Bucuria de a dărui artă și de a avea parte de artă
Numărul 4, 19-25 aprilie 2016 » Eveniment
Cei care s-au aflat în stațiile de metrou Unirii 1 și 2 au avut, zilele acestea, o surpriză de proporții: Orchestra Simfonică București a interpretat melodii nemuritoare din opere și operete, piese clasice de mare popularitate. N-au lipsit nici soliștii vocali și instrumentali. Era suficient să privești chipurile celor mai mulți călători rămași pe loc fermecați de sunetele muzicii de cea mai bună calitate, pentru a aprecia, la superlativ, inițiativa de a se pune la dispoziția unor artiști autentici generoasele spații ale metroului – un cadru al vieții cotidiene înnobilat cu valorile artei. Asemenea concerte vor continua atât în cele două stații de la Piața Unirii, cât și în cele de la Universitate și Piața Victoriei.
Mai ales la orele când zeci de mii de oameni se îndreaptă sau se întorc de la locurile de muncă, cine studiază comportamentul călătorilor își dă bine seama cât de numeroși sunt cei îngrijorați, chiar necăjiți, cărora nu le mai arde de altceva. Dificultățile vieții cotidiene își pun puternic amprenta asupra înfățișării lor. Dar, iată, la auzul unor melodii care „îți merg la suflet” (fără să te ridici, neapărat, la nivelul unui meloman) totul capătă alt contur, înfloresc zâmbetele, fețele se destind, fiecare caută un loc cât mai bun să vadă și să audă orchestra, să-i identifice pe soliști, să se bucure de ceea ce le oferă arta adevărată. Nici nu știi ce să apreciezi mai mult: reacțiile spectatorilor, aplauzele lor entuziaste sau calitatea actului artistic, semnificațiile lui. De fapt, se formează un tot unitar între public și artiști, un tot pe care îl putem caracteriza drept încântare.
Nu poți să nu saluți inițiativa despre care relatăm. În lumea în care trăim ne confruntăm cu atât de multe situații în care deficitul de cultură, de civilitate, de bun-gust, de empatie anulează până și cele mai simple bucurii ale vieții, încât tot ceea ce aduce fie și o mică schimbare în bine se cere evaluat cum se cuvine, așa cum au făcut călătorii din metrou în momentele descrise.
Nu a fost și nu este pentru prima dată când spații publice sunt folosite cu pricepere, cu talent pentru manifestări culturale. S-au organizat la metrou și altfel de spectacole, s-au deschis expoziții, s-au pus afișe cu un impact comunicațional remarcabil. Și nu este vorba numai despre metrou. Chiar în apropierea intrării în stația de la Universitate, pe grilajele care înconjoară Muzeul Municipiului București, se află panouri cu o informație culturală de mare valoare. Acum se omagiază strălucita generație de scriitori avangardiști din perioada interbelică. Înainte s-au evocat alte personalități sau momente de seamă din cultura națională. Tot pe grilajul unei instituții – mă refer acum la Academia de Studii Economice – au fost prinse mereu panouri tematice extrem de interesante. Nu sunt singurele exemple de astfel de acte cultural-artistice. Cu cât vor fi mai numeroase, cu atât va fi mai bine. Este o concluzie firească, deoarece, indiferent de domeniu, dacă tot se vorbește despre „lucrul bine făcut”, este nevoie permanent să avem și suficiente dovezi că... se face.
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice