ANCOM: Semnătura electronică poate fi utilizată pentru încheierea contractelor de comunicații electronice
Telex » Știri 11 august 2023
Contractele de comunicații electronice pot fi încheiate în scris, pe hârtie sau în format electronic, utilizând semnătura electronică, dar și prin mijloacele de comunicare la distanță, conform reglementărilor în vigoare, informează Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM), citată de Agerpres. Microîntreprinderile, întreprinderile mici sau organizațiile non-profit beneficiază de aceleași drepturi pe care le au și consumatorii în relațiile contractuale cu furnizorii de servicii de comunicații electronice, în măsura în care nu au convenit în mod explicit să renunțe, în tot sau în parte, la aceste drepturi.
Conform sursei citate, contractele de furnizare a serviciilor de comunicații electronice pot fi încheiate prin trei modalități. Prima modalitate este în scris, pe hârtie, situație în care se utilizează semnătura olografă. Potrivit ANCOM, a doua modalitate prin care pot fi încheiate contractele este în scris, în formă electronică, dacă utilizatorul este de acord, situație în care se utilizează semnătura electronică avansată sau calificată, iar a treia modalitate se poate efectua prin mijloace de comunicare la distanță, de exemplu telefon, scrisoare, e-mail, aplicații online etc., în anumite condiții.
"Contractele produc efecte în momentul în care utilizatorul își exprimă acordul, pe un suport durabil. În principiu, un suport durabil este orice instrument care permite consumatorului sau profesionistului să stocheze informații care îi sunt adresate personal, într-un mod accesibil pentru referințe ulterioare pentru o perioadă de timp adecvată, în vederea informării, și care permite reproducerea neschimbată a informațiilor stocate", se menționează în comunicat.
Potrivit ANCOM, aceste obligații nu se aplică contractelor pentru care plata se face în avans prin achiziționarea unei cartele preplătite.
"Utilizatorii finali microîntreprinderi, întreprinderi mici sau organizații non-profit beneficiază de aceleași drepturi pe care le au și consumatorii, în măsura în care nu au convenit în mod explicit să renunțe, în tot sau în parte, la aceste drepturi", se mai precizează în comunicat.
În acest context, ANCOM recomandă reprezentanților acestor entități să nu renunțe la drepturile privind încheierea contractelor. Aceste drepturi sunt esențiale pentru a realiza o alegere informată a serviciilor de comunicații electronice și pentru a beneficia de o protecție sporită în relația cu furnizorii, având în vedere că Autoritatea nu poate interveni în cazul în care utilizatorii au renunțat la aceste drepturi.
În cazul în care furnizorii nu respectă contractul, utilizatorii pot sesiza Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC). ANCOM poate oferi consiliere și mediere, în această situație, neavând atribuții cu privire la aplicarea de sancțiuni furnizorilor.
În schimb, ANCOM poate lua măsuri dacă serviciul de comunicații electronice este furnizat și facturat fără a exista un contract între părți.
În primul semestru din 2023, ANCOM a înregistrat un număr total de 127 de petiții care au ca obiect modalitatea de încheiere a contractelor pentru furnizarea comunicațiilor electronice. OUG nr 111/2011, modificată și completată prin Legea nr 198/2022, prevede o serie de drepturi pentru utilizatorii serviciilor de comunicații electronice destinate publicului. Legea nr 198/2022 a transpus în legislația națională Directiva (UE) 2018/1972 a Parlamentului European și a Consiliului de instituire a Codului european al comunicațiilor electronice.
ANCOM a completat cadrul legislativ dedicat utilizatorilor finali prin Decizia ANCOM nr 73/2023 privind obligațiile de informare a utilizatorilor finali și alte măsuri pentru protecția acestora.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice