MyWIZ, secretul contabililor de succes
ANAF propune noi reglementări privind organizarea activității de administrare a marilor contribuabili

ANAF propune noi reglementări privind organizarea activității de administrare a marilor contribuabili

Telex » Știri 7 octombrie 2021  

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a lansat în consultare publică un proiect de Ordin privind organizarea activității de administrare a marilor contribuabili. Inițiatorii menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, în vederea creșterii eficienței activității de administrare a contribuabililor, a îmbunătățirii colectării veniturilor bugetare, cât și pentru întărirea relației de parteneriat cu contribuabilii, a fost necesară reorganizarea activității de administrare a contribuabililor. Una din acțiunile de aducere la îndeplinire a măsurii de îmbunătățire a colectării o constituie administrarea și monitorizarea distinctă a unor categorii de contribuabili, definite pe baza unor criterii de selecție, respectiv contribuabilii mari și contribuabilii mijlocii.

În prezent, contribuabilii mari sunt administrați de către Direcția generală de administrare a marilor contribuabili, potrivit prevederilor OPANAF nr. 3609/2016. „Toate analizele realizate prezintă contribuabilii mari ca fiind eșantionul agenților economici cu cea mai mare importanță fiscală, aceștia fiind selectați astfel încât ponderea lor în totalul veniturilor bugetare preconizate a se încasa la nivelul bugetelor administrate de ANAF să se situeze la cca 50%. În urma analizării criteriilor de selecție prevăzute de OPANAF nr. 3609/2016, a rezultat necesitatea revizuirii acestora ținându-se cont de obiectivul urmărit pentru o bună gestionare a acelor contribuabili care au o bună capacitate financiară și care pot aduce venituri semnificative la bugetul  general consolidat”, se precizează în Referatul de aprobare.

Astfel, au fost menținute criteriile de selecție a contribuabililor mari, respectiv criteriile specifice, criteriul de bază și criteriul de continuitate.

De asemenea, la selecția contribuabililor mari s-a avut în vedere realitatea economico-financiară existentă în prezent, precum și reducerea transferului de competență a contribuabililor între organele fiscale centrale, pentru a respecta restricțiile impuse de pandemia Covid-19. 

Astfel, prin proiectul de ordin lansat în consultare publică se propune, ca urmare a aportului redus al acestor contribuabili în totalul veniturilor bugetare încasate:

♦ excluderea din rândul contribuabililor eligibili a contribuabililor:

pentru care s-a deschis procedura insolvenței prin sentință definitivă;

declarați insolvabili potrivit art.265 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare;

declarați inactivi  conform prevederilor art.92 din  Codul de procedură fiscală sau care și-au suspendat activitatea la Registrul Comerțului;

♦ eliminarea a două criterii de selecție, respectiv criteriul de reprezentare fiscală și criteriul participării directe;

♦ redefinirea  regulilor specifice de selecție, în sensul menținerii în categoria marilor contribuabili a celor pentru care s-a deschis procedura insolvenței ori au fost declarați inactivi în anul în care s-a efectuat selecția. 

În acest sens se propune menținerea contribuabililor mari administrați în prezent de Direcția generală de administrare a marilor contribuabili, cu excepția celor care: au fost declarați insolvabili potrivit art. 265 din Codul de procedură fiscală, până la data intrării în vigoare a ordinului; s-au aflat în procedura insolvenței deschisă prin sentință definitivă pronunțată până la data de 31 decembrie 2020; au fost declarați în inactivitate temporară înscrisă în Registrul Comerțului, potrivit legii, până la data de 31 decembrie 2020; au fost declarați inactivi potrivit dispozițiilor art. 92 din Codul de procedură fiscală, până la data de 31 decembrie 2020; au fost selectați anterior intrării în vigoare a ordinului, conform criteriului de reprezentare fiscală și al participării directe. 

„Această reglementare a avut în vedere considerentul menținerii stabilității în administrarea aceluiași organ fiscal central a acelor contribuabili ale căror rezultate financiare au fost grevate temporar de situația generală economică impusă de pandemia Covid-19 și pentru care, într-un interval mediu de timp, se poate previziona o relansare a activității economice”, precizează inițiatorii, în Referatul de aprobare a actului normativ.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.