ANCOM: 34% din populație știe ce este 5G, iar 22% a auzit de Internetul Obiectelor (IoT)
Numărul 7, 26 febr. - 4 mar. 2019 » Conectarea la era digitală
Conform unui studiu de piață realizat de Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM), 34% din populația României a auzit despre 5G, iar 22% despre Internetul Obiectelor (Internet of Things – IoT). Un procentaj de 4% din populație deține personal sau în gospodărie obiecte inteligente ce pot fi conectate, utilizatorul tipic de IoT din România fiind, conform studiului, tânăr, cu studii superioare, cu venituri ridicate și care provine din mediul urban.
Astfel, conform studiului ANCOM, 22% dintre români au auzit despre IoT, persoanele din grupele de vârstă 16-30 ani și 31-45 ani fiind familiarizate cu IoT într-un procentaj mult mai ridicat (peste 30%) decât cele de peste 46 ani (7-10%). IoT este mai cunoscut în gospodăriile în care venitul lunar este de peste 6.000 lei (43%), în timp ce în doar 14% din gospodăriile cu venituri maxime de 3.000 lei acest concept este familiar. În funcție de ocupație, notorietatea IoT în rândul elevilor/studenților și persoanelor active (patroni/angajați) este mult mai mare (28-46%), decât la cele inactive (pensionari, șomeri) – 8%. „La nivel național, 4% dintre respondenți erau utilizatori de IoT, adică, în medie, fiecare al șaselea respondent care a auzit de IoT deține personal sau în cadrul gospodăriei obiecte inteligente. Diferența dintre mediul urban (6%) și mediul rural (1%) este însă apreciabilă”, precizează ANCOM, într-un comunicat.
Cel mai des întâlnite obiecte IoT deținute de respondenți sunt ceasurile/brățările inteligente (2%) și televizoarele prin intermediul cărora pot fi accesate și/sau controlate alte dispozitive (2%), celelalte categorii de obiecte IoT fiind mai puțin întâlnite (sub 1% fiecare). Dintre utilizatorii de IoT, 65% consideră că acesta face deja parte în prezent din rutina personală, în timp ce alți 25% cred că acest lucru se va întâmpla în următorii doi ani.
Confortul este apreciat ca fiind principalul beneficiu ce poate fi adus de utilizarea Internetului Obiectelor (42% dintre respondenți), siguranța personală și a familiei fiind apreciată de 33% dintre respondenți, iar 20% au apreciat automatizarea unor activități și 17% optimizarea consumului casnic. Pe de altă parte, temerile cele mai frecvente ale respondenților sunt: furtul sau pierderea datelor personale (35% dintre respondenți), costurile dispozitivelor IoT (34%) și afectarea confidențialității datelor (25%).
51% dintre utilizatorii de IoT au declarat că principalul motiv pentru care au început să utilizeze internetul obiectelor este pentru că îl consideră ca fiind un ajutor în activitățile zilnice, în timp ce 45% au fost curioși să testeze funcțiile și facilitățile acestuia. 28% folosesc IoT pentru că sunt pasionați de tehnologie. Per total, 79% dintre utilizatorii de IoT consideră că utilizarea acestui tip de obiecte le-a adus mai multe beneficii decât costuri. În acest sens, 46% dintre utilizatori le consideră accesibile ca preț, cele mai populare fiind ceasurile/brățările inteligente și televizoarele/electrocasnicele.
O treime dintre respondenți cunosc termenul de 5G, profilul acestora fiind similiar cu cel al celor care cunosc conceptul de IoT. Odată cu implementarea 5G în România, 47% dintre respondenți se așteaptă la o acoperire națională mai bună, 31% la o viteză mai mare de download/upload de fișiere pe internet și 26% la mai puține probleme cu conectivitatea.
Studiul comandat de ANCOM a fost efectuat pe un eșantion total de 3.066 respondenți, dintre care 1.461 erau utilizatori de IoT (marjă de eroare ±2,6%) și 1.605 nu erau utilizatori de IoT (marjă de eroare de ±2,5%).
Internetul obiectelor (IoT) este o infrastructură globală pentru societatea informațională care permite funcționarea unor servicii avansate prin interconectarea obiectelor (fizice și virtuale) pe baza tehnologiilor informaționale și de comunicații interoperabile, existente și viitoare. Obiectele inteligente ce dețin caracteristica de a putea fi conectate la internet, fiind astfel încadrate în categoria IoT, și care au fost luate în calcul pentru acest studiu sunt: electrocasnice, ceas/brățară, senzori pentru locuință, contoare, centrală termică/climatizare, automobil, dispozitive de divertisment, echipament sportiv etc. (Al.R.)
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice