ANAF: Procedura de eliberare a certificatelor privind TVA, în cazul achizițiilor intracomunitare de mijloace de transport, în consultare publică
Numărul 33-34, 24 aug. - 6 sep. 2022 » Curier legislativ
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a elaborat și publicat pe site-ul instituției, pentru consultare, un proiect de Ordin privind Procedura de eliberare a certificatelor privind taxa pe valoarea adăugată, în cazul achizițiilor intracomunitare de mijloace de transport, precum și pentru aprobarea unor formulare. Inițiatorii menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ că, potrivit prevederilor art. 324 alin. (3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, în aplicarea dispozițiilor legale privind declararea taxei pe valoarea adăugată aferentă achizițiilor intracomunitare de mijloace de transport, organele fiscale competente în administrarea persoanelor care nu sunt înregistrate și care nu trebuie să se înregistreze conform art. 316 din Codul fiscal, indiferent dacă sunt sau nu sunt înregistrate conform art. 317 din Codul fiscal, eliberează, în scopul înmatriculării mijlocului de transport nou, un certificat care să ateste plata taxei pe valoarea adăugată. În cazul achizițiilor intracomunitare de mijloace de transport care nu sunt noi în sensul art. 266 alin. (3) din Codul fiscal, efectuate de persoanele înregistrate în scopuri de TVA, conform art. 317 din Codul fiscal, în vederea înmatriculării, organele fiscale competente eliberează un certificat care să ateste plata taxei în România sau din care să rezulte că nu se datorează taxa în România, în conformitate cu prevederile legale.
Prin OPANAF nr. 3193/2011, a fost aprobat modelul și conținutul formularelor „Certificat privind atestarea plății taxei pe valoarea adăugată, în cazul achizițiilor intracomunitare de mijloace de transport” și „Certificat”, precum și procedura de eliberare a acestor formulare. Certificatele se eliberează de către organele fiscale competente, la cererea persoanelor care nu sunt înregistrate și care nu trebuie să se înregistreze în scopuri de TVA în România conform art. 316 din Codul fiscal, care doresc înmatricularea în România a mijloacelor de transport achiziționate din statele membre ale UE. Aceste certificate atestă faptul că, pentru achizițiile intracomunitare de mijloace de transport, a fost achitată taxa pe valoarea adăugată sau că nu se datorează taxa pe valoarea adăugată în România, după caz.
ANAF precizează că, în acest scop, potrivit dispozițiilor pct.104 alin.(1) din titlul VII al Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal, organele fiscale competente trebuie să analizeze dacă din documentația care atestă dobândirea mijlocului de transport rezultă că acesta se încadrează sau nu în categoria mijloacelor de transport noi, în sensul art. 266 alin. (3) din Codul fiscal, și dacă se datorează ori nu taxa aferentă respectivei achiziții intracomunitare în România. De asemenea, în Referatul de aprobare se menționează că, prin art. 19 din OUG nr. 120/2021, au fost aduse modificări dispozițiilor OG nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărții de identitate a vehiculului și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piață, punerii la dispoziție pe piață, înmatriculării sau înregistrării în România, precum și supravegherea pieței pentru acestea. Potrivit noilor reglementări ale art. 1 alin. (91) din acest act normativ, anterior eliberării cărților de identitate pentru vehiculelor rutiere provenite din țări membre ale UE, Regia Autonomă „Registrul Auto Român” transmite către ANAF, în format electronic, documentele prezentate de persoana care a efectuat achiziția intracomunitară, inclusiv documentele de proveniență a respectivelor vehicule.
În contextul acestor dispoziții legale, ANAF propune ca analiza organelor fiscale, în vederea emiterii certificatului din care rezultă că nu se datorează taxa pe valoarea adăugată în România, în cazul achizițiilor intracomunitare de mijloace de transport, să se facă pe baza informațiilor/ documentelor care urmează să fie transmise, în temeiul protocolului de colaborare, de către Regia Autonomă „Registrul Auto Român”.
De asemenea, dispozițiile Legii nr.267/2021 pentru completarea OUG nr. 41/2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative, interzic instituțiilor publice și organelor de specialitate ale administrației publice centrale să solicite persoanelor fizice sau persoanelor juridice, în vederea soluționării cererilor pentru furnizarea unui serviciu public, copii de pe avize sau alte documente care au fost emise de către instituții publice sau organe de specialitate ale administrației publice centrale. Instituțiile publice și organele de specialitate ale administrației publice centrale solicită entităților care au emis documentele, în format electronic, copii sau extrase ale acestora, în baza consimțământului expres al beneficiarului serviciului public.
În acest nou context legislativ, inițiatorii proiectului propun ca certificatele emise de organele fiscale la solicitarea contribuabililor care efectuează achiziții intracomunitare de mijloace de transport în România, în temeiul art.324 din Codul fiscal, să fie arhivate în format electronic, astfel încât autoritatea fiscală să poată furniza aceste documente, la solicitarea altor instituții publice/organe de specialitate ale administrației publice centrale, cu respectarea prevederilor OUG nr.41/2016, cu modificările ulterioare.
Având în vedere aceste prevederi, a fost elaborat acest proiect de Ordin prin care sunt adaptate dispozițiile procedurale aprobate prin OPANAF nr. 3193/2011, la noile condiții de colaborare instituțională impuse de aceste modificări legislative.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice
Noaptea Albă a Filmului Românesc a revenit la București, Cluj-Napoca și Timișoara
Festivalul și concursul „George Enescu”, ediția 2024 – încununare a șase decenii de performanțe muzicale