Analiză: În 2018, stocul național modern de spații comerciale a ajuns la 3,6 milioane mp; din acest stoc, 32% este localizat în Capitală
Numărul 8, 5-11 martie 2019 » Analize și sinteze
Anul trecut au fost livrate spații comerciale care însumează 115.000 mp, cu 28% mai mult decât în 2017, majoritatea acestora fiind situate în parcuri comerciale de dimensiuni mici și medii, potrivit datelor publicate de compania de consultanţă imobiliară CBRE. Conform aceleiaşi surse, una dintre cele mai puternice tendințe manifestate pe acest segment al pieței imobiliare este majorarea ponderii componentei online. În 2018 s-au înregistrat cu 30% mai multe vânzări prin intermediul canalelor online, față de 2017, dar România este în continuare mult în urma piețelor vestice, din acest punct de vedere. Creșterea vânzărilor online este responsabilă pentru extinderea spațiului a numeroase magazine, care au început să funcționeze și ca showroom-uri. Din stocul total de spații comerciale moderne, 32% sunt situate în Capitală. Centrele comerciale au o pondere de 58% din totalul spațiilor, rămânând formatul de retail preferat de dezvoltatori, iar 42% se constituie din parcuri comerciale. Un alt trend care a fost observat în 2018 este concentrarea interesului investitorilor către orașe regionale mai mici, de rang secundar sau chiar terțiar, cum sunt Satu Mare, Baia Mare, Roman sau Bistrița.
„Proiectele comerciale terminate anul trecut sunt de dimensiuni mici și medii. Tendința principală a fost de dezvoltare de proiecte mici, majoritatea celor livrate în 2018 având dimensiuni care se încadrează între 1.500 mp și 9.000 mp. Printre direcțiile majore de dezvoltare remarcate în 2018, se numără și deschiderea de micro centre în interiorul orașelor, operate de rețelele de hypermaketuri, care încearcă astfel să fie mai aproape de clienții lor”, menţionează analiştii CBRE.
În ceea ce privește gradul de penetrare al categoriei, calculat pentru orașele cu peste 300.000 locuitori, clasamentul este condus de Constanța, cu 582 mp spații comerciale la 1.000 de locuitori, urmat de București (545 mp/ 1.000 locuitori), Cluj-Napoca (488 mp/ 1.000 locuitori), Timișoara (461 mp/ 1.000 locuitori) și Iași (420 mp/ 1.000 locuitori).
Pentru 2019 a fost anunțată finalizarea a aproximativ 270.000 mp spații comerciale, dintre care 11% se vor afla în București, iar 70% vor fi situați în centre comerciale.
„2018 a fost un an bun pentru segmentul spațiilor comerciale, care traversează o perioadă fastă, sprijinită în principal de creșterea consumului. Creșterea componentei online are una dintre cele mai puternice influențe, care a impulsionat atât majorarea vânzărilor, cât și modul în care arată și funcționează magazinele. Astfel, magazinele își măresc spațiul și îl utilizează nu doar ca punct de vânzare fizică, dar și ca showroom, susținând în acest mod comerțul online. De asemenea, magazinele încearcă să ofere un mediu mai prietenos, centrat pe experiența utilizatorului, cu un accent ridicat pe serviciile oferite. O altă tendință care se manifestă de câțiva ani este numărul mare de extinderi ale centrelor sau parcurilor comerciale. Spre exemplu, 24% dintre spațiile comerciale care sunt acum în construcție și au date de livrare programate pentru 2019 reprezintă extinderi ale unor proiecte existente”, a declarat Carmen Ravon, Head of Retail Leasing al CBRE Romania.
În 2018, chiria prime (chiria de referință pentru 100 mp în proiecte de clasă A, amplasate în cele mai bune zone) pentru centrele comerciale s-a situat in medie la 80 euro/ mp, iar în cazul parcurilor comerciale a oscilat între 8 și 15 euro/ mp. Chiria prime în cazul unităților de retail stradale a fost în medie de 55 euro/mp. Specialiștii CBRE se așteaptă ca prețul chiriilor să rămână stabil în perioada următoare, dând astfel posibilitatea jucătorilor de pe piața spațiilor comerciale să absoarbă noile proiecte a căror dezvoltare va fi demarată în curând sau care sunt deja în construcție. (Al.R.)
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice