MyWIZ - Business în cloud
ANAF: Proiectul Procedurii de eliberare a unor adeverințe de către organul fiscal central, în cazul persoanelor fizice, în consultare publică

ANAF: Proiectul Procedurii de eliberare a unor adeverințe de către organul fiscal central, în cazul persoanelor fizice, în consultare publică

Telex » Știri 17 mai, 15:16  

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat astăzi, în transparență decizională, proiectul de Ordin pentru aprobarea Procedurii de eliberare a unor adeverințe de către organul fiscal central, în cazul persoanelor fizice, precum și a modelului și conținutului unor formulare. ANAF menționează, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ, că, potrivit dispozițiilor art.1 din OG nr. 33/2002 privind reglementarea eliberării certificatelor și adeverințelor de către autoritățile publice centrale și locale, aprobată cu modificări prin Legea nr. 223/2002, autoritățile publice centrale și locale eliberează certificate și adeverințe, pe baza documentelor deținute de acestea. Persoanele fizice solicită, în general, organelor fiscale fie adeverințe care să ateste veniturile realizate, fie adeverințe care să ateste că nu realizează venituri.

În prezent, la solicitarea persoanelor fizice, organul fiscal eliberează adeverința de venit. Modelul și conținutul formularelor “Cerere de eliberare a unei adeverințe de venit” și  "Adeverință de venit" au fost aprobate prin OPANAF nr.3396/2016. Cererea conține informații referitoare la datele de identificare ale contribuabilului, perioada fiscală, precum și motivul pentru care se solicită eliberarea adeverinței și se poate depune la registratura organului fiscal, prin poștă sau electronic, prin intermediul serviciului Spațiul Privat Virtual (SPV), disponibil pe site-ul ANAF.

„În situația în care cererea de eliberare a unei adeverințe de venit se transmite prin intermediul serviciului SPV, contribuabilii trebuie să selecteze în aplicație, dintr-o listă predefinită (limitativă), motivul pentru care solicită eliberarea adeverinței de venit. Ca urmare, pentru a nu limita/condiționa utilizarea adeverinței considerăm necesară eliminarea obligației de a se menționa motivul pentru care se solicită acest document”, menționează ANAF, în Referatul de aprobare.

Potrivit prevederilor legislației procedural - fiscale, se disting două categorii de persoane fizice care pot solicita eliberarea adeverințelor, respectiv: persoane fizice care sunt înregistrate fiscal, potrivit dispozițiilor art.82 alin.(5) din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare (care au calitatea de contribuabil); persoane fizice care nu sunt înregistrate fiscal (care nu au calitatea de contribuabil).

Având în vedere existența acestor două categorii de persoane fizice, Administrația Fiscală consideră că este necesară diferențierea adeverințelor care se eliberează de organul fiscal și anume:

contribuabililor persoane fizice să le fie eliberată adeverința de venit;

persoanelor fizice care nu au calitatea de contribuabili să le fie eliberată o adeverință prin care să se ateste faptul că nu sunt înregistrate în evidențele fiscale.

În acest context, prin acest nou proiect de Ordin, se propune aprobarea Procedurii de eliberare a unor adeverințe de către organul fiscal central, în cazul persoanelor fizice, precum și a modelului și conținutului următoarelor formulare:

  • 231 "Cerere pentru eliberarea unei adeverințe" - formular care va fi utilizat de persoanele fizice care solicită eliberarea unei adeverințe/adeverințe de venit;
  • 232 "Adeverință de venit" - formular care atestă veniturile, existente în evidența fiscală, realizate de persoana fizică, în cursul unui an fiscal;
  • 233 ”Adeverință” - formular care atestă că persoana fizică nu figurează înregistrată în evidența fiscală.

Întrucât este necesară actualizarea aplicației informatice de emitere a adeverinței de venit, precum și dezvoltarea unor noi funcționalități, s-a convenit împreună cu Centrul Național pentru Informații Financiare ca proiectul de act normativ să intre în vigoare în termen de 90 de zile de la data publicării acestuia în Monitorul Oficial al României.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.