MyWIZ - Business în cloud
ANCOM: Numărul incidentelor de securitate raportate în rețelele publice de comunicații a scăzut cu 30%, în 2021

ANCOM: Numărul incidentelor de securitate raportate în rețelele publice de comunicații a scăzut cu 30%, în 2021

Numărul 29-30, 27 iul.-9 aug. 2022  »  Conectarea la era digitală

Cinci furnizori de rețele publice de comunicații electronice sau de servicii de comunicații electronice destinate publicului au înregistrat 410 incidente, în 2021, cu impact semnificativ asupra securității rețelelor și serviciilor de comunicații electronice, în scădere cu aproximativ 30% față de anul anterior, arată datele publicate de Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM), citate de Agerpres. „Conform datelor Autorității, în contextul continuării utilizării intensive a serviciilor de comunicații electronice în 2021, incidentele de securitate s-au redus semnificativ comparativ cu anul anterior, cu aproximativ 30%, atât în ceea ce privește numărul lor total, cât și cel al conexiunilor afectate. Serviciile cu cei mai mulți abonați, respectiv cele de telefonie mobilă și internet mobil, au fost mai puțin afectate de incidente în raport cu anul precedent, cu alte cuvinte în aceste cazuri măsurile de securitate adoptate au produs efecte pozitive în privința creșterii rezilienței rețelelor. Așa cum am mai atras atenția anterior, întreruperea alimentării cu energie tinde să devină principala sursă a incidentelor de securitate din sectorul telecom - aproape jumătate din incidentele înregistrate în 2021 sunt corelate cu probleme în alimentarea cu energie electrică, fie din partea furnizorului, fie din partea partenerilor acestuia. Prin contrast, operatorii telecom nu au raportat Autorității niciun incident semnificativ de securitate cibernetică care să fi afectat confidențialitatea, integritatea sau autenticitatea informațiilor. Concluzionând, realitatea domeniului telecom din România ne arată faptul că stăm foarte bine la capitolul securitate cibernetică a rețelelor, dar, în schimb, sunt probleme numeroase legate de întreruperile alimentării cu energie electrică a echipamentelor, iar măsurile pentru preîntâmpinarea reapariției acestora au o eficiență foarte limitată”, a declarat Eduard Lovin, vicepreședintele instituției.

Conform notificărilor primite în 2021, cinci furnizori de rețele publice de comunicații electronice sau de servicii de comunicații electronice destinate publicului au înregistrat 410 incidente cu impact semnificativ asupra securității rețelelor și serviciilor de comunicații electronice. În total, acestea au afectat aproximativ opt milioane de conexiuni.

Cele mai multe conexiuni afectate de incidentele semnificative sunt cele de telefonie mobilă și SMS (3,3 milioane de conexiuni), urmate de serviciile de internet mobil (2,8 milioane), internet fix (aproape 520.000), retransmisia programelor media audiovizuale (circa 350.000) și telefonie fixă (aproape un milion de conexiuni).

Raportul ANCOM relevă o scădere a numărului de conexiuni afectate în cazul serviciilor mobile, cu 41%, precum și în cazul serviciilor de retransmisie a programelor media audiovizuale, cu 37%. Pe de altă parte, în cazul serviciilor de telefonie fixă se poate constata o creștere semnificativă, de peste 100%, a numărului de conexiuni afectate în condițiile în care numărul de conexiuni fixe de telefonie continuă să scadă.

Numărul mediu de conexiuni afectate de un incident, în cursul anului 2021, este de 18.577, în scădere față de 20.582 conexiuni, cu un an înainte.

Potrivit sursei citate, pe servicii, situația indică o creștere a numărului mediu de conexiuni afectate în cazul serviciilor de telefonie fixă și în cazul serviciilor de internet fix, respectiv o scădere în cazul serviciilor mobile și a serviciilor de retransmisie a programelor media audiovizuale.

Durata totală a incidentelor raportate în intervalul analizat este de 2.276 ore și 44 de minute, în scădere semnificativă comparativ cu anul anterior, când durata incidentelor a fost de 3.339 ore, în timp ce durata medie a fost de 5 ore și 30 minute, similar cu cea înregistrată în 2020 (5 ore și 48 de minute).

Din punctul de vedere al ariei geografice afectate, cele mai multe dintre incidente au afectat un singur județ (225 de incidente), un număr comparabil de incidente au afectat între două și zece județe simultan (183 de incidente) și doar două incidente au avut efecte la nivel național. În acest sens, în topul județelor afectate se află Dâmbovița (43 de incidente) și Teleorman (42), iar cel mai puțin afectate au fost Tulcea (patru incidente) și Brăila și Vrancea (cu câte șase incidente).

Totodată, în ceea ce privește resursele afectate, majoritatea incidentelor a afectat mediile de transmisiune (237 de incidente) și stațiile de bază și controlerele mobile (116 incidente).

„În cadrul a 13 dintre incidente au fost afectate concomitent mai multe categorii de resurse, spre deosebire de anul precedent, când cele mai multe dintre aceste tipuri de incidente au avut drept cauză fenomene naturale (cod galben și portocaliu de vreme severă, vânt puternic, ninsori abundente, viscol), în 2021 cele mai multe incidente au fost din categoria Cauză externă/Parte terță/Eroare umană (lucrări efectuate de terți la partea carosabilă, alimentare cu apă etc.) și care au afectat multiple categorii de echipamente care au rămas fără alimentare cu energie electrică”, se menționează în raportul ANCOM,

Datele incluse în analiza de specialitate, întocmită de către arbitrul pieței telecom, au fost obținute pe baza informațiilor puse la dispoziție de către furnizori. ANCOM colectează aceste date în baza unei decizii oficiale a președintelui instituției, prin care furnizorii au obligația de a notifica Autoritatea cu privire la incidentele cu impact semnificativ asupra securității rețelelor și serviciilor de comunicații electronice, adică a acelor incidente care au afectat un număr mai mare de 5.000 de conexiuni timp de cel puțin o oră.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.