în plus de imaginatie, și nu puțină. Ai succes doar dacă ai curaj să-ți imaginezi, dacă ai curaj să schimbi planul din mers, să-l adaptezi continuu la realitățile, la rândul lor, într-o continuă schimbare. Remarca este cu atât mai valabilă în împrejurările actuale, când trebuie să răspundem adecvat la provocările pandemiei cu care ne confruntăm. Trebuie să fim flexibili, să studiem permanent, să ne însușim cele mai noi tehnici tocmai pentru a face față unor asemenea situații. Avem datoria de a ne imagina mereu modalitățile prin care tehnica ne poate simplifica munca și de a o face tot mai eficientă. O carieră de succes presupune cunoașterea și aplicarea multor achiziții ale științei contemporane, într-o viziune inter și multidisciplinară, ceea ce se referă deopotrivă la cunoștințe juridice, matematice, IT, psihologie, de comunicare și coaching. Profesia noastră este creatoare de valoare în orice impact pe care jobul îl presupune, pe întreaga gamă de activități economico-sociale, interesul public pe care-l promovăm implicând dragostea pentru oameni și promovarea unor proiecte pentru oameni, atât în ceea ce privește asigurarea unui mediu curat, cât și promovarea talentelor autentice în vederea obținerii de noi și noi performanțe. Nimic nu generează mai multă satisfacție decât să lucrezi cu pasiune, să faci ceea ce îți place și să ajuți oamenii mereu, în toate împrejurările. Numai în măsura în care înțelegem legile care guvernează universul, inclusiv cele care definesc natura umană, suntem în măsură să ne dezvoltăm pe toate planurile, să ne înțelegem rostul nostru pe acest pământ, ceea ce reprezintă un test fundamental în condițiile actuale, astfel încât, în pofida marilor dificultăți, să contribuim la asigurarea binelui comun.
Considerațiile pe care le-ați expus, conturând cadrul general al exercitării profesiei, au inclus, desigur, locul și rolul CECCAR în formarea și perfecționarea profesională a membrilor...
Categoric. Aceasta este ideea centrală, esența considerațiilor pe care le-am expus. Apartenența la un corp de profesioniști de prestigiul și autoritatea CECCAR conferă fiecărui membru exact acele calități pe care le solicită clienții noștri. În acest spirit, Filiala CECCAR Dolj a acționat și va acționa în continuare prin cele mai diverse modalități pentru informarea membrilor asupra noutăților care vizează zonele în care ne exercităm profesia, cursurile de perfecționare, activitățile comune cu alte organizații profesionale, cu instituțiile publice, cu exponenții mediului de afaceri, modalități utilizate în condiții normale, dar care sunt adaptate prin intermediul instrumentelor erei digitale și în condițiile actuale. Acționăm pentru aprofundarea datelor care reflectă realitățile economico-sociale din municipiu, din județ, din întreaga țară și, totodată, contribuie efectiv la întărirea autorității noastre profesionale, la consolidarea pozițiilor experților contabili și contabililor autorizați pe piața de profil.
Pe baza a ceea ce ați menționat, mai ales în legătură cu preocupările filialei, vă rugăm, în încheiere, să vă referiți la obiectivele din prezent și din viitor, din perspectiva evoluției profesiei contabile.
Consider – dintr-o perspectivă mult mai largă, adică prin revenirea la normalitate – că trebuie să ne adaptăm mai bine procesului complex de schimbare a modului în care ne exercităm profesia, mai ales în ceea ce privește mutarea centrului de greutate de la contabilitatea clasică la îndeplinirea funcțiilor multiple pe care le presupune acordarea de consultanță, ca fundament al deciziilor antreprenoriale. Prestarea de servicii integrate presupune elaborarea de analize aprofundate asupra fenomenelor economico-sociale, identificarea factorilor de risc, întocmirea planurilor de afaceri, găsirea de soluții de finanțare, corelarea bugetelor, astfel încât să se obțină rezultatele scontate. Bineînțeles, aceste deziderate sunt înscrise în programele de activitate ale filialei pe termen scurt, mediu și lung. Există preocupare pentru promovarea celor mai eficiente modalități de extindere a noilor tehnologii, de înlocuire a operațiunilor repetitive cu cele mai moderne aplicații IT. Exemplific această latură a activității noastre prin programarea unor sesiuni de întrebări și răspunsuri în mediul online, prin inculderea în cursurile de perfecționare a elementelor specifice, inițierea de schimburi de experiență privind metodele și tehnicile pe care le utilizăm. Adaptarea la noile cerințe pe care le-am evocat, cu accentul firesc pe actualitate, în condițiile pandemiei COVID-19, reprezintă deopotrivă premisa și efectul conștientizării obligației noastre de a conferi permanent serviciilor prestate acea valoare adăugată care generează progres economic și social la nivelul clienților, precum și în comunitățile în care trăim și muncim.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Împreună, sub semnul emblematic al bradului și colindelor
Târgul „Gaudeamus”, ediția 2024, o reușită reîntâlnire a cărții cu cei care o prețuiesc
Casele au amintiri. O stradă-muzeu în apropierea kilometrului 0 al Capitalei
Începe restaurarea unei bijuterii istorico-arhitecturale, Biblioteca Batthyaneum din Alba Iulia
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial