ANAF propune modificări la formularele utilizate în activitatea de verificare a situației fiscale personale
Telex » Știri 23 august 2022
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat în transparență decizională un proiect de Ordin pentru modificarea și completarea OPANAF nr. 2.117/2018 privind aprobarea modelului și conținutului formularelor și documentelor utilizate în activitatea de verificare a situației fiscale personale. ANAF precizează, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ, că necesitatea unui ordin de modificare și completare a OPANAF nr. 2117/2018 rezidă în următoarele argumente:
♦ Potrivit prevederilor Titlului VI-Cap. IV art. 138 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, organul fiscal central are dreptul de a efectua o verificare fiscală a ansamblului situației fiscale personale a persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit. Pentru verificarea situației fiscale personale a persoanei fizice, organul fiscal efectuează următoarele activități preliminare: ▪ analiza de risc pentru stabilirea riscului de neconformare la declararea veniturilor impozabile pentru un grup de persoane fizice sau pentru cazuri punctuale și ▪ selectarea pe baza analizei de risc a persoanelor fizice care vor fi supuse verificării situației fiscale personale. În conformitate cu prevederile art. 138 alin. (3) din același act normativ, competența de exercitare a verificării situației fiscale personale și a activităților preliminare acesteia se stabilește prin ordin al președintelui ANAF. Totodată, aparatul central al ANAF are competență în efectuarea verificării persoanelor fizice pe întregul teritoriu al țării.
Prin OPANAF nr. 2778/2020 privind competența de exercitare a verificării situației fiscale personale și a activităților preliminare acesteia, activitățile preliminare verificării situației fiscale personale, pe întregul teritoriu al țării, sunt exercitate de Direcția generală control venituri persoane fizice, iar verificarea situației fiscale personale se exercită de către Direcția generală control venituri persoane fizice și de către serviciile de verificări fiscale din cadrul direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice.
Potrivit prevederilor OPANAF nr. 675/2018 privind aprobarea metodelor indirecte de stabilire a veniturilor și a procedurii de aplicare a acestora, selectarea persoanelor fizice care urmează a fi supuse controlului fiscal prin metode indirecte se face din lista persoanelor care prezintă risc de neconformare la declararea veniturilor impozabile în ordinea descrescătoare a valorii riscurilor și în funcție de capacitatea disponibilă de efectuare a verificărilor. „Ținând cont de faptul că în cadrul activității de analiză de risc, au fost identificate cu risc de neconformare la declararea veniturilor impozabile un număr ridicat persoane fizice (peste 561.000) care excede capacității actuale a ANAF de efectuare a verificărilor (conform art. 2 din OPANAF nr. 2778/2018 competența de exercitare a verificării situației fiscale personale și a activităților preliminare acesteia este exercitată doar de Direcția generală control venituri persoane fizice și serviciile de verificări fiscale din cadrul aparatului propriu al direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice), pentru eficientizarea activității de control (creșterea numărului de persoane fizice cu risc de neconformare care vor fi supuse verificărilor, în scopul tratării într-un mod mai eficient a cazurilor de neconformare), s-a decis extinderea competenței de exercitare a verificării situației fiscale personale la nivelul structurilor de inspecție fiscală persoane fizice din cadrul unităților subordonate direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice. În acest sens, a fost elaborat și introdus pe circuitul de avizare – aprobare proiectul de ordin al președintelui ANAF de modificare a OPANAF nr. 2778/2020 privind competența de exercitare a verificării situației fiscale personale și a activităților preliminare acesteia”, se menționează în Referatul de aprobare.
Prin OPANAF nr. 2117/2018, s-au prevăzut mențiuni referitoare la conducătorul structurii cu atribuții de verificare fiscală, respectiv directorul general, în cazul Direcției generale control venituri persoane fizice, și directorul executiv inspecție fiscală, în cazul direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice. „Astfel că, având în vedere și decizia de extindere a competenței de exercitare a verificării situației fiscale personale la nivelul structurilor de inspecție fiscală persoane fizice din cadrul unităților subordonate direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice, în sensul OPANAF nr. 2117/2018, este necesar a se stabili cine reprezintă «conducătorul structurii cu atribuții de verificare fiscală» în cazul unităților subordonate direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice”, subliniază reprezentanții ANAF.
În acest context, prin noul proiect de ordin se propune, în cazul unităților subordonate direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice, șeful administrație adjunct inspecție fiscală ca fiind „conducătorul structurii cu atribuții de verificare fiscală”. Totdată, se propune eliminarea Direcției generale proceduri pentru administrarea veniturilor de la art.5 din OPANAF nr.2117/2018.
♦ Potrivit prevederilor art. 46 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, actul administrativ fiscal se emite în scris, pe suport hârtie sau în formă electronică. Conform prevederilor art. 47 alin. (15) din același act normativ, actul administrativ fiscal emis în formă electronică se comunică prin mijloace electronice de transmitere la distanță ori de câte ori contribuabilul/plătitorul a optat pentru această modalitate de emitere și de comunicare, iar acesta se consideră comunicat în termen de 15 zile de la data transmiterii actului către contribuabil/plătitor ori împuternicitul sau curatorul acestora.
Totodată, astfel cum este prevăzut la art. 54 din același act normativ, dispozițiile art. 46 și art. 47 se aplică în mod corespunzător și altor acte emise de organele fiscale, cu excepția cazului în care prin lege se prevede altfel.
În prezent, formularele utilizate în activitatea de verificare a situației fiscale personale nu prevăd posibilitatea emiterii în formă electronică și comunicarea prin mijloace electronice de transmitere la distanță. Astfel, prin prezentul proiect se propun: ▪ posibilitatea emiterii în formă electronică și comunicării prin mijloace de transmitere la distanță a următoarelor formulare utilizate în activitatea de verificare a situației fiscale personale: aviz de verificare, minuta întâlnirii, notă explicativă, proces-verbal, invitație, decizie de suspendare a verificării situației fiscale personale, raport de verificare fiscală, decizie de încetare a procedurii de verificare a situației fiscale personale, decizie de impunere privind impozitul pe venit stabilit suplimentar în cadrul verificării situației fiscale personale, decizie de reverificare, dispoziție privind măsurile stabilite în cadrul procedurii de verificare asituației fiscale personale și înștiințare pentru discuția finală; ▪ posibilitatea emiterii în formă electronică a formularului ordin de serviciu; ▪ includerea mențiunilor privind data comunicării în cuprinsul formularelor Decizie de încetare a procedurii de verificare a situației fiscale personale, decizie de impunere privind impozitul pe venit stabilit suplimentar în cadrul verificării situației fiscale personale și dispoziție privind măsurile stabilite în cadrul procedurii de verificare a situației fiscale personale, în cazul comunicării prin mijloace electronice de transmitere la distanță.
„De altfel, acesta reprezintă un demers pentru realizarea sub-obiectivului utilizarea digitalizării ca abordare pentru domeniile funcționale ale administrației fiscale, prevăzut în Strategia ANAF 2021 – 2024 la obiectivul II Soluții digitale integrate. Transformarea digitală a ANAF prin soluții digitale integrate”, precizează inițiatorii proiectului.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice