BestJobs: Doar 30% dintre angajați știu ce salariu pot cere la un interviu pentru un loc de muncă
Numărul 12, 29 mar.-4 apr. 2023 » Analize și sinteze
Doar 30% dintre angajați știu ce salariu pot cere la un interviu pentru un loc de muncă deși 9 din 10 spun că își doresc de la angajator, în primul rând, un salariu corect și raportat la piața muncii, potrivit unui sondaj realizat de platforma de recrutare online BestJobs, citat de Agerpres. "Discuțiile despre salarii sunt în general tabu, însă în ultimii doi ani, dorința României de a se alinia la tendințele europene privind transparentizarea salariilor a dus către conversații mai deschise, astfel încât angajații să fie conștienți de valoarea lor din punct de vedere profesional. În acest sens, 9 din 10 angajați spun că își doresc de la angajator, în primul rând, un salariu corect și raportat la piața muncii, însă doar 30% știu cât pot cere la un interviu", arată cercetarea BestJobs.
Aproape 2 din 3 angajați nu sunt mulțumiți de salariul actual și chiar mai mulți (71%) au de gând să negocieze cu angajatorul în viitorul apropiat pentru a obține un salariu mai mare.
Pentru a avea un reper în negociere, cei mai mulți angajați (59%) își iau informații despre salariul potrivit de la prieteni sau cunoștințe care lucrează în aceeași industrie sau ocupă rol similar, din statisticile oferite de surse oficiale sau platforme de recrutare (40%), iar 37% consultă instrumentele online de comparare a salariilor.
Într-o negociere, jumătate dintre angajați declară că argumentează nevoia pentru un salariu mai mare prin rezultatele bune pe care le-au avut la job, în timp ce aproape 16% menționează volumul de muncă mai mare decât al colegilor și tot atâția sprijinul acordat colegilor pentru a-și rezolva sarcinile de la job. Mai mult, criteriile pe care le iau în calcul pentru a-și justifica nevoia de creștere salarială sunt experiența (63%), evoluția în cadrul jobului (53%), setul de competențe (47%), vechimea (aproape 38%), salariul primit de alți profesioniști din aceeași industrie sau cu același rol (aproximativ 19%) și costul vieții (peste 12%).
Un reper de încredere care poziționează corect experiența profesională a unui candidat pe piața muncii este necesar și celor care își caută un job nou, mai ales că 70% dintre aceștia au menționat că nu știu la ce salariu să se aștepte. În acest sens, cunoașterea salariilor din piață ar da angajaților curajul să își schimbe jobul și să obțină un venit mai mare (31%), le-ar oferi un argument în negocierea cu actualul angajator (22%) și i-ar ajuta să se orienteze către un domeniu cu salarii mai bune și mai multă stabilitate, precizează sursa citată.
Aproape 20% dintre participanții la sondaj spun că ar ajuta întreaga piață a muncii să nu mai fie diferențe de salarizare între angajații cu roluri similare. Dintre cei care au negociat salariul la o ofertă inițială de muncă, 26% au obținut o mărire de 10%, 26% au obținut mai mult de 20%, iar 15% au obținut o majorare de 20% a ofertei salariale inițiale.
Odată cu maturizarea pieței muncii cu privire la transparentizarea salariilor, candidații români rămân deschiși la schimbare și adaptați la tendințe. Astfel, 63% iau în calcul să își schimbe domeniul de activitate în următorii cinci ani și să se reorienteze profesional, iar salariile oferite (62%), oportunitățile mai bune de creștere și dezvoltare profesională (48%), flexibilitatea programului și condițiile de lucru în general (aproximativ 45%) sunt principalele criterii pe care le au în vedere. În plus, pentru a evolua constant în carieră, 56% plănuiesc să își schimbe locul de muncă, în timp ce 53% vor să își atingă obiectivele la job, iar 31% să își ia o acreditare sau o certificare.
Sondajul a fost efectuat în perioada februarie - martie pe un eșantion de 1.275 utilizatori de internet din România.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice