MyWIZ - Business în cloud
ANAF: Proiectul de Ordin privind punerea în aplicare a prevederilor art. 291^5 alin. (8) și (9) din Codul de procedură fiscală, în consultare publică

ANAF: Proiectul de Ordin privind punerea în aplicare a prevederilor art. 291^5 alin. (8) și (9) din Codul de procedură fiscală, în consultare publică

Telex » Știri 25 iulie 2023  

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat, în transparență decizională, proiectul de Ordin privind punerea în aplicare a prevederilor art. 291^5 alin. (8) și alin. (9) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală. Inițiatorii menționează, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ, că, prin adoptarea OG nr.16/2023, pentru modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, au fost transpuse prevederile Directivei (UE) 2021/514 a Consiliului din 22 martie 2021, de modificare a Directivei 2011/16/UE privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal (DAC 7), publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 104/1 din 25 martie 2021, prin completarea Titlului X ”Aspecte internaționale” - Capitolul I ”Cooperarea administrativă în domeniul fiscal”, cu art. 291^5, care include în sfera de aplicare a schimbului automat obligatoriu de informații și Operatorii de platforme, în sensul definiției din Anexa 5, secțiunea 1, subsecțiunea A, alin. (1) - (11) din Legea 207/2015 privind Codul de Procedură Fiscală.

„Digitalizarea economiei, care a avansat într-un ritm alert, mobilitatea contribuabililor, precum și numărul semnificativ al tranzacțiilor transfrontaliere, desfășurate în contextul globalizării, au condus la necesitatea adoptării unor norme standardizate, cu scopul de a reglementa schimbul de informații în domeniul fiscal între statele membre ale Uniunii Europene (UE) și pentru a evalua și controla în mod corect și unitar veniturile realizate din activitățile comerciale desfășurate prin intermediul platformelor digitale”, se menționează în Referatul de aprobare.

OG 16/2023 prevede obligația ca Operatorii de platforme să transmită noi tipuri de raportări către ANAF, prin care să declare anual activitatea economică derulată de persoane juridice și fizice prin intermediul acestora și are ca scop asigurarea transparenței fiscale, în vederea prevenirii fraudei fiscale, a fenomenului de evaziune fiscală și/sau evitării declarării obligațiilor fiscale, rezultate din activitățile economice desfășurate prin intermediul platformelor digitale. „Având în vedere faptul că cea mai mare parte a veniturilor sau sumelor impozabile realizate de vânzători pe platformele online circulă transfontalier, raportarea informațiilor referitoare la activitățile relevante ar putea avea rezultate pozitive suplimentare, în situația în care informațiile sunt comunicate și către statele membre îndreptățite să impoziteze venitul realizat. Schimbul automat de informații între autoritățile fiscale este esențial pentru a pune la dispoziția acestora datele necesare cu privire la toți vânzătorii care utilizează o anumită platformă digitală și desfășoară activități pe aceasta”, precizează reprezentanții ANAF.

Conform art. 291^5 alin (1) din Legea 207/2015 privind Codul de Porocedură Fiscală,  Operatorii de platforme, cărora le revine obligația de raportare, trebuie să îndeplinească procedurile de diligență fiscală și de raportare, prevăzute în Secțiunile II și III din Anexa 5.

ANAF precizează că, în temeiul subsecțiunii G, secțiunea a II-a, Anexa 5, un Operator de platformă care are obligația de raportare poate alege să efectueze procedura de diligență fiscală în temeiul subsecțiunilor A-F, secțiunea a II-a din Anexa 5 numai în ceea ce privește vânzătorii activi, așa cum sunt definiți la alin. (2), subsecțiunea B, secțiunea I din Anexa 5.

De asemenea, potrivit art. 291^5, alin. (4), în cazul în care un Operator de platformă care are obligația de raportare comunică informații incorecte sau incomplete, autoritatea competentă din România îi trimite acestuia o notificare, pentru a-i furniza toate informațiile necesare, astfel încât să își poată îndeplini obligația prevăzută la art. 291^5 alin (2).

ANAF poate efectua verificări și controale, pentru a asigura verificarea respectării de către Operatorii de platforme, care au obligația de raportare, a procedurii de diligență fiscală și a procedurilor de raportare, în conformitate cu prevederile art. 291^5 alin. (8). 

În acest context, în vederea respectării de către Operatorii de platforme, cărora le revine obligația de raportare, a procedurii de diligență fiscală și de raportare, în conformitate cu prevederile Anexei 5 din Legea 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, ANAF a elaborat acest nou proiect de Ordin, care să stabilească proceduri administrative în ceea ce privește modalitatea de efectuare a verificărilor și controalelor, precum și comunicarea ulterioară cu Operatorii de plaforme, care să fie aplicabile în cazurile în care informațiile raportate sunt incomplete sau incorecte.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.