ANCPI propune, printr-un proiect de ordin, condițiile de acces la datele și informațiile din sistemul informatic de cadastru și carte funciară
Numărul 13, 5-11 apr. 2023 » Curier legislativ
Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI) a lansat în consultare publică proiectul de Ordin privind aprobarea condițiilor de acces la datele și informațiile din sistemul informatic de cadastru și carte funciară. Proiectul stabilește condițiile de acces la platforma, seturile de date și serviciile online ale sistemului integrat de cadastru pentru: ▪ autorități publice centrale și locale; ▪ autorități administrative autonome; ▪ instituții publice; ▪ instanțe judecătorești; ▪ notari publici; ▪ experți judiciari; ▪ persoane autorizate să realizeze lucrări de cadastru, geodezie, cartografie și fotogrammetrie; ▪ avocați; ▪ practicieni în insolvență; ▪ executori judecătorești.
Acordarea accesului la sistemul informatic se va face în baza unei solicitări scrise, adresată și înregistrată la ANCPI, însoțită de următoarele documente:
a) cererea scrisă a reprezentantului legal al autorității/instituției/instanței judecătorești/asociației profesionale din care face parte utilizatorul, cu menționarea activității reglementate de legislația în vigoare în cadrul căreia vor fi utilizate datele și informațiile solicitate și cu precizarea scopului pentru care se solicită accesul;
b) lista persoanelor desemnate pentru care urmează a se acorda drepturile de acces la sistemul informatic, ce va cuprinde datele de contact ale acestora, respectiv: nume, prenume, CNP, calitatea/funcția deținută, adresa de domiciliu, adresa de poștă electronică (e-mail), număr de telefon;
c) angajamentul de confidențialitate și de respectare a condițiilor, completat și semnat de către fiecare persoană desemnată;
d) acordul de prelucrare a datelor cu caracter personal, completat și semnat de către fiecare persoană desemnată;
e) dovada deținerii semnăturii electronice bazată pe certificat calificat de către persoanele pentru care urmează a se acorda drepturile de acces.
Cererea de acces poate fi și individuală în cazul experților judiciari și persoanelor autorizate să realizeze lucrări de cadastru, geodezie, cartografie și fotogrammetrie, caz în care aceasta va fi însoțită de angajamentul de confidențialitate și angajamentul pentru protecția datelor cu caracter personal, precum și de: ● atestatul Ministerului Justiției pentru atribuirea calității de expert judiciar sau autorizația care confirmă dreptul de a exercita profesia și/sau ● certificatul de autorizare sau certificatul de recunoaștere a autorizării, act ce dovedește competența tehnică și însușirea reglementărilor legale în vigoare de către persoane fizice și juridice care pot să realizeze și să verifice lucrări de specialitate.
Cererea scrisă, având ca obiect acordarea drepturilor de acces, însoțită de documentele precizate anterior, vor fi transmise către comisia desemnată prin Ordin al directorului general din care fac parte angajați ai direcțiilor de specialitate, respectiv Direcția Juridică, Direcția de Publicitate Imobiliară și Direcția de Cadastru și Geodezie, ce vor fi abilitați să analizeze îndeplinirea condițiilor necesare acordării avizului favorabil de acces la datele și informațiile din sistemul integrat de cadastru și carte funciară.
Comisia formată din reprezentați ai direcțiilor de specialitate menționate va transmite avizul în maximum 5 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii, în cazul în care nu sunt impedimente, iar acesta va fi înaintat către Direcția Informatică pentru a configura în consecință conturile de utilizator și pentru a fi comunicate către solicitanți credențialele conturilor create.
Pentru operativitate, cererea scrisă va putea fi transmisă prin poșta electronică la adresele de e-mail publicate pe pagina web a instituției pentru contact, urmând ca ulterior să fie depuse în original la sediul ANCPI sau să fie înaintate prin serviciul de poștă/curierat, cu excepția cererilor însoțite de documentele semnate cu semnătură electronică bazată pe certificat calificat.
Accesul la informatiile gestionate de sistemul informatic este permis utilizatorilor, persoane fizice sau juridice cărora li s-a acordat dreptul accesării sistemului informatic, individual sau ca și persoană desemnată de categoriile prevăzute de 3 alin. (6) din Legea cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996.
Sistemul informatic jurnalizează toate interogările și asociază aceste evenimente utilizatorului care s-a conectat la sistem.
Accesul online la datele și informațiile din sistemul informatic se realizează prin utilizarea următoarelor criterii de căutare: ● datele de identificare ale deținătorilor unui imobil/numele și/sau codul numeric personal, în cazul persoanelor fizice, denumirea și/sau sau codul unic de înregistrare în cazul persoanelor juridice; ● datele de identificare ale imobilului, constând în număr cadastral/topografic, numărul de carte funciară; ● adresa administrativă.
Utilizatorii sistemului informatic cărora le-a fost acordat dreptul de acces în baza Ordinului directorului general vor fi informați de către ANCPI cu privire la modalitatea practică prin care se realizează accesul, precum și cu privire la orice modificări sau revizuiri ale acesteia, adoptate la nivelul instituției, iar ANCPI poate asigura, la cerere și în situații justificate, instruirea persoanelor desemnate în ceea ce privește modul de înțelegere a datelor și informațiilor din sistemul informatic de cadastru și carte funciară.
Dreptul de acces se revocă fără un aviz prealabil, prin ordin al directorului general al ANCPI, în următoarele situații: ● în cazul reorganizării sau al suspendării de către ANCPI a serviciilor specifice; ● în cazul nerespectării oricărei condiții prevăzute de prezentul ordin și/ sau a condițiilor în baza cărora a fost acordat accesul; ● persoana căreia i-a fost acordat accesul a fost condamnată definitiv pentru săvârșirea unei infracțiuni contra securității naționale, contra autorității, contra umanității, infracțiuni de corupție sau de serviciu, infracțiuni de fals ori contra înfăptuirii justiției; ● persoana căreia i-a fost acordat accesul execută o pedeapsă complementară prin care i-a fost interzisă exercitarea dreptului de a ocupa o funcție, de a exercita o profesie sau meserie ori de a desfășura activitatea de care s-a folosit pentru săvârșirea infracțiunii sau față de aceasta s-a luat măsura de siguranță a interzicerii ocupării unei funcții sau a exercitării uneia dintre profesiile prevăzute de art. 3 alin.(6) din Lege.
De asemenea, drepturile de acces primite de un utilizator pot fi revocate sau suspendate și la cererea utilizatorului sau la cererea reprezentantului legal al angajatorului/autorității sau asociației profesionale în numele căreia acționează.
Persoanelor cărora le-a fost acordat dreptul de acces online la sistemul informatic al ANCPI le revine obligația de a nu furniza unei terțe persoane fizice sau juridice, instituție sau autoritate publică, datele colectate, în lipsa acordului explicit și formal al deținătorului acestora.
Dreptul de acces la sistemul informatic al ANCPI este nominal, fiind destinat exclusiv persoanelor desemnate prin actul autorității/instituției/instanței judecătorești/biroului, cabinetului sau societății profesionale în cadrul căreia au calitatea de angajat, se desfășoară în condiții de confidențialitate, pentru îndeplinirea atribuțiilor acestora, ca urmare a unor dispoziții sau solicitări explicite.
Răspunderea privind legalitatea solicitării, deciziei sau dispoziției în baza căreia se realizează accesul la sistemul informatic și se colectează datele revine exclusiv utilizatorului.
Proiectul poate fi consultat pe site-ul ANCPI, aici.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național