„Bucharest Opera Festival”, încununarea unui centenar de remarcabile realizări muzicale
Numărul 24, 22-28 iun. 2022 » Eveniment
Pe măsură ce ne apropiem de finalul lunii iunie, se înmulțesc evenimentele care marchează încheierea stagiunilor teatrale și muzicale în instituțiile tradiționale. Astfel, se conturează un bilanț semnificativ al efectelor revenirii treptate la normalitatea postpandemie. Majoritatea sălilor de spectacol a revenit la parametrii din anul 2019, ceea ce confirmă, cel puțin, menținerea unui potențial de audiență remarcabil, sub multiple aspecte, de la nevoia petrecerii timpului liber potrivit unei game extrem de variate de preferințe și, deopotrivă, adaptarea rapidă a ofertei la o astfel de cerere, aproape explozivă.
O cronică a vieții cultural-artistice confirmă și reconfirmă aceste realități îmbucurătoare. Din tot ceea ce s-a întâmplat de la precedentul număr al publicației noastre apare emblematic evenimentul căruia îi consacrăm rubrica de față.
Opera Națională București încheie stagiunea în care și-a marcat centenarul existenței cu „Bucharest Opera Festival”, desfășurat în perioada 24 iunie – 2 iulie a.c., prima manifestare de profil care invită în Capitală toate instituțiile cu rang de operă națională din România, respectiv Opera Națională Română din Cluj-Napoca, Teatrul Național de Operă și Balet „Oleg Danovski” din Constanța, Opera Națională Română din Iași, Opera Națională Română din Timișoara, Opera Maghiară din Cluj-Napoca și Teatrul Național de Operetă și Musical „Ion Dacian”, cărora li s-au alăturat Opera Română din Craiova și Teatrul Național de Operă și Balet „Maria Bieșu” din Chișinău.
Programul include spectacole de operă, operetă și balet, desfășurate în nouă seri consecutive, care vor aduce în prim-plan nouă orchestre, șapte coruri mixte, un cor de copii, două companii de balet, zeci de soliști și dirijori de top ai scenei muzicale actuale, în total aproape 1.500 de muzicieni, balerini și personal artistico-tehnic, prezenți pe scenă, în fose și în culise, pentru un regal artistic fără precedent. Prin tot ceea ce a fost conceput și urmează să realizeze, Bucharest Opera Festival vizează consolidarea unei platforme de prezentare a celor mai valoroase companii de operă și balet din țară, modalitate eficientă de încurajare a schimburilor culturale, de promovare a unor proiecte deosebit de valoroase. În acest mod, se urmărește includerea Bucureștiului în circuitul marilor orașe organizatoare de festivaluri internaționale, prilej de a se afirma și ca un excelent promotor al turismului cultural.
Dacă trecem în revistă spectacolele programate, vom avea o imagine și mai cuprinzătoare a unei manifestări de o amploare și o calitate cu totul deosebite. Astfel, publicul va avea posibilitatea să urmărească opera „Don Giovanni” de W.A. Mozart (Opera Națională București), „Lacul Lebedelor” de P.I. Ceaikovski (Teatrul Național de Operă și Balet „Maria Bieșu”, din Chișinău), „Ora spaniolă” și „Copilul și vrăjile” (Opera Maghiară din Cluj-Napoca), „Zorba” de Mikis Theodorakis (Opera Națională Română din Cluj-Napoca), „Mefistofele” de Arrigo Boito (Opera Română din Craiova), „La Serva Padrona” de Giovanni Battista Pergolesi (Opera Națională Română din Timișoara), „Povestirile lui Hoffmann”, de Jacques Offenbach (Teatrul Național de Operă și Balet „Oleg Danovski), „Indiile Galante” de Jean-Philippe Rameau (Opera Națională Română din Iași) și „Candide”, de Leonard Bernstein (Teatrul Național de Operetă și Musical „Ion Dacian”).
Melomanii vor trăi, astfel, momente de mare satisfacție, de împlinire artistică. La fel, cum mai remarcam, iubitorii tuturor celorlalte genuri ale culturii au avut și au posibilitatea să participe la manifestări pe măsura gusturilor, a preferințelor lor. În acest mod, manifestările respective își transferă, într-o tot mai mare măsură, spațiile de desfășurare din săli în amfiteatre în aer liber, accentul punându-se tot mai mult pe ceea ce este specific sezonului de vară, și anume preponderența divertismentului. Este firesc să fie așa și tocmai revenirea la normalitate reprezintă unul dintre cele mai elocvente semne că oferta și cererea se întâlnesc (măcar în aceste domenii) într-un echilibru dinamic.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice