Boom al achizițiilor de opere de artă pe internet în 2020
Numărul 18, 12-18 mai 2021 » Roza vânturilor
Achizițiile de opere de artă online au înregistrat o creștere vertiginoasă în 2020, însă avântul acestui tip de comerț riscă să fie înfrânat de mai multe obstacole și reticențe ale cumpărătorilor, se arată într-un raport publicat de compania din domeniul asigurărilor Hiscox, potrivit AFP, preluată de Agerpres. În 2020, nu mai puțin de 82% dintre noii colecționari de artă au făcut cumpărături pe internet, în comparație cu 36%, în 2019.
Achizițiile online ale celor mai mari trei case de licitații mondiale - Christie's, Sotheby's și Phillips - au depășit un miliard de dolari (+524%). Este însă „un boom sau o bulă”? se întreabă această anchetă care a inclus 70 de platforme.
Colecționarii care ezită să facă achiziții online spun că principalele obstacole sunt imposibilitatea de a inspecta fizic operele, de a le cunoaște starea reală, de a le stabili calitatea, precum și teama de a cumpăra falsuri sau reproduceri. Potrivit Hiscox, 62% dintre noii cumpărători de artă ar fi încurajați să facă achiziții în urma evaluărilor altor clienți, dar doar 37% dinte platformele de artă online pun la dispoziție o astfel de opțiune.
De asemenea, 70% dintre aceștia ar face mai multe achiziții dacă ar avea posibilitatea de a vorbi cu un consultant. Însă doar 27% dintre platforme pun la dispoziție un astfel de serviciu.
Cea mai mare parte dintre site-urile chestionare (83%) utilizează deja o rezoluție înaltă, opțiunea zoom sau alte instrumente pentru vizualizare. Însă cei care au experimentat realitățile extinse, virtuală sau augmentată, sunt mai puțin numeroși. Stăpânirea acestor tehnologii ar putea face însă diferența, mai susține studiul.
Tarifarea exactă este un alt criteriu: din ansamblul platformelor participante, 93% propun un catalog cu prețuri clare. Dar doar 27% dintre aceste platforme, în cea mai mare parte site-uri de vânzare la licitație, pun la dispoziție instrumente pentru o informare detaliată - prețuri anterioare sau randamente recente.
Posibilitatea de a asigura o operă chiar în momentul achiziției ar spori încrederea, subliniază cei mai mulți dintre achizitorii participanți la studiu. O posibilitate pe care o oferă doar 30% dintre site-uri.
Potrivit studiului, securitatea cibernetică ridică semne de întrebare: 57% dintre potențialii clienți se tem de fraudarea cardului bancar, în timp ce jumătate sunt îngrijorați de interceptarea facturilor sau de furtul datelor personale.
Studiul a fost realizat pentru Hiscox de compania de studii de piață cu sediul la Londra ArtTactic în rândul cumpărătorilor de pe toate continentele.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice