Barometrul antreprenoriatului românesc, ediția 2016
Numărul 8, 17-23 mai 2016 » Întreprinderile mici și mijlocii, prezent și viitor
În premieră, percepții majoritar pozitive în privința evoluției mediului de reglementare și fiscalizare
66% dintre antreprenorii chestionați cu prilejul celei de-a patra ediții a Barometrului antreprenoriatului românesc sunt de părere că țara noastră va oferi un mediu prietenos pentru afaceri în mai puțin de 10 ani. La ediția precedentă a studiului, ponderea a fost de 55%. De asemenea, procentajul celor mai pesimiști dintre antreprenori a ajuns la ediția din acest an la doar 5%, după o scădere de 14 puncte procentuale. Ei se așteaptă ca țara noastră să ofere un mediu prietenos pentru dezvoltarea afacerilor în mai mult de 30 ani.
Barometrul antreprenoriatului românesc, realizat în acest an de EY România în parteneriat cu Raiffeisen Bank, analizează răspunsurile a 350 de oameni de afaceri. 45% dintre respondenți conduc afaceri cu venituri de peste 10 milioane de euro, 45% se regăsesc în intervalul 1-10 milioane de euro, iar 10% au o cifră de afaceri mai mică de un milion de euro. Dintre cei 350 de antreprenori care au răspuns întrebărilor actualei ediții a studiului, 73% au vârsta de peste 40 de ani și doar 1% sub 29 de ani. „Având în vedere această distribuție pe grupe de vârste a antreprenorilor respondenți, ca și veniturile semnificative ale afacerilor care au participat la studiu, putem concluziona că analiza noastră se referă la un segment matur al antreprenorilor din România, din cel puțin două puncte de vedere: ca experiență de viață acumulată și ca experiență antreprenorială câștigată în anii de dezvoltare a afacerii”, precizează realizatorii Barometrului. „Evoluțiile pozitive pe care le evidențiază noua ediție a Barometrului antreprenoriatului românesc reprezintă o veste foarte bună pentru întregul mediu de afaceri local. Fiind o companie care susține dezvoltarea antreprenoriatului în România, aceste semnale ne validează încrederea în direcția în care merge antreprenoriatul românesc și sperăm ca aceste evoluții să se accelereze în următorii ani”, a afirmat Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY România.
Cadrul fiscal deficitar la capitolul claritate, birocrația, instabilitatea legislativă și atitudinea instituțiilor statului față de contribuabili au fost indicate de 70% dintre respondenți ca reprezentând cele mai importante obstacole în inițierea și dezvoltarea afacerilor în România. Acestea sunt, de altfel, probleme remarcate constant de antreprenori în toate barometrele desfășurate de EY România de-a lungul timpului.
Cu toate că mediul de reglementare, inclusiv cel fiscal, rămâne cel mai important obstacol pentru antreprenori și în 2016, ediția din acest an a Barometrului marchează o premieră importantă, și anume aceea că antreprenorii identifică o tendință majoritar pozitivă în privința evoluției mediului de reglementare. Dacă în 2014 doar 12% dintre respondenți vedeau o tendință pozitivă referitoare la acest aspect, iar în 2015 doar 20%, în 2016, 51% dintre respondenți percep o îmbunătățire a situației menționate. Practic, tendința s-a inversat față de ediția 2015, când 49% estimau o deteriorare a stărilor respective de fapt.
Majoritatea antreprenorilor (52%) consideră reducerea cotei TVA de la 24% la 20%, ca și reducerea cotei TVA pentru alimente drept cea mai bună măsură fiscală introdusă în ultimul an. La o distanță apreciabilă urmează scăderea impozitului pe dividende de la 16% la 5% (27% dintre respondenți) și reducerea CAS cu 5 puncte procentuale începând cu ultimul trimestru din 2014 (7% dintre răspunsuri).
Rezultatele Barometrului mai relevă că cei mai mulți antreprenori cu experiență dedică 10 ore afacerii lor în fiecare zi, ceea ce indică faptul că lucrează cu 21% mai mult decât angajații cu normă întreagă din România și la fel de mult ca antreprenorii români aflați la început de drum. Deși cei mai mulți dedică 10 ore propriei afaceri, 20% dintre antreprenori depășesc limita celor zece ore, unii dintre aceștia ajungând chiar la 16 ore de muncă în fiecare zi.
Analiza evidențiază evoluții pozitive și în ceea ce privește accesul la finanțare: ponderea antreprenorilor care spun că situația în acest domeniu s-a îmbunătățit în 2015 s-a dublat față de anul 2014, după o dublare și în 2014 față de 2013. Dacă în 2014 se situa la 16% și în 2015 la 30%, în 2016 s-a ajuns la o pondere majoritară, respectiv la 62% dintre răspunsuri. Este o tendință care indică îmbunătățirea treptată în ultimii ani a finanțării afacerilor. Potrivit respondenților la întrebările adresate în cadrul Barometrului, în următoarele 12 luni, cei mai mulți antreprenori se vor orienta către creditele bancare pentru a-și finanța creșterea (40% dintre respondenți). La mare distanță urmează surse de finanțare precum creditul furnizor (21%) și fondurile europene (17%). Ajutoarele de stat și fondurile de tip private equity sunt vizate de 3% dintre ei, în timp ce bursa de valori și sistemele alternative de tranzacționare se situează la 1% dintre răspunsuri.
Studiul Barometrul antreprenoriatului românesc măsoară percepțiile întreprinzătorilor autohtoni în privința a cinci piloni: accesul la finanțare, reglementarea și impozitarea, cultura antreprenorială, educația și sprijinul coordonat oferit de asociații specializate.
Împreună, sub semnul emblematic al bradului și colindelor
Târgul „Gaudeamus”, ediția 2024, o reușită reîntâlnire a cărții cu cei care o prețuiesc
Casele au amintiri. O stradă-muzeu în apropierea kilometrului 0 al Capitalei
Începe restaurarea unei bijuterii istorico-arhitecturale, Biblioteca Batthyaneum din Alba Iulia
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial