Barometrul cultural: Românii cheltuiesc de cinci ori mai puțin pe cultură decât media europeană
Numărul 41, 29 oct. - 4 nov. 2019 » Analize și sinteze
Românii cheltuiesc, în medie, 27 de euro de persoană pentru cultură, iar media europeană este de cinci ori mai mare, iar cea mai mare parte a sumei este alocată pentru plata serviciilor TV și mai puțin pentru procurarea altor servicii culturale, potrivit Barometrului de Consum Cultural pe 2018, informează Mediafax. Publicația „Barometrul de Consum Cultural 2018. O retrospectivă a anului centenar”, lansată de Institutul Național pentru Cercetare și Formare Culturală (INCFC), la Conferința Națională a Managerilor Culturali (CNMC), se concentrează pe analiza tendințelor și a practicilor culturale înainte și după contextul sărbătoririi Centenarului Marii Uniri și pe reliefarea relației indisolubile între cultură și educație.
„Barometrul de Consum Cultural” este cel mai amplu studiu la nivel național, care măsoară practicile, preferințele și tendințele consumatorilor de cultură din România, potrivit autorilor.
Conform studiului, se remarcă o creștere cu 6 puncte a procentajului de persoane care merg la cinematograf, de la 33% în 2016, la 39% în 2018, la fel cum a crescut și consumul de spectacole de muzică și divertisment, de la 43% în 2016, la 57% în 2018 (cel puțin o dată pe an).
În ciuda creșterii numărului de spectacole, consumul de teatru a scăzut de la 37% în 2014, la 33% în 2018. În continuare, îngrijorător este faptul că 67% dintre români nu au văzut vreodată o piesă de teatru.
În schimb, 92% dintre cei intervievați se uită la televizor cel puțin o dată pe săptămână, iar 79% o fac zilnic.
„Românii preferă festivitățile și evenimentele în aer liber, ca de obicei. Consumul de teatru se află într-o ușoară scădere și există aici două-trei bariere identificate de noi; pe de o parte, infrastructura care nu mai există în aceeași măsură la nivelul urban mic, și, pe de altă parte, prețul biletelor sau calitatea spectacolelor, pe care oamenii o reclamă. Deși numărul de spectacole în perioada aniversării Centenarului Marii Uniri a crescut, numărul spectatorilor a scăzut. Românii au început să fie mai pretențioși și trebuie să fim atenți la acest lucru”, a declarat Carmen Croitoru, managerul Institutului Național pentru Cercetare și Formare Culturală.
Prezent la lansarea Barometrului, care a avut loc sâmbătă, președintele Institutului Național de Statistică, Tudorel Andrei, a vorbit despre sumele pe care românii le cheltuiesc pentru cultură, în comparație cu cele de la nivel european: „Românii cheltuiesc în medie 27 de euro de persoană pentru cultură, în timp ce media europeană este de cinci ori mai mare. Cea mai mare parte a sumei este alocată pentru plata serviciilor TV și mai puțin pentru procurarea altor servicii culturale”.
Studiul Barometrul de consum cultural 2018. Dinamica sectorului cultural în anul Centenarului Marii Uniri se bazează pe un sondaj de opinie realizat de operatorul Institutul Român pentru Evaluare și Strategie în perioada 1 septembrie – 5 octombrie 2018, pe un eșantion național de 1.200 de persoane cu vârste de 18 ani și peste, printr-o metodă CAPI (interviuri față în față). Marja teoretică de eroare la nivelul eșantionului a fost de +/-2,8% la un nivel de încredere de 95%.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice
Noaptea Albă a Filmului Românesc a revenit la București, Cluj-Napoca și Timișoara
Festivalul și concursul „George Enescu”, ediția 2024 – încununare a șase decenii de performanțe muzicale