Atacatorii cibernetici folosesc inteligența artificială
Numărul 4, 1-7 feb. 2023 » Conectarea la era digitală
Noile tentative de fraudă din mediul online vor fi mai elaborate și mai greu de detectat, întrucât atacatorii cibernetici au început să folosească instrumente de inteligență artificială, avertizează Directoratul Național pentru Securitate Cibernetică (DNSC) și ING Bank, potrivit Agerpres. Printre cele mai utilizate metode de fraudare pentru accesarea datelor personale ale utilizatorilor se numără e-mail-urile de tip phishing prin care se solicită actualizarea datelor, anunțurile privind false investiții sau contractarea unor credite internaționale, dar și "ofertele de nerefuzat". Totodată, multe mesaje înșelătoare sunt promovate și pe platformele de social media și motoarele de căutare.
În trecut, greșelile gramaticale și exprimările neadecvate reprezentau semnale de alarmă care dădeau în vileag mesajele frauduloase. Odată cu apariția platformelor de inteligență artificială ce traduc sau pregătesc texte pe baza unor cerințe, tentativele de fraudă devin mai greu de detectat. "Cu timpul, odată cu dezvoltarea accelerată a tehnologiei, observăm că infractorii cibernetici devin din ce în ce mai pricepuți în a-și perfecționa tehnicile și scenariile de atac. Ei se pot folosi deja de inteligența artificială cu scopul de a obține, prin automatizare și adaptare la context, o rată de succes a atacurilor mult mai bună. Astfel, vedem cum textele mesajelor frauduloase sunt din ce în ce mai bine scrise și adaptate în limba română, până la un nivel la care utilizatorul obișnuit nu mai poate folosi acest indiciu pentru a identifica o potențială capcană. Cu toate acestea, dacă respectăm o igienă de securitate cibernetică esențială, încă putem evita peste 90% dintre amenințările existente în mediul online", consideră Mihai Rotariu, manager al Direcției de Comunicare, Marketing și Media din cadrul DNSC.
Pentru prevenirea fraudelor din mediul online consumatorii sunt sfătuiți să nu acceseze niciodată link-uri sau atașamente provenite din surse necunoscute și să fie vigilenți la mesajele sau e-mail-urile care încearcă să îi convingă să execute o acțiune în grabă. "Rețineți că organizațiile din zona financiar-bancară nu vă vor trimite niciodată mail-uri care conțin link-uri pentru actualizarea sau verificarea datelor de autentificare sau cu caracter personal", se precizează în comunicatul celor două organizații.
De asemenea, consumatorii nu trebuie să se autentifice în aplicația de internet banking folosind un link primit pe SMS sau e-mail și nu trebuie să acceseze link-uri promovate de tip advertising.
"Folosiți doar aplicația instalată pe mobil sau tastați adresa URL într-o nouă pagina web. Aveți grijă ca, din neatenție, să nu ajungeți pe site-uri clonă, care arată similar cu cele originale, dar care folosesc un nume de domeniu diferit, sau unul scris greșit în mod deliberat, tocmai pentru a induce în eroare. Asigurați-vă că adresa URL a site-ului este corectă. Verificați întotdeauna sursa reală a mesajelor recepționate (dând click pe expeditor), înainte de a acționa. Atunci când ceva pare suspect, verificați transmiterea mesajului cu expeditorul pe un canal de comunicare diferit. Fiți atenți la ofertele întâlnite în mediul online care par «prea bune pentru a fi adevărate». Verificați existența lor pe canalele de comunicare oficiale ale companiei în numele căruia a fost lansată promoția. Nu finalizați o operațiune până nu vă asigurați că este ceea ce vă doriți. Citiți cu atenție SMS-urile primite de la bancă și asigurați-vă că validați operațiunea dorită", se mai arată în documentul citat.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național