ANAF urmează să actualizeze formularul 212 – „Declarație unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice”
Numărul 48, 4-10 dec. 2024 » Direct de la sursă
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) urmează să actualizeze, printr-un proiect de Ordin publicat în transparență decizională, modelul, conținutul, modalitatea de depunere și de gestionare a formularului 212 „Declarație unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice”. ANAF reamintește, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ, că Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal a fost modificată la Titlul IV „Impozitul pe venit” și Titlul V „Contribuții sociale obligatorii” prin următoarele acte normative: ▪ Legea nr.296/2023 privind unele măsuri fiscal bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung; ▪ OUG nr.115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea și completarea unor acte normative; ▪ OUG nr.128/2024 pentru modificarea și completarea Legii nr.227/2015 și măsuri specifice pentru digitalizare, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative.
Modificările/completările au vizat, în principal, reglementările care privesc stabilirea și definitivarea obligațiilor fiscale datorate de persoanele fizice în anul 2024, precum și simplificarea obligațiilor declarative ale contribuabililor prin eliminarea obligației de stabilire și declarare a impozitului pe veniturile estimate și a contribuțiilor sociale datorate în cursul anului fiscal, astfel:
♦ Stabilirea impozitului pe veniturile realizate și contribuțiilor sociale datorate pentru anul 2024
1. Modalitatea de stabilire a bazei de impunere și a impozitului pe veniturile din cedarea folosinței bunurilor
În cazul veniturilor din cedarea folosinței bunurilor, venitul net anual se stabilește prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 20% asupra venitului brut.
Veniturile din cedarea folosinței bunurilor din patrimoniul personal plătite de persoane juridice sau alte entități care au obligația de a conduce evidență contabilă, se impun prin reținere la sursă, impozitul fiind final.
Totodată, au fost abrogate dispozițiile potrivit cărora veniturile realizate din derularea unui număr mai mare de 5 contracte de închiriere, sunt calificate ca venituri din activități independente.
De asemenea, a fost eliminată opțiunea de determinare a venitului net în sistem real, pe baza datelor din contabilitate.
2. Modalitatea de stabilire a venitului net anual impozabil din activități independente, determinat în sistem real
În vederea stabilirii venitului net anual impozabil din activități independente contribuabilii determină: a) venitul net anual recalculat/pierderea netă recalculată pe fiecare sursă din categoriile de venituri prevăzute, prin deducerea din venitul net anual, determinat în sistem real, a pierderilor fiscale reportate; b) venitul net anual impozabil prin însumarea tuturor veniturilor nete anuale, recalculate, din care se deduc contribuția de asigurări sociale și contribuția de asigurări sociale de sănătate datorate, cu excepția diferenței de contribuție de asigurări sociale de sănătate prevăzută la art.174 alin.(5) din Codul fiscal.
Contribuția de asigurări sociale deductibilă se stabilește proporțional cu ponderea venitului net anual determinat în sistem real în total venituri cumulate potrivit prevederilor art.148 alin.(2) din Codul fiscal, aplicată asupra contribuției de asigurări sociale calculată potrivit art.151 alin.(1).
Contribuția de asigurări sociale de sănătate deductibilă se stabilește proporțional cu ponderea venitului net anual determinat în sistem real în total venituri cumulate potrivit prevederilor art.170 alin.(1) din Codul fiscal, aplicată asupra contribuției de asigurări sociale de sănătate calculată potrivit art.174 alin.(1).
3. Modalitatea de stabilire a venitului net anual impozabil din drepturi de proprietate intelectuală, determinat în sistem real
În vederea stabilirii venitului net anual impozabil din drepturi de proprietate intelectuală contribuabilii determină: a) venitul net anual recalculat/pierderea netă recalculată pe fiecare sursă din categoriile de venituri prevăzute, prin deducerea din venitul net anual, determinat în sistem real, a pierderilor fiscale reportate; b) venitul net anual impozabil prin însumarea tuturor veniturilor nete anuale, recalculate, din care se deduce contribuția de asigurări sociale datorată potrivit prevederilor titlului V din Codul fiscal.
Contribuția de asigurări sociale deductibilă se stabilește proporțional cu ponderea venitului net anual determinat în sistem real în total venituri cumulate potrivit prevederilor art.148 alin.(2) din Codul fiscal, aplicată asupra contribuției de asigurări sociale calculată potrivit art.151 alin.(1).
4. Modalitatea și perioada de reportare/compensare a pierderilor fiscale anuale
Pierderea fiscală anuală înregistrată pe fiecare sursă de venit din activități independente, din drepturi de proprietate intelectuală, din activități agricole, silvicultură și piscicultură, determinată în sistem real sau din transferul titlurilor de valoare, din orice alte operațiuni cu instrumente financiare, inclusiv instrumente financiare derivate, precum și din transferul aurului de investiții se reportează și se compensează de către contribuabil în limita a 70% din veniturile nete anuale sau câștigul net anual, obținute din aceeași sursă de venit în următorii 5 ani fiscali consecutivi.
Pierderile fiscale anuale înregistrate în anii precedenți anului 2024, rămase necompensate la data de 31 decembrie 2023, se compensează din veniturile nete anuale sau, după caz, câștigurile nete anuale realizate începând cu anul 2024, pe perioada rămasă din cei 7 ani, în limita a 70% din veniturile nete anuale sau, după caz, câștigurile nete anuale respective. Pentru aplicarea limitei de 70%, pierderile fiscale anuale înregistrate în anii precedenți anului 2024, rămase necompensate la data de 31 decembrie 2023, se cumulează cu pierderile fiscale anuale înregistrate începând cu anul 2024.
5. Eliminarea deductibilității costului de achiziție al aparatelor de marcat electronice fiscale, din impozitul anual datorat
Sumele care nu au fost scăzute din impozitul pe venitul anual datorat pentru anul 2023 nu se reportează și reprezintă cheltuieli deductibile la stabilirea venitului net anual, determinat în sistem real, pe baza datelor din contabilitate, începând cu veniturile aferente anului 2024.
6. Eliminarea posibilității direcționării sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat
Pentru impozitul anual datorat începând cu anul 2024, direcționarea unei sume reprezentând până la 3,5% din impozitul anual se poate realiza numai din impozitul pe veniturile din salarii și asimilate salariilor, pentru susținerea entităților nonprofit/unităților de cult, precum și pentru acordarea de burse private.
7. Modificarea prevederilor privind stabilirea și definitivarea obligațiilor fiscale anuale reprezentând contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată de persoanele fizice care au realizat venituri din activități independente din una sau mai multe surse (venituri care se determină în sistem real, venituri realizate în baza contractelor de activitate sportivă sau venituri stabilite pe baza normelor de venit, după caz)
În cazul veniturilor din activități independente, contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată se stabilește la o bază anuală de calcul egală cu venitul net anual realizat/brut sau norma anuală de venit, respectiv norma anuală de venit ajustată, după caz, care nu poate fi mai mare decât cea corespunzătoare unei baze anuale de calcul egală cu nivelul de 60 salarii minime brute pe țară în vigoare la termenul de depunere a Declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice (capitolul II), respectiv 25 mai inclusiv a anului pentru care se datorează contribuția.
Persoanele fizice care au realizat în cursul anului de impunere venituri din contracte de activitate sportivă de la mai mulți plătitori de venituri și contribuția de asigurări sociale de sănătate reținută la sursă este mai mare decât cea corespunzătoare unei baze de calcul egale cu nivelul de 60 de salarii minime brute pe țară, au obligația recalculării contribuției de asigurări sociale de sănătate, prin depunerea Declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice (capitolul I) până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a veniturilor. Pentru diferența de contribuție de asigurări sociale de sănătate rezultată în plus, în urma recalculării, persoana fizică are obligația calculării, declarării și plății impozitului pe venit.
♦ Eliminarea obligației de stabilire și declarare a impozitului pe veniturile estimate și a contribuțiilor sociale datorate în cursul anului fiscal
Începând cu anul 2025, contribuabilii nu mai au obligația depunerii declarației unice pentru estimarea veniturilor și a obligațiilor fiscale, precum și declarării contribuției de asigurări sociale și contribuției de asigurări sociale de sănătate în cursul anului fiscal. Stabilirea și declararea veniturilor efectiv realizate și obligațiilor datorate pentru anul 2025 se va realiza de toate categoriile de contribuabili în anul următor celui de impunere, până la data de 25 mai 2026, inclusiv. Eliminarea obligației depunerii în anul curent a Declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice, a fost reglementată și pentru contribuabilii care în cursul anului fiscal încep sau încetează o activitate, precum și cei care întrerup temporar activitatea sau intră în suspendare temporară a activității potrivit legislației în materie, precum și în situațiile în care intervin modificări ale clauzelor contractuale sau în cazul rezilierii, în cursul anului fiscal, a contractelor de închiriere încheiate între părți.
♦ De asemenea, a fost reglementată posibilitatea anumitor categorii de contribuabili prevăzute de lege, de a opta în anul curent pentru plata contribuției de asigurări sociale de sănătate. În acest caz, baza de calcul al contribuției este egală cu 6 salarii minime brute pe țară în vigoare la data de 1 ianuarie a anului pentru care se datorează contribuția, indiferent de data la care se exercită opțiunea.
În contextul modificărilor legislative menționate, prin noul proiect de ordin publicat în consultare publică se propune aprobarea modelului și conținutului formularului 212 „Declarație unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice”, care va fi utilizat pentru declararea impozitului pe veniturile realizate și a contribuțiilor sociale datorate în anul 2024, precum și pentru exercitarea în anul 2025 a opțiunii pentru plata contribuției de asigurări sociale de sănătate.
Modificările față de formularul aprobat prin OPANAF nr.6/2024, sunt, în principal, următoarele:
➜ La Capitolul I „Date privind impozitul pe veniturile realizate și contribuțiile sociale datorate”:
● introducerea unor rubrici în vederea îndeplinirii de către succesorii persoanelor care și-au încetat existența a obligațiilor fiscale aferente perioadei în care persoana a avut calitatea de subiect de drept fiscal;
● introducerea unor rubrici privind depunerea declarației după anularea rezervei verificării ulterioare potrivit art.105 alin.(6) din Codul de procedură fiscală;
● introducerea unor câmpuri pentru rectificarea declarației unice ca urmare a unei notificări de conformare;
● eliminarea de la secțiunea 1 „Date privind impozitul pe veniturile realizate din România”, subsecțiunea 1 „Date privind impozitul pe veniturile realizate din România, impuse în sistem real/pe baza cotelor forfetare de cheltuieli” a categoriei de venit „cedarea folosinței bunurilor calificată în categoria venituri din activități independente”;
● la secțiunea 3 „Date privind contribuția de asigurări sociale și contribuția de asigurări sociale de sănătate datorate” subsecțiunea 2 „Date privind contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată”:
- introducerea unor câmpuri pentru stabilirea și declararea obligațiilor fiscale anuale reprezentând contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată de persoanele fizice care au realizat venituri din activități independente din una sau mai multe surse, începând cu anul fiscal 2024, potrivit legii;
- eliminarea din Tabelul de la pct. 1 „Venituri realizate pentru încadrarea ca plătitor de CASS” a pct.1.1. „venituri din activități independente”.
- redenumirea secțiunii 4, modificarea acesteia în vederea stabilirii impozitului anual datorat pe veniturile din activități independente, impuse în sistem real, precum și introducerea unor subsecțiuni distincte privind stabilirea contribuției de asigurări sociale și contribuției de asigurări sociale de sănătate deductibile pentru calculul impozitului pe venit;
- eliminarea de la secțiunea 5 a rubricilor referitoare la stabilirea și declararea obligațiilor fiscale datorate de către contribuabili, pentru indemnizațiile prevăzute de OUG nr.132/2020, ca urmare a încetării aplicabilității dispozițiilor acesteia;
- introducerea la secțiunea 5 a rubricilor referitoare la stabilirea impozitului anual datorat pe veniturile din drepturi de proprietate intelectuală, impuse în sistem real, precum și a unei subsecțiuni distincte privind stabilirea contribuției de asigurări sociale deductibile pentru calculul impozitului pe venit;
- introducerea unei secțiuni distincte, secțiunea 6, în vederea stabilirii impozitului aferent diferenței de contribuție de asigurări sociale de sănătate rezultate în urma recalculării potrivit art.147 alin.(7) din Codul fiscal;
- restructurarea secțiunii „Sumarul obligațiilor privind impozitul pe venitul realizat și contribuțiile sociale datorate, stabilite prin declarația curentă”, care devine secțiunea 7, prin: • sintetizarea obligațiilor stabilite în plus/în minus cu titlu de impozit pe venit, contribuție de asigurări sociale și contribuție de asigurări sociale de sănătate, în declarația curentă; • eliminarea câmpurilor privind obligațiile fiscale datorate de contribuabili potrivit OUG nr.132/2020, precum și a celor privind contribuțiile sociale reținute la sursă de plătitorii de venit, conform art.LXI alin.(3) din OUG nr.115/2023; • introducerea unei subsecțiuni „Obligații fiscale de plată/de restituit”, pentru evidențierea sumelor care trebuie plătite de contribuabil sau a sumelor care trebuie restituite acestuia. În cazul completării declarației unice cu ajutorul aplicației de asistență, sumele se calculează automat, prin intermediul aplicației informatice suport.
- eliminarea secțiunii privind direcționarea sumei reprezentând până la 3,5 % din impozitul datorat pe venitul net/câștigul net anual impozabil, ca urmare a abrogării dispozițiilor legale;
➜ eliminarea Capitolului II „Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza în România și contribuțiile sociale datorate pentru anul .....” referitor la declararea impozitului pe veniturile estimate și a contribuțiilor sociale datorate în cursul anului fiscal;
➜ introducerea unui capitol distinct dedicat persoanelor fizice care optează în cursul anului 2025 pentru plata contribuției de asigurări sociale de sănătate, respectiv Capitolul II. „Date privind contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată de către persoanele fizice care optează pentru plata contribuției pentru anul 2025”;
➜ actualizarea în mod corespunzător a instrucțiunilor de completare a declarației unice.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Casele au amintiri. O stradă-muzeu în apropierea kilometrului 0 al Capitalei
Începe restaurarea unei bijuterii istorico-arhitecturale, Biblioteca Batthyaneum din Alba Iulia
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național