MyWIZ - Business în cloud
Analiză: Suma cheltuită anul trecut de români în cinematografe a crescut cu 25%, depășind nivelul record din 2019

Analiză: Suma cheltuită anul trecut de români în cinematografe a crescut cu 25%, depășind nivelul record din 2019

Numărul 27-28, 10-23 iul. 2024  »  Roza vânturilor

Românii au cheltuit anul trecut 63 de milioane de euro în cinematografe, o sumă cu 25% mai mare decât cea din 2022, în condițiile în care prețul biletelor a crescut cu 8,2%, conform datelor Centrului Național al Cinematografiei, analizate de firma de consultanță imobiliară Cushman & Wakefiled Echinox. În 2023, cinematografele din România au avut 13,02 milioane spectatori, în creștere cu 16% față de 2022 și ușor sub nivelul din 2019, când au fost 13,1 milioane, se menționează într-un comunicat al companiei citat de Agerpres. Din punct de vedere al încasărilor totale, operatorii de cinematografe au raportat o creștere de 25% față de 2022, respectiv 308,8 milioane de lei (circa 63 milioane de euro), depășind astfel nivelul record de 265 milioane de lei (aproximativ 56 milioane euro) înregistrat în 2019. În perioada analizată, prețul mediu al unui bilet a crescut de la 20 de lei în 2019, la 21,9 lei în 2022, respectiv 23,7 lei în 2023. România avea la finalul anului trecut 103 cinematografe la nivel național, față de 95 în 2022.

Cifrele includ atât cinematografele cu un singur ecran, cât și pe cele cu mai multe ecrane, cele din urmă reprezentând peste 96% din încasări și 94% din numărul de spectatori.

Frecvența vizitelor pe cap de locuitor a crescut în 2023 la 0,68 de la 0,59 în 2022, atingând nivelul din 2019.

Cele mai mari piețe cinematografice din România sunt București (4.132.145 de spectatori în 2023), Cluj-Napoca (857.806), Timișoara (811.978), Constanța (736.424) și Brașov (625.608), care concentrează peste jumătate (55%) din cerere.

"Evoluția pieței cinematografice este și mai impresionantă, având în vedere că anul 2023 a fost marcat de o inflație record, care a diminuat bugetul de cheltuieli al românilor și a temperat ritmul de creștere a veniturilor retailerilor și ale proprietarilor de centre comerciale. Inflația în scădere, vizibilă deja în dinamica vânzărilor de retail, dar și creșterea ofertei de săli multiplex prin dezvoltarea de noi centre comerciale sau extinderea unora existente vor avea un impact pozitiv asupra pieței cinematografice în perioada următoare", a declarat Dana Radoveneanu, head of Retail Agency, Cushman & Wakefield Echinox, citată în comunicat.

În ceea ce privește orașele cu cele mai mari frecvențe ale vizitelor raportate la numărul locuitorilor din județ în 2023, pe primele locuri se situează Brașov (2,37 vizite per locuitor în 2023), București (1,82), Brăila (1,54), Cluj (1,26), Timiș (1,24), Iași (1,21) și Constanța (1,12). Orașele cu cele mai ridicate grade de utilizare a infrastructurii cinematografice existente sunt Iași (1,44 spectatori/loc/zi), Vrancea (0,95 spectatori/loc/zi), Dolj (0,83 spectatori/zi), Bihor (0,78 spectatori/zi), urmate de Alba (0,72 spectatori/loc/zi) și Brașov (0,67 spectatori/loc/zi). În București, rata de utilizare a cinematografelor a fost de 0,46 spectatori/loc/zi.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.