APIA: Piața auto a crescut cu 10,7% în primul semestru. Persoanele juridice au acoperit 57% din totalul achizițiilor de autoturisme
Numărul 28-29, 30 iulie - 12 august 2019 » Breviar statistic
Piața auto din România a înregistrat, în iunie, o creștere totală de 7,6% comparativ cu luna similară din 2018, la finele primului semestru fiind consemnată o creștere generală de 10,7%, conform unui comunicat al Asociației Producătorilor și Importatorilor Auto (APIA), citat de Agerpres. „În acest context, este de reținut faptul că, spre deosebire de majoritatea Statelor Membre UE, România înregistrează o creștere continuă a pieței în ultimele 12 luni (o singură lună fiind în scădere - martie 2019 - posibil ca efect al așteptării demarării programului Rabla din acest an)”, precizează reprezentanții APIA.
Pe plan european au fost consemnate, după primele șase luni din 2019, volume mai mici ale vânzărilor de autoturisme noi din Uniunea Europeană, respectiv -3,1% comparativ cu 2018. Această scădere este determinată, în special, de țările EU15, care au și cea mai mare pondere în totalul pieței UE, diminuarea în cazul acestora fiind, în ansamblu, de 3,6%. În iunie 2019 s-a consemnat o scădere importantă, respectiv 7,8%, după un ușor reviriment din luna mai.
Principalele țări din UE care, împreună, acoperă circa 75% din piață, au înregistrat după 6 luni următoarea evoluție: Franța - minus 1,8%, Germania - plus 0,5%, Italia - minus 3,5%, Spania - minus 5,7% și Marea Britanie - minus 3,4%, se mai menționează în comunicat.
Potrivit sursei citate, în continuare în România vânzările au fost susținute în principal de persoanele juridice, care au acoperit 57% din totalul achizițiilor de autoturisme realizate în primele șase luni ale lui 2019. Numărul de autoturisme achiziționate de persoanele fizice în primul semestru (36.122 unități) a fost cu 25,6% superior celui din perioada similară a anului trecut (28.751 unități), chiar dacă, în 2019, Programul Rabla a demarat cu o lună mai târziu decât anul trecut. Însă, și ponderea persoanelor fizice a crescut pe ansamblul perioadei analizate, de la 38% în 2018 la 43% în 2019.
În ceea ce privește autoturismele rulate (în marea lor majoritate nefiscalizate), în primele șase luni ale anului 2019 au fost înmatriculate 217.701 unități, cu 7,3% mai puține decât în 2018, dar și pe structură de vârstă îmbunătățită (cele cu vârstă mai mare de 12 ani înregistrând, pe un volum important, o scădere de 12,2%).
În luna iunie, vânzările de autovehicule noi au consemnat un volum în creștere (+7,6%) comparativ cu luna similară a anului trecut. Ca urmare, în primele șase luni ale anului 2019, s-a înregistrat o creștere generală a pieței cu 10,7%, pe un volum total de 98.538 unități. Dintre acestea, 84.300 au fost autoturisme (plus 11,9%) și 14.238 vehicule comerciale (plus 4,4%).
Topul pe mărci (autoturisme + autovehicule comerciale) a fost condus de Dacia, cu 27.642 unități, urmată de Renault, cu 9.084 unități, și Volkswagen, cu 8.388 unități. Dacia a condus topul la categoria autoturisme, iar Ford la cea de vehicule comerciale ușoare.
După tipul de combustibil, autoturismele pe benzină au deținut o pondere de 71,6% din total, semnificativ mai mare comparativ cu cea din primele șase luni ale lui 2018 (59%). Dintre primele 10 mărci/modele cele mai vândute, 6 mărci și respectiv 9 modele au avut o pondere în vânzări cu motorizări pe benzină peste această medie.
Pe de altă parte, în luna iunie, a crescut cu 1,5 puncte procentuale ponderea motorizărilor diesel față de cota avută în luna mai (22,8% față de 21,3%). În acest context, ponderea la care ajung autoturismele cu motoare diesel după 6 luni din 2019 este 24,8%, 8 mărci și respectiv 7 modele având o pondere a vânzărilor de autoturisme peste acest procentaj. În schimb, la categoria vehicule comerciale ușoare, ponderea motorizărilor diesel, reprezintă 96% din total.
În cazul autoturismelor „verzi” (electrice și hibride), ponderea acestora a continuat să crească, ajungând o cotă de piață relativ importantă, respectiv 3,5% (anul trecut au avut o cotă de doar 2,4%), după ce, în luna iunie, acestea au înregistrat o cotă de piață importantă (4%), atingând în primul semestru o cotă de 3,6%, comparabilă cu cea a altor state dezvoltate din Europa.
Pe categorii, s-a înregistrat o creștere de 145,4% (de 2,5 ori) la autoturismele full electrice și o scădere de 23,5% la cele plug-in. Pe de altă parte, autoturismele hibride înregistrează o creștere de 59,3%.
Autoturismele cu tracțiune integrală (4x4) au reprezentat 18,6% din totalul livrărilor realizate în primele șase luni ale lui 2019, pe un volum total de 15.682 unități, în ușoară scădere cu 0,2% față de 2018 (mult sub creșterea medie a pieței, care a fost +11,9%).
În funcție de țara de proveniență a autoturismelor, situația se prezintă astfel: România, o pondere de 31,0%, Germania 17,5%, Cehia 10,6%, Turcia 10,2% și Spania 8,4%. Astfel, vânzările de autoturisme din producția autohtonă au crescut în primele 6 luni din 2019 cu 10,9% comparativ cu perioada similară din 2018, iar cele din import au înregistrat o creștere de 12,3%.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice