MyWIZ - Business în cloud
Apel pentru susţinerea IMM-urilor în lupta cu COVID-19

Apel pentru susținerea IMM-urilor în lupta cu COVID-19

Telex » Știri 16 martie 2020  

Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR) a realizat, în perioada 12-15 martie a.c., un amplu sondaj în ceea ce priveşte impactul economic al virusului COVID-19 asupra IMM-urilor. Potrivit unui comunicat al organizaţiei, scopul demersului este de a analiza „în ce măsură sunt afectate întreprinderile mici și mijlocii din România și cât de necesară este intervenția autorităților statului pentru adoptarea de măsuri în sprijinul firmelor”.

În cadrul sondajului, au foat intervievaţi 8374 antreprenori (dintre care 61,8% microîntreprinderi, 23,2% întreprinderi mici, 9,3% întreprinderi mijlocii și 5,7% alte forme de organizare).

Numărul de salariați ai antreprenorilor chestionați au fost: 54,8% sub 5 salariați, 25,2% peste 10 salariați și 20% între 5-10 salariați.

Domeniile de activitate ale respondenților au fost: servicii (45,1%), comerț (22,1%), turism (15,5%), industrie (7,3%), transporturi (7%), altele (3%).

În ceea ce privește regiunile în care aceștia își desfășoară activitate, antreprenorii chestionați au următoarea apartenență geografică: Bucureşti-Ilfov (28,4%), Centru (15,7%), Nord-Vest (14%), Sud-Est (12,4%), Nord-Est (12,1%), Sud Muntenia (7%), Vest (5,4%) și Sud-Vest (5%).

Întrebați dacă îi afectează sau urmează să îi afecteze măsurile adoptate în contextul limitării infecţiei cu COVID-19, 98,6% au menționat că „Da” și doar 1,4% au menționat că „Nu”.

Astfel, printre principalele efecte pe care antreprenorii le-au menționat ca urmare a intensificării efectelor epidemiei se numără (răspunsuri multiple): scăderea vânzărilor (65,6%), scăderea cifrei de afaceri (58,8%), suspendarea temporară a activităţii (56,4%), dificultăţi la încasare (54%), restrângerea activității (51,4%), întârzieri la plata furnizorilor (47,6%), disponibilizări (21,5%) și închiderea firmei (12,4%).

În ceea ce privește amplitudinea diminuării cifrei de afaceri, antreprenorii chestionați estimează scăderi de: peste 60 de procente (34,4% dintre respondenţi), între 20 – 40 de procente (29,5%), între 40 – 60 de procente (24,6%) și între 0 – 20 de procente (11,4%).

În acest context, printre principalele măsuri pe care respondenţii le consideră necesare pentru a putea depăși această situație de criză, se numără (răspunsuri multiple):

  1. Program de ajutor de stat privind susținerea de subvenții de până la 75% pentru plata salariilor din domeniile afectate de criză (69,1%);
  2. Achitarea în totalitate şi direct din bugetul sănătăţii a indemnizaţiei aferente concediilor medicale pentru angajaţii bolnavi de coronavirus sau aflaţi în carantină (fără plata din partea angajatorului şi ulterior acesta şă recupereze banii de la Casa de sănătate) (51,7%);
  3. Acordarea posibilităţii amânării plăţii contribuţiilor pentru asigurări sociale şi de sănătate datorate de salariaţi şi plătite de angajatori, cu până la trei luni (65,4%);
  4. Amânarea plăţii impozitului pentru IMM-urile în dificultate (60,3%);
  5. Finanțarea IMM-urilor cu dobândă 0 (38,2%);
  6. Elaborarea unui plan de comunicare care să cuprindă un site cu informaţii despre toate măsurile adoptate pentru susţinerea economiei în această perioadă (32,2%);
  7. Refinanțarea sau extinderea perioadelor de scadență pentru împrumuturi (28,9%);
  8. Acordarea unor zile libere părinţilor pentru supravegherea copiilor, în situaţia închiderii temporare a unităţilor de învăţământ în situații excepționale, în cuantum de 75% din salariul corespunzător unei zile lucrătoare suportate din bugetul de stat (26,5%);
  9. Asigurarea cadrului legislativ privind politici de lucru flexible (21,5%);
  10. Introducerea instituţiei mediatorului de credite pentru IMM-uri (10,9%).

Termenul maxim pe care antreprenorii respondenţi îl consideră necesar pentru adoptarea de măsuri economice de sprijin este de 1 săptamână (37,8%), 1 lună (33,4%) și 2 săptămâni (28,8%).

*

De asemenea, pentru a veni în sprijinul IMM-urilor în această perioadă, CNIPMMR a realizat trei ghiduri pe care le pune gratuit la dispoziţia firmelor, şi care pot fi accesate aici.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.