ANAF propune modificări la Procedurile de acordare a eșalonării la plată, în formă clasică și în formă simplificată, de către organul fiscal central
Telex » Știri 3 mai 2023
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat, în transparență decizională, un proiect de Ordin pentru modificarea și completarea Anexei nr. 1 ”Conținutul cererii de acordare a eșalonării la plată și documentele justificative anexate acesteia” și a Anexei nr. 2 ”Procedura de aplicare a acordării eșalonării la plată de către organul fiscal central”, la OPANAF nr. 90/2016 și pentru modificarea și completarea Anexei la OPANAF nr.1767/2021 pentru aprobarea procedurii de acordare a eșalonării la plată, în formă simplificată, de către organul fiscal central. ANAF menționează, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ, că prevederile referitoare la acordarea eșalonărilor la plată în formă clasică și simplificată au fost modificate și completate în decursul timpului, fapt care a generat adaptarea procedurilor emise în aplicarea acestora, respectiv a OPANAF nr.90/2016 pentru aprobarea conținutului cererii de acordare a eșalonării la plată și a documentelor justificative anexate acesteia, precum și a Procedurii de aplicare a acordării eșalonării la plată de către organul fiscal central și a OPANAF nr.1767/2021 pentru aprobarea procedurii de acordare a eșalonării la plată, în formă simplificată, de către organul fiscal central.
În ceea ce privește acordarea eșalonării la plată în formă clasică, inițiatorii proiectului precizează că dispozițiile Cap. IV ”Înlesniri la plată” din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificări și completări, reglementează, pe de o parte, regulile generale cu privire la acordarea de eșalonări la plata obligațiilor fiscale ale contribuabililor, de către organul fiscal central, iar, pe de altă parte, faptul că forma și conținutul cererii prin care se solicită aceste înlesniri la plată, documentele justificative care se anexează acesteia și procedura propriu-zisă de aplicare a eșalonării la plată se aprobă prin ordin al președintelui ANAF. În acest sens, în baza prevederilor art.187 alin.(2) și ale art.209 ale Cap. IV ”Înlesniri la plată” din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, a fost emis OPANAF nr.90/2016. Prevederile referitoare la înlesnirile la plată din capitolul menționat au fost modificate și completate prin următoarele dispoziții legale: ▪ art.I pct.57-68 din Legea nr.295/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, precum și aprobarea unor măsuri fiscal-bugetare; ▪ art.I pct.21-23 din OG nr.11/2021 pentru modificarea și completarea Legii nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală și reglementarea unor măsuri fiscale; ▪ art.I pct.16-19 din OG nr.11/2022 pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru modificarea unor termene; ▪ art.I pct.22-24 și art.II din OG nr.31/2022 pentru modificarea și completarea Legii nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală; ▪ art.I și art.III din OUG nr.20/2023 pentru modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, precum și pentru modificarea OG nr. 6/2019 privind instituirea unor facilități fiscale.
Reprezentanții ANAF precizează că, în contextul acestor modificări legislative, este necesară modificarea procedurii de acordare a eșalonării la plată, care să aibă în vedere modificările și completările aduse de actele normative invocate. Astfel, prin noul proiect de act normativ supus consultării publice se propune modificarea și completarea Anexei nr. 1 ”Conținutul cererii de acordare a eșalonării la plată și documentele justificative anexate acesteia” și a Anexei nr. 2 ”Procedura de aplicare a acordării eșalonării la plată de către organul fiscal central”, aprobate prin OPANAF nr. 90/2016, care să reglementeze următoarele aspecte:
♦ actualizarea și îmbunătățirea modelului cererii de acordare a eșalonării la plată;
♦ revizuirea documentelor justificative care se anexează acestei cereri, în sensul diminuării documentelor ce se depun de către contribuabili, astfel încât comunicarea solicitării de acordare a eșalonării la plată, prin mijloace electronice de transmitere la distanță (SPV), să se realizeze mai facil;
♦ actualizarea procedurii de acordare a înlesnirilor la plată prin: ▪ stabilirea competenței de acordare a înlesnirilor la plată în cazul persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, respectiv în sarcina organelor fiscale care administrează obligațiile fiscale datorate de acestea; ▪ eliminarea obligativității debitorului de a depune anumite documente, cum ar fi: situația financiară anuală, situația încasărilor și plăților pe ultimele 6 luni anterioare datei depunerii cererii de acordare a eșalonărilor la plată, precum și situația privind indicatorii orientativi și alte informații. În fapt, pentru constatarea situației de dificultate generată de lipsa temporară de disponibilități bănești și a capacității de plată pe perioada de eșalonare a debitorului, organele fiscale vor analiza, pe baza informațiilor pe care le dețin, cu privire la disponibilitățile bănești pe care debitorii le dețin în conturile bancare, precum și cu privire la veniturile pe care aceștia le realizează, în cazul persoanelor fizice; ▪ posibilitatea acordării eșalonării la plată în cazul sumelor reprezentând echivalentul în lei al bunurilor și sumelor confiscate care nu sunt găsite la locul faptei, individualizate în titluri executorii transmise spre recuperare organului fiscal competent, având în vedere că nu există excepții reglementate de prevederile legale în vigoare, în acest sens; ▪ prevederi privind acordarea eșalonării la plată în cazul debitorilor care constituie garanții într-un cuantum mai mic sau mai mare de 50% față de cuantumul obligațiilor fiscale restante ce fac obiectul înlenirilor la plată; ▪ actualizarea prevederilor referitoare la verificarea condițiilor de acordare/modificare/menținere a eșalonării la plată prevăzute în conținutul referatelor ”A”și ”B”; ▪ prevederi privind neincluderea în decizia de modificare a eșalonării la plată a obligațiilor fiscale pentru care nu se acordă eșalonare la plată; ▪ prevederi privind reducererea numărului de cereri de modificare a eșalonării la plată și de menținere a valabilității eșalonării la plată, de la două cereri la o singură cerere într-un an calendaristic sau fracție de an calendaristic; ▪ abrogarea prevederilor referitoare la aprobarea unei alte perioade de eșalonare la plată în cazul modificării deciziei de eșalonare la plată;
♦ procedura de acordare a eșalonării la plată în cazul debitorilor care se află în procedura insolvenței;
♦ actualizarea modelelor formularelor prevăzute de procedura de acordare a înlesnirilor la plată;
♦ introducerea unui nou formular privind acordul pentru analizarea ieșirii din procedura insolvenței.
Referitor la acordarea eșalonării la plată în formă simplificată, inițiatorii proiectului menționează că dispozițiile Cap. IV^1 ”Eșalonare la plată, în formă simplificată, pentru obligațiile fiscale administrate de organul fiscal central” din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, au fost modificate și completate prin: ▪ art.I pct.25-28 și art.II din OG nr.31/2022; ▪ art.I și art.III din OUG nr.20/2023 pentru modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, precum și pentru modificarea OG nr. 6/2019 privind instituirea unor facilități fiscale. În acest sens – subliniază ANAF, în Referatul de aprobare a actului normativ – se impune modificarea procedurii de acordare a eșalonării la plată, în formă simplificată, de către organul fiscal central, aprobată prin OPANAF nr.1767/2021.
Astfel, prin acest proiect de act normativ se mai propun modificarea și completarea Anexei ”Procedură de acordare a eșalonării la plată, în formă simplificată, de către organul fiscal central, aprobată prin OPANAF nr.1767/2021”, care să reglementeze următoarele aspecte:
♦ eliminarea prevederilor referitoare la acordarea eșalonării la plată, în formă simplificată pentru debitorii prevăzuți la art.204 din Codul de procedură fiscală, respectiv cei care trebuie să achite obligațiile fiscale administrate de organul fiscal central într-un anumit termen pentru a se menține autorizația, acordul ori alt act administrativ similar;
♦ prevederi privind reducererea numărului de cereri de modificare a eșalonării la plată și de menținere a valabilității eșalonării la plată, de la două cereri la o singură cerere pe perioada de valabilitate a eșalonării la plată;
♦ abrogarea prevederilor referitoare la aprobarea unei alte perioade de eșalonare la plată în cazul modificării deciziei de eșalonare la plată;
♦ posibilitatea acordării eșalonării la plată în cazul sumelor reprezentând echivalentul în lei al bunurilor și sumelor confiscate care nu sunt găsite la locul faptei, individualizate în titluri executorii transmise spre recuperare organului fiscal competent, având în vedere că nu există excepții reglementate de prevederile legale în vigoare, în acest sens;
♦ abrogarea prevederilor referitoare la renunțarea la intenția de a beneficia de restructurarea obligațiilor bugetare în cazul în care au fost depuse notificări potrivit OG nr.6/2019, cu modificările și completările ulterioare;
♦ actualizarea modelelor formularelor prevăzute de procedura de acordare a eșalonărilor la plată, în formă simplificată;
♦ introducerea unui nou formular privind acordul de principiu în cazul modificării/menținerii valabilității eșalonării la plată pentru debitorii care trebuie să achite obligațiile fiscale administrate de organul fiscal central într-un anumit termen pentru a se menține autorizația, acordul ori alt act administrativ similar, potrivit dispozițiilor art.II alin.(2) din OG nr.31/2022, în vederea constituirii garanției prevăzute de lege.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național