Bloomberg: Transportatorii maritimi înregistrează cele mai mari câștiguri de după 2008
Numărul 34, 15-21 sept. 2021 » Lumea în care trăim
Industria globală de shipping se bucură în prezent de cele mai mari câștiguri de după 2008, grație unei combinații între o cerere explozivă de bunuri și un lanț global de aprovizionare perturbat de Covid-19, care majorează prețurile la transportul maritim de marfă, informează Bloomberg, preluată de Agerpres. Fie că este vorba despre uriașe nave portcontainer, de nave cargo care transportă mii de tone de cărbune sau nave specializate în transportul de autoturisme și camioane, câștigurile au crescut pentru aproape toate tipurile de nave.
În condițiile în care flota comercială transportă aproximativ 80% din comerțul mondial, această creștere se resimte în fiecare colț al economiei. Boom-ul din 2008 a adus cu el un val de noi comenzi pentru nave, însă creșterea de atunci s-a încheiat rapid când criza financiară a declanșat cea mai gravă recesiune globală din ultimele decenii, scrie Bloomberg.
Boom-ul actual are două cauze: redeschiderea economiei după Covid a declanșat o cerere explozivă pentru bunuri și materii prime. Pe lângă aceasta, coronavirusul continuă să perturbe lanțurile globale de aprovizionare, blocând porturile și provocând întârzieri vaselor, toate acestea limitând numărul de nave disponibile pentru a transporta bunuri peste oceane. Această efervescență are în centru transportul maritim de containere, pentru care tarifele doboară record după record, dar nu este limitată doar la acest segment.
„Nu sunt sigur că termenul «furtuna perfectă» poate descrie cu acuratețe ce se întâmplă, este pur și simplu spectaculos. Este rezultatul supraîncălzirii pieței containerelor care se răsfrânge asupra altor sectoare”, spune Peter Sand, analist șef la grupul comercial Bimco.
Vedeta acestei creșteri rămâne transport maritim de containere. În prezent, costă 14.287 de dolari pentru a transporta un container de marfă din China în Europa, adică o creștere de 500% în ritm anual, iar această majorare afectează costul transportului tuturor mărfurilor, de la jucării la biciclete și cafea.
Aceste câștiguri sunt vizibile în veniturile raportate de grupul danez A.P. Moller-Maersk A/S, cel mai mare transportator maritim de containere din lume, care luna trecută și-a îmbunătățit estimările de profit cu aproape cinci miliarde de dolari. La rândul lui, grupul francez CMA CGM SA, numărul trei mondial, a decis să înghețe tarifele pentru a proteja relația pe termen lung cu clienții, adică firma a decis să renunțe la o parte din profitul pe care l-ar fi putut câștiga.
În timp ce cererea pentru bunuri cu amănuntul a impulsionat piața transportului maritim de containere, revenirea economiei mondiale a însemnat și mai multe materii prime, rezultatul fiind venituri mai mari pentru navele cargo care transportă materii prime industriale. În acest sector, veniturile au atins recent cel mai ridicat nivel din ultimii 11 ani și nu dau semne de încetinire, în condițiile în care consumul de materii prime este prognozat să rămână unul ridicat pentru restul anului.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național