ANAF a publicat, pentru consultare, modelul formularelor şi documentelor utilizate în activitatea de control a Direcţiei generale antifraudă fiscală
Numărul 10, 16-22 mar. 2021 » Curier legislativ
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) propune, printr-un proiect de Ordin, un nou model al formularelor şi documentelor utilizate în activitatea de control a Direcţiei generale antifraudă fiscală.
Reprezentanţii ANAF menţionează, în Referatul de aprobare, că, prin publicarea OUG nr. 20/2020 privind unele măsuri pentru îmbunătăţirea şi reorganizareaactivităţii ANAF, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative a fost modificată OUG nr. 74/2013, cu modificările şi completările ulterioare. Printre modificările aduse se regăsește și desființarea funcției specifice de inspector antifraudă și reglementarea funcției generale de inspector. În acest sens, avându-se în vedere că în cuprinsul actelor de control se regăsește sintagma „inspector antifraudă”, s-a impus înlocuirea, în mod corespunzător, cu sintagma „inspector”.
„De altfel, în scopul asigurării conformității cu normele de protecție a datelor cu caracter personal adoptate de către Parlamentul European și Consiliul Uniunii Europene în anul 2016, respectiv Regulamentul UE 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), la nivelul Direcției generale antifraudă fiscală au fost analizate formularele utilizate în activitatea de control a inspectorilor, împreună cu responsabilul cu protecția datelor cu caracter personal de la nivelul ANAF. În acest sens, după analiza întreprinsă, s-a luat decizia eliminării, din cuprinsul actelor de control, a anumitor date cu caracter personal, dintre care exemplificăm codul numeric personal (cu excepția procesului-verbal) și adresa de domiciliu a reprezentantului contribuabilului”, precizează iniţiatorii, în Referatul de aprobare a proiectului.
De asemenea, în documentul citat se menţionează că, în temeiul art. 6 alin. (1) lit. e) din OUG nr. 74/2013, dacă în desfăşurarea activităţii specifice se constată împrejurări privind săvârşirea unor fapte prevăzute de legea penală în domeniul evaziunii fiscale, inspectorii au obligația să sesizeze organele de urmărire penală. Din practica controalelor a rezultat că, în nenumărate situații, contribuabilul nu dă curs solicitării inspectorilor de a prezenta documente în vederea efectuării/continuării verificărilor, solicitare formulată prin intermediul formularului „Invitație”, cu consecința elaborării de acte de sesizare a organelor de urmărire penală în temeiul art. 4 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, cu modificările și completările ulterioare (Legea nr. 241/2005). Potrivit textului de lege invocat anterior „Constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la un an la 6 ani refuzul nejustificat al unei persoane de a prezenta organelor competente documentele legale şi bunurile din patrimoniu, în scopul împiedicării verificărilor financiare, fiscale sau vamale, în termen de cel mult 15 zile de la somaţie.”
La nivelul Direcției generale antifraudă fiscală există soluții de clasare comunicate de organul de urmărire penală motivate de faptul că nu s-a uzitat și comunicat contribuabililor în cauză documentul intitulat „Somație”, nefiind astfel întrunite elementele constitutive ale infracțiunii prevăzute la art. 4 din Legea nr. 241/2005 pentru acest considerent.
Proiectul de ordin privind aprobarea modelului şi conţinutului formularelor şi documentelor utilizate în activitatea de control a Direcţiei generale antifraudă fiscală poate fi consultat pe site-ul ANAF, la secţiunea Transparenţă decizională.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național