ANPC atenționează consumatorii care vor să cumpere cozonaci din comerț și îi sfătuiește să citească atent etichetele
Telex » Știri 17 decembrie 2021
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) îi atenționează pe cei care vor să cumpere de sărbători cozonaci din comerț că din analiza mai multor produse se constată „existența unor E-uri care ar trebui să îngrijoreze consumatorul”, relatează Agerpres. „În preajma sărbătorilor, unele dintre preparatele considerate nelipsite de pe mesele românilor de pretutindeni sunt cozonacii. Dacă în trecut se punea un accent deosebit pe prepararea cozonacului în mod individual, «în casă», astăzi, având în vedere dezvoltarea locațiilor tip patiserii, consumatorul apelează tot mai mult la serviciile acestora. Unul dintre motivele pentru care acesta preferă achiziționarea produsului din comerț în detrimentul variantei tradiționale se referă la faptul că reprezintă o variantă facilă, care scutește consumatorul de efortul preparării în sine. Cu toate acestea, cumpărătorul poate omite aspecte importante în ceea ce privește produsul”, se spune într-un comunicat al ANPC. Președintele ANPC, Mihai Culeafă, își propune, alături de o mică parte din echipa de control, să aducă la cunoștință consumatorilor români și dezavantajele cozonacilor achiziționați din comerț, care fac referire la conținutul lor. De asemenea, acesta dorește să sublinieze nevoia imperativă de cunoaștere a etichetei de către consumatori.
„Analizând etichetele mai multor cozonaci din comerț, se constată existența unor E-uri care ar trebui să îngrijoreze consumatorul și să îl determine să nu acorde încredere produsului doar pe baza ambalajului sau aspectului. Printre substanțele regăsite se numără și tartazina (E102), coloranții artificiali, precum E122, E123 sau E127, care au efecte dăunătoare și care ar trebui să alarmeze consumatorul cu privire la produsele care le conțin”, se menționează în comunicat.
Tot în ceea ce privește eticheta, Mihai Culeafă își propune să evidențieze și problema absenței acesteia, sfătuind consumatorul român ca, mai ales în această perioadă în care târgurile cu specific își deschid porțile, să privească eticheta ca pe un criteriu principal de selecție a produselor, nicidecum ca pe o informație facultativă. În acest sens, consumatorului îi revine responsabilitatea de a-și alege alimentele în funcție de ingredientele, dar și de indicațiile de pe etichetă, și anume data valabilității produsului, valoarea nutrițională, condițiile de păstrare, prezența alergenilor, procentajul unor ingrediente etc. De asemenea, starea sau aspectul ambalajului ori a spațiului de depozitare pot reflecta calitatea produsului.
„Am vrut să explicăm consumatorilor ce înseamnă cu adevărat o etichetă transparentă, ce trebuie să urmărim atunci când mergem la cumpărături și, nu în ultimul rând, care este denumirea anumitor E-uri de care trebuie să ne ferim. Am decis să facem acest material prin care să venim cu explicații, având în vedere faptul că foarte multe etichete folosesc un limbaj mult prea tehnic, dificil, iar consumatorii se află în fața unei decizii care, deși nu ar trebui să le ridice probleme, li se pare complicată. Cauza stă în terminologia cu care nu sunt deloc familiarizați”, a subliniat Mihai Culeafă.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice