ARMO: Adopția comerțului online în zonele rurale a crescut cu 22,8% în 2022 și a depășit avansul de la oraș de 10%
Numărul 50-51, 21 dec. 2022 - 10 ian. 2023 » Conectarea la era digitală
Adopția comerțului online în zonele rurale a crescut cu 22,8% în 2022 și a depășit creșterea de la oraș de 10%, arată o analiză realizată de Asociația Română a Magazinelor Online (ARMO), citată de Agerpres. Potrivit aceleiași surse, anul acesta, 66% dintre români au comandat online, cel mai mare procentaj din ultimii ani.
Sub aspect general, ponderea persoanelor din mediul urban care fac cumpărături online rămâne în continuare crescută (71,5%), fiind cu 13,2 puncte procentuale mai mare decât a celor din mediul rural (58,3%).
Creșterea din ultimul an din zonele rurale a fost susținută atât de penetrarea extinsă a internetului mobil, cât și de extinderea rețelelor fixe și dezvoltarea infrastructurii de livrare, care au dus beneficiile comerțului online la nivel național. În acest sens, cele mai recente date publicate de Autoritatea Națională de Reglementare în Comunicații (ANCOM) arată că ritmul de creștere a numărului de conexiuni la internet din mediul rural este cu 3% mai mare față de cel din urban, pe care îl depășește cu un procent. Astfel, raportat la 100 de gospodării, rata de penetrare a internetului a ajuns la 75% la nivel național (81% în mediul urban și 66% în mediul rural). În egală măsură, extinderea la nivel național a rețelelor de puncte de livrare a contribuit la dezvoltarea sectorului e-commerce în zonele rurale apropiate de orașe.
"În această perioadă, pentru o sesiune obișnuită de cumpărături, un client din rural câștigă în medie peste 2 ore și economisește 80 de lei comandând online, comparativ cu achiziționarea din magazinele tradiționale, potrivit calculelor noastre. Clienții din zonele rurale comandă din toate categoriile, de la fashion, cosmetice, electronice, articole sportive și pentru îngrijirea casei, cadouri și chiar comandă de la restaurante (21,7%). Ba chiar, procentual, sunt peste cei din mediul urban când vine vorba de haine sau accesorii vestimentare și cărți. Ne așteptăm la un record de comenzi de sărbători în zonele rurale anul acesta, iar ca oamenii să aleagă fie livrarea în fața porții, fie la un punct de livrare", a declarat Cristian Pelivan, director executiv al Asociației Române a Magazinelor Online (ARMO).
Potrivit calculelor ARMO, pentru un client care locuiește într-o comună situată la 35 de km de cel mai apropiat oraș, o sesiune de cumpărături presupune, în medie, până la 3 ore petrecute în trafic și în magazin. Acest timp se traduce într-un buget suplimentar de peste 115 lei, 40 lei reprezentând costul combustibilului dus-întors și 75 lei costul a trei ore pierdute pe drum, raportat la salariul mediu net lunar, cu un cost orar de 25 lei. În timp ce, pentru un client care va face aceleași cumpărături în online, costul va fi de 30 de lei, inclusiv taxa de livrare și timpul de 40 de minute petrecut, în medie, online pentru a găsi produsele preferate de Sărbători.
Deși ponderea celor din mediul rural care fac cumpărături online este mai mică, preferințele în ceea ce privește produsele coincid în mare măsură cu cele ale clienților din urban, potrivit INS. Astfel, topul produselor achiziționate în rural este format din fashion, încălțăminte sau accesorii (78,3%), produse cosmetice (24,9%), produse de curățare și de igienă personală (18,7%). În același timp, în zonele urbane, utilizatorii de internet au cumpărat îmbrăcăminte, încălțăminte sau accesorii (76,6%), produse cosmetice (27,1%) și articole sportive (18,3%).
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național