Analiză: Piaţa de cosmetice din România se va apropia de două miliarde de euro în 2019
Numărul 23, 25 iunie - 1 iulie 2019 » Analize și sinteze
Piaţa de cosmetice din România, producţie şi comerţ, a crescut cu aproape 50% în ultimii 5 ani, totalizând anul trecut peste 1,7 miliarde de euro, iar estimările pentru acest an arată un business ce se apropie de două miliarde de euro, potrivit unei analize despre piaţa cosmeticelor din România, informează Agerpres. „Afacerile din sectorul producţiei de cosmetice din România s-au dublat între 2013 şi 2017, la peste 100 de milioane de euro, iar datele preliminare din 2018 indică depăşirea pragului de 120 de milioane de euro. Cifra de afaceri a producătorilor locali de cosmetice a crescut cu 11% faţă de 2016, respectiv cu 108,5% faţă de 2013, la 104,8 milioane de euro în 2017. Şi comerţul cu cosmetice a înregistrat un ritm susţinut, avansând cu peste 4% faţă de 2016 şi cu 35,4% faţă de 2013, la aproape 1,5 miliarde de euro în 2017. Extinderea gamei de produse şi publicitatea susţinută s-au pliat excelent pe trendul de creştere economică şi pe diversificarea obiceiurilor de consum”, arată rezultatele analizei realizate de Frames în colaborare cu KeysFin.
Astfel, analiza indică, pe ansamblu, un business ce se apropie semnificativ de două miliarde de euro în 2019, incluzând atât producţia, cât şi comercializarea de cosmetice. Evoluţia semnificativă a pieţei trebuie pusă în legătură directă şi cu importurile de produse cosmetice, care au crescut cu 9,7% faţă de anul 2017 şi au fost cu 102% mai mari decât în 2010, la 525,5 milioane de euro în 2018. Pe subcomponente, companiile au importat în principal produse de înfrumuseţare sau de machiaj (35% din total în 2018), urmate de parfumuri, produsele de igienă corporală şi cele de îngrijire a părului.
La capitolul exporturi, performanţa sectorului este una semnificativă, raportat la nivelul de acum 7 ani. Astfel, datele financiare arată că exporturile de cosmetice din România au avansat cu 276% faţă de 2010, la 327,5 milioane de euro în 2018. Faţă de 2017, exporturile de cosmetice au scăzut însă uşor, cu 1,3%.
Analiza Keysfin arată că, din punct de vedere regional, cele mai mari afaceri, aproape 70% din total, au fost realizate de firmele din judeţul Cluj. Topul este completat de companiile din Bucureşti, Prahova, Timiş şi Sibiu, iar împreună primele 5 judeţe au înregistrat 98% din cifra de afaceri totală a producătorilor de cosmetice.
„Judecând din punct de vedere al profitabilităţii, datele vin să susţină evoluţia semnificativă a acestui sector. Dintre cele 145 de companii producătoare de cosmetice analizate, 73 au înregistrat profit, 52 au avut pierdere restul înregistrând un rezultat nul. Rezultatul net a crescut cu 2% faţă de 2016 şi este cu 163% peste nivelul din 2013 la 7,8 milioane de euro în 2017. Datoriile comerciale ale producătorilor de cosmetice au reprezentat 50% din total, ceea ce indică o dependenţă crescută de creditul furnizor, mult peste media economiei din 2017 de 32%”, arată analiza.
În ceea ce priveşte comerţul cu cosmetice, dintre cele 1.960 de companii analizate, 949 au înregistrat profit, 725 au avut pierdere restul înregistrând un rezultat nul. Rezultatul net a scăzut marginal faţă de 2016 însă este cu peste 210% peste nivelul din 2013, la 71,1 milioane de euro în 2017. Datoriile comerciale ale comercianţilor de cosmetice au reprezentat 43,7% respectiv 38,5% ceea ce indică o dependenţă mai redusă de creditul furnizor, însă rămâne peste media economiei din 2017 de 32%.
Referitor la numărul de angajaţi din sectorul cosmeticelor din România, acesta era, în 2017, de aproape 14.000, cei mai mulţi fiind în sectorul comerţului. Dacă producătorii raportau 1.654 de angajaţi, cu 6,4% peste nivelul din 2016 şi cu aproape 50% faţă de 2013, comercianţii de cosmetice aveau 12.100 de angajaţi în 2017, mai mulţi cu 44,5% faţă de anul 2013.
Analiza arată, totodată, că, în sectorul de producţie, costul cu forţa de muncă a crescut cu 6%, la 14.300 de euro per angajat, în timp ce productivitatea a avansat cu 5%, la 63.000 de euro, în 2017. În cazul comerţului, datele financiare din 2017 indică cel mai scăzut raport între cost şi productivitate, de doar 7,8%, la polul opus avem producţia cu un nivel al costului per angajat de 22,6% din productivitatea medie.
Analiza KeysFin are la bază datele financiare anuale, neajustate, agregate, raportate de companii la Ministerul Finanţelor Publice (la sfârşitul perioadei) care au ca domeniu principal de activitate unul dintre codurile CAEN: producţie 2042 - fabricarea parfumurilor şi a produselor cosmetice (de toaletă) sau comerţ: 4645 - comerţ cu ridicata al produselor chimice şi 4775 - comerţul cu amănuntul al produselor cosmetice şi de parfumerie, în magazine specializate. Toate cifrele sunt exprimate în euro, la cursul mediu anual afişat de BNR, iar datele au fost extrase în prima parte a lui 2019. Estimările au la bază rata medie anuală, calculată pe o perioadă de cel puţin 5 ani. Informaţiile sunt culese din barometrul privind starea business-ului românesc, un proiect dezvoltat de KeysFin prin analiza datelor financiare privind societăţile comerciale şi PFA-urile active din România.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național