ANAF propune modificarea și completarea unor prevederi referitoare la activitatea de gestionare a cazierului fiscal
Telex » Știri 19 septembrie 2023
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat astăzi în transparență decizională un proiect de Ordin pentru modificarea și completarea OPANAF nr. 2594/2015 privind stabilirea organelor fiscale competente pentru organizarea și gestionarea cazierului fiscal, procedura de înscriere, scoatere și rectificare a informațiilor în/ din cazierul fiscal, solicitare și eliberare a certificatului de cazier fiscal, modelul și conținutul formularisticii necesare, precum și nivelul de acces corespunzător la informațiile din cazierul fiscal. ANAF menționează, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ, că în cazierul fiscal se înscriu informații privind faptele sancționate contravențional sau penal de legile fiscale, contabile, vamale, cele care privesc disciplina financiară, precum și informații din documentele întocmite pentru atragerea răspunderii solidare, patrimoniale sau a inactivității fiscale. Faptele pentru care se înscriu informații în cazierul fiscal sunt cuprinse în lista aprobată prin anexa la HG nr.1000/2015.
Având în vedere modificările aduse listei faptelor care se înscriu în cazierul fiscal, prin HG nr.1568/2022, care au vizat eliminarea, din lista faptelor, a informațiilor care vizează ”actul normativ care prevede sancțiunea” și ”sancțiunea prevăzută de lege”, este necesară modificarea formularelor aprobate prin OPANAF nr.2594/2015, care sunt utilizate în activitatea de gestionare a cazierului fiscal, în sensul eliminării coloanelor dedicate sancțiunilor aplicate.
De asemenea – menționează inițiatorii proiectului – avându-se în vedere modificările aduse OG nr. 39/2015 privind cazierul fiscal, precum și situațiile apărute în practica organelor fiscale în domeniul gestionării cazierului fiscal, au fost propuse unele modificări ale prevederilor procedurale, în scopul adaptării fluxului procedural și a formularisticii utilizate de organele fiscale.
În acest context, modificările propuse vizează: ▪ corelarea termenului în care organele competente în gestionarea cazierului fiscal trebuie să întocmească fișele de înscriere în cazierul fiscal a faptelor care reprezintă contravenții cu termenul legal de 15 zile în care organele care constată fapte și aplică sancțiuni au obligația să comunice, în copie, actele care sancționează faptele care se înscriu în cazierul fiscal, organului fiscal competent în a cărui rază teritorială își are domiciliul fiscal contribuabilul sancționat; ▪ schimbarea competenței de întocmire a fișelor de înscriere în cazierul fiscal a atragerii răspunderii solidare cu debitorul, stabilită prin decizie a organului fiscal rămasă definitivă, precum și de scoatere din cazierul fiscal a acestei informații. Întrucât deciziile de atragere a răspunderii solidare se înregistrează în evidența fiscală a persoanei răspunzătoare, se propune ca fișele de înscriere/actualizare în cazierul fiscal a atragerii răspunderii solidare să fie întocmite de compartimentul de executare silită din cadrul organului fiscal competent în administrarea obligațiilor fiscale datorate de persoana răspunzătoare, nu de către compartimentul de executare silită din cadrul organului fiscal competent în administrarea contribuabilului declarat insolvabil/insolvent; ▪ clarificarea aspectelor privind înscrierea în cazierul fiscal a situațiilor de atragere a răspunderii solidare, în cazul în care, până la rămânerea definitivă a deciziei de atragere a răspunderii solidare, au fost stinse obligațiile fiscale pentru care a fost atrasă răspunderea. În acest sens, clarificarea vizează înscrierea informațiilor în cazierul fiscal, chiar dacă până la data rămânerii definitive a deciziei de atragere a răspunderii solidare obligațiile fiscale au fost stinse; ▪ corelarea fluxului procedural și a formularisticii utilizate de organele fiscale pentru aplicarea unitară a prevederilor legale potrivit cărora inactivitatea fiscală se înscrie și în cazierul fiscal al noilor reprezentanți legali (dacă se menține starea de inactivitate fiscală pe o perioadă mai mare de un semestru calendaristic de la data schimbării reprezentanților legali ai contribuabilului declarat inactiv), cu excepția situației în care noul reprezentant al contribuabilului care a intrat în faliment sau al contribuabilului pentru care s-a pronunțat ori a fost adoptată o hotărâre de dizolvare este practicianul în insolvență desemnat în procedură potrivit legii; ▪ corelarea fluxului procedural și a formularisticii utilizate de organele fiscale pentru aplicarea unitară a prevederilor legale privind scoaterea din evidența cazierului fiscal a informațiilor privind inactivitatea fiscală; ▪ modificarea formularisticii utilizate (asigurarea posibilității de solicitare și eliberare a certificatului de cazier fiscal prin mijloace electronice de transmitere la distanță, eliminarea unor coloane referitoare la ”actul normativ care prevede sancțiunea” și ”sancțiunea prevăzută de lege”, ”cod faptă”, eliminarea sintagmei ”Număr de operator de date cu caracter pesonal -...” și introducerea sintagmei ”Document care conține date cu caracter personal protejate de prevederile Regulamentului (UE) 2016/679”, eliminarea rubricilor referitoare la ”Instituția”, ”Județul/Țara”, etc.); ▪ modificări de formă la nivelul procedurii de gestionare a cazierului fiscal, având în vedere desființarea administrațiilor pentru contribuabilii mijlocii din cadrul direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice și preluarea acestor contribuabili, spre administrare fiscală, de către administrațiile județene ale finanțelor publice.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național