ANAF propune modificări la modelul și conținutul formularelor și documentelor utilizate în activitatea de verificare a situației fiscale personale
Telex » Știri 23 aprilie 2021
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat, pe site-ul instituției, pentru consultare, un proiect de Ordin privind modificarea și completarea OPANAF nr. 2117/2018 privind aprobarea modelului și conținutului formularelor și documentelor utilizate în activitatea de verificare a situației fiscale personale.
Inițiatorii precizează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că necesitatea necesitatea acestuia rezidă în următoarele argumente:
1. Până la data reorganizării ANAF prin HG nr. 174/2020, competența de exercitare a verificării situației fiscale personale era stabilită prin OPANAF nr. 3695/2015 cu modificările și completările aduse prin OPANAF nr. 1817/2017. Potrivit acestor ordine organe fiscale competente în efectuarea verificării situației fiscale personale erau: ▪ direcția generală control venituri persoane fizice pe întreg teritoriul țării; ▪ organele de inspecție fiscală din cadrul organelor fiscale teritoriale (administrațiilor județene al finanțelor publice) în a căror rază se află domiciliul fiscal al persoanelor fizice verificate.
Formularele și instrucțiunile de completare aprobate prin OPANAF nr. 2117/2018 sunt elaborate, în prezent, în considerarea competențelor stabilite prin ordinele menționate, atribuția de semnare/aprobare a unor documente (formulare) revenind conducătorului organului fiscal sau altei persoane împuternicită în acest sens.
Prin OPANAF nr. 967/2020 și nr. 968/2020 privind aprobarea structurilor organizatorice ale Direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice Iași, Galați, Ploiești, Craiova, Timișoara, Cluj-Napoca și Brașov, respectiv București, s-au înființat în cadrul aparatului propriu direcțiilor generale regionale, în subordinea directorului executiv – inspecție fiscală, serviciile de verificări fiscale (prin preluarea activității operaționale și a personalului serviciilor de verificări fiscale care până la data reorganizării erau în structura Direcției Generale Control Venituri Persoane Fizice – DGCVPF).
După reorganizare, urmare a emiterii OPANAF nr. 2778/2020, competența de exercitare a verificării situației fiscale personală pe întregul teritoriu al țării revine Direcției Generale Control Venituri Persoane Fizice și serviciilor de verificări fiscale din cadrul direcțiilor generale regionale a finanțelor publice. Ca atare, din economia actelor normative menționate se conturează concluzia că în cazul formularelor emise de serviciile de verificări fiscale din cadrul Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice – DGRFP atribuția de semnare/aprobare a documentelor (formularelor) ar reveni în sarcina directorului general în calitate de conducător al organului fiscal. Însă – precizează reprezentanții ANAF – raportat la actele normative emise privind aprobarea structurilor organizatorice ale Direcțiilor regionale ale finanțelor publice Iași, Galați, Ploiești, Craiova, Timișoara, Cluj-Napoca și Brașov, respectiv București (OPANAF nr. 967/2020 și nr. 968/2020), acte normative prin care s-a prevăzut ca în cadrul aparatului propriu al DGRFP să funcționeaze serviciul de verificări fiscale, în subordinea directorului executiv – inspecție fiscală, inițiatorii au considerat că stabilirea acestor structuri organizatorice s-a realizat în concordanță cu misiunea și cu scopul entității, astfel încât să sprijine procesul decizional printr-o delegare adecvată a responsabilităților și să servească realizării în condiții de economicitate, eficiență și eficacitate a obiectivelor stabilite, și nu a vizat îngreunarea procesului decizional prin asocierea atribuțiilor de aprobare a actelor emise în cadrul procedurii de verificare a situației fiscale personale în sarcina a două persoane cu funcții de conducere din cadrul unităților subordonate ANAF.
2. OPANAF nr. 2117/2018 nu prevede modelul și conținutul unui formular privind înștiințarea la discuția finală a persoanei verificate.
Potrivit prevederilor art. 145 alin. (3) și (4) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, organele fiscale trebuie să comunice în scris data, ora și locul prezentării concluziilor cu privire la constatările și consecințele lor fiscale, în speță discuția finală, acordându-i acesteia posibilitatea de a-și exprima punctul de vedere potrivit prevederilor art. 9 din același act normativ. Întrucât, pe de-o parte, există în textul de lege precizarea expresă de comunicare în scris a datei discuției finale, și, pe de altă parte, există obligația organului fiscal de a acorda persoanei fizice dreptul de exprimare a unui punct de vedere, precum și reguli cu privire la îndeplinirea audierii, se impune necesitatea unui formular prevăzut în într-un act normativ dat în aplicarea unitară a Codului de procedură fiscală, ce se publică în Monitorul Oficial.
3. Potrivit prevederilor art. I pct. 30 din Legea nr. 295/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, precum și aprobarea unor măsuri fiscal-bugetare, la art. 127, după alineatul (9) s-a introdus un nou alineat, alineat (10), care prevede posibilitatea contribuabilului/plătitorului de a contesta decizia de suspendare, potrivit titlului VIII din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală. Prin coroborarea prevederilor art. 147 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, această nouă prevedere este aplicabilă și procedurii de verificare a situației fiscale personale.
Formularul „Decizie de suspendare a verificării situației fiscale personale” prevăzut de OPANAF nr. 2117/2018 nu prevede posibilitatea contribuabilului persoană fizică de a contesta decizia de suspendare.
4. Potrivit prevederilor art. I pct. 41 din Legea nr. 295/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, precum și aprobarea unor măsuri fiscal-bugetare, la art. 140, după alineatul (6) s-a introdus un nou alineat, alineat (6.1), care prevede înscrierea datei de începere a verificării situației fiscale personale într-un proces verbal de constatare.
Potrivit prevederilor OPANAF nr. 2117/2018 privind aprobarea modelului și conținutului formularelor și documentelor utilizate în activitatea de verificare a situației fiscale personale, pentru consemnarea datei de începere a verificării situației fiscale personale, în situația în care la data de începere comunicată de către organul fiscal contribuabilul persoană fizică nu se prezintă la locul de desfășurare a verificării situației fiscale personale se întocmește formularul „Proces-verbal”, iar în caz contrar se întocmește formularul „Minuta întâlnirii” fiind prevăzut înscrierea la rubrica „Alte mențiuni” data de începere.
„În acest sens, a fost elaborat proiectul de Ordin al președintelui ANAF pentru modificarea și completarea OPANAF nr. 2117/2018 privind aprobarea modelului și conținutului formularelor și documentelor utilizate în activitatea de verificare a situației fiscale personale și pentru modificarea și completarea Anexelor 1.a – 3.a, 5.a – 13.a și a Anexelor 1.b, 2.b, 3.b, 5.b, 7.a, 7.b, 8.b, 9.b, 10.b, 11.b și 12.b de la O.P.ANAF nr. 2117/2018 privind aprobarea modelului și conținutului formularelor și documentelor utilizate în activitatea de verificare a situației fiscale personale, anexat prezentului referat de aprobare”, precizează inițiatorii proiectului, în Referatul de aprobare.
Proiectul are în vedere:
▪ Indroducerea unor mențiuni precizatoare referitoare la conducătorul structurii cu atribuții de verificare fiscală;
▪ Eliminarea unităților subordonate direcțiilor generale regionale a finațelor publice din enumerarea structurilor de ducere la îndeplinire a prevederilor ordinului, ca urmare intrării în vigoare a prevederilor OPANAF nr. 2778/2020;
▪ Modificări cu privire la numărul anexelor, ca urmare introducerii noului formular „Înștiințare pentru discuția finală”;
▪ Modificarea anexelor 1.a – 3.a, 5.a – 13.a. după cum urmează: Sintagma „SIGLA ANAF” se înlocuiește cu sitagma „SIGLA ANAF/DGRFP”; Sintagma „Număr de înregistrare ca operator de date cu caracter personal:......”, se elimină; se introduce sintagma „Document care conține date cu caracter personal protejate de prevederile Regulamentului (UE) 2016/679” ca urmare intrării în vigoare a noilor actelor normative incidente prelucrării datelor cu caracter personal;
▪ Modificarea anexelor 1.a, 1.b., 2.a, 2.b, 7.a, 7.b, 8.a, 8.b, 9.a, 9.b, 10.a, 10.b, 11.a, 11.b, 12.a și 12.b prin înlocuirea sintagmei „Conducătorul organului fiscal” cu sintagma „Conducătorul structurii cu atribuții de verificare fiscală” prentru claritare și a nu se crea confuzii privind calitatea persoanei împuternicite a organului fiscal să aprobe și să semneze actele administrativ fiscale și actele procedurale emise în cadrul procedurii de verificarea situației fiscale personale;
▪ Modificarea anexei nr. 3.b, prin eliminarea instrucțiunilor referitoare la înscrierea datei de începere a verificării situației fiscale personale și modificarea anexei nr. 5.b. prin includerea instrucțiunii de întocmire a formularului pentru consemnarea datei de începere, indiferent dacă contribuabilul persoană fizică se prezintă sau nu la locul de desfășurare a verificării situației fiscale personale;
▪ Modificarea anexei 7.a, prin introducerea prevederilor referitoare la posibilitatea contribuabilului persoană fizică de a contesta decizia de suspendare a verificării situației fiscale personale;
▪ Introducerea formularului „Înștiințare pentru discuția finală” ca act procedural ce trebuie emis pentru finalizarea verificării situației fiscale personale, modelul și conținutul, precum și instrucțiunile de completare și utilizare și caracteristicile de tipărire, modul de difuzare, utilizare și păstrare a formularului fiind prevăzute în anexele 1-3 ale acestui proiect.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice