APIA: Scădere cu 25,8% a înmatriculărilor de autoturisme în România, după primele trei luni
Numărul 15, 21-27 apr. 2021 » Breviar statistic
Înmatriculările de autoturisme în România au scăzut cu 25,8% în primele trei luni din acest an comparativ cu perioada similară a anului trecut, conform unui comunicat de presă al Asociației Producătorilor și Importatorilor de Autoturisme (APIA), relatează Agerpres. „După ce, în ultimele patru luni ale anului 2020, am consemnat creșteri importante ale înmatriculărilor de autovehicule, anul 2021 a debutat cu o scădere semnificativă în lunile ianuarie (-46,6%) și februarie (-18,8%), acestea fiind, într-o oarecare măsură, compensate de creșterea de 19,4% din luna martie. Pe plan european, însă, după o creștere importantă în luna martie (+87,3%), primul trimestru se încheie cu o creștere generală de 3,2%”, se spune în comunicat.
Autoturismele (care reprezintă cca. 79% din total) au înregistrat, în luna martie 2021, un volum de 7.752 unități, cu 18,7% mai mare decât în luna similară din 2020. Pe ansamblul primelor trei luni din 2021, se înregistrează o scădere generală de 25,8% comparativ cu perioada similară a anului anterior.
În funcție de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, după trei luni din 2021, ponderea autoturismelor pe benzină a înregistrat o scădere moderată (-3,8 pp) față de perioada similară din 2020, ajungând, astfel, la o pondere de 61,3%. În ceea ce privește autoturismele cu motoare diesel, și acestea înregistrează o scădere de 3 pp față de primele trei luni din 2020, deținând, însă, o cotă de doar 26,5% din total.
Potrivit comunicatului, autoturismele „electrificate”, respectiv cele electrice (100% și hibride plug-in), precum și cele full hybrid (care dispun și de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), ajung să dețină, după primele trei luni din 2021, o cotă de piață de 12,2%, care este de 2,2 ori mai mare decât cea pe care o aveau după perioada similară a anului trecut (5,5%).
„Ca și în anul 2020, când, deși s-a înregistrat o contracție importantă a achizițiilor de autoturisme, cele «verzi» au performat, și în 2021 acestea rămân în teritoriul pozitiv, crescând cu 65,0% comparativ cu perioada similară a anului trecut. Și mai important este faptul că ele dețin, în luna martie, o cotă de piață de 10,7%, iar după trei luni din 2021, 12,2% față de doar 5,5%, cât era în perioada similară din 2020”, se precizează în comunicat.
O altă analiză prezentată de APIA este evoluția autoturismelor cu tracțiune integrală (4x4). Acestea au, după primul trimestru din 2021, o cotă de piață de 25,3%, pe un volum total de 5.174 unități, inferior cu 21,4% celui consemnat în perioada similară din 2020.
În ceea ce privește tipul proprietarului, cele mai multe achiziții de autoturisme în perioada analizată au fost realizate de către persoanele juridice, care acoperă 67% din totalul achizițiilor de autoturisme, celor fizice revenindu-le restul de 33%. Raportul este unul mai dezechilibrat decât de obicei, în condițiile în care demararea mai târzie a programului Rabla a generat o așteptare vizibilă în special în rândul persoanelor fizice, și nu numai.
În ceea ce privește autovehicule comerciale ușoare (inclusiv minibuse și pick-up), APIA precizează că și această categorie de autovehicule înregistrează, după două luni de scădere în 2021, o creștere, chiar importantă (+10,7%). Cu toate acestea, după trei luni din acest an consemnăm o scădere generală de 7,0%, aceasta fiind mai puțin abruptă comparativ cu cea înregistrată de autoturisme (-25,8%). În acest context, sunt mărci și modele care sunt în teritoriul pozitiv în raport cu perioada similară din 2020.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național