MyWIZ - Business în cloud
„Ca premisă a succesului în afaceri, orice firmă, la începutul activității, are obligația să facă primul drum spre profesionistul contabil”

„Ca premisă a succesului în afaceri, orice firmă, la începutul activității, are obligația să facă primul drum spre profesionistul contabil”

Numărul 7, 25 feb. - 2 mar. 2020  »  Cariere. Drumul spre performanță

Interviu cu Victoria Ciutacu, expert contabil, membră a Filialei CECCAR Călărași

Alexandra Rizea: Dat fiind interesul cititorilor publicației noastre față de experiențele personale în exercitarea profesiei, vă rugăm să vă referiți la propriul parcurs în carieră, începând, firește, cu opțiunea pentru știința și practica „meseriei” în care v-ați afirmat și vă afirmați. 

Victoria Ciutacu: Am absolvit, în anul 1985, Liceul Economic Călărași, profilul contabilitate și comerț. În anul 1986 m-am angajat în funcția de contabil la Trustul de Construcții Montaj Călărași, unde am întâlnit oameni deosebiți, care m-au învățat ABC-ul contabilității unei firme și care m-au făcut să îndrăgesc această meserie deosebită. În anul 1989 am considerat că este necesar să aduc ceva nou în plan profesional, să pătrund și în tainele informaticii, așa că m-am înscris la Centrul teritorial de calcul electronic Constanța, unde am urmat cursuri de profil. Din 1990 până în 2000 am lucrat ca referent în mediul bancar, domeniu în care m-am regăsit profesional doar într-o mică măsură; am perceput tot mai acut faptul că nu acolo este locul meu și că trebuie negreșit să fac din nou o schimbare, aceea de a mă întoarce la „prima mea dragoste”, contabilitatea.

A fost, probabil, momentul în care ați luat o decizie esențială, care a reflectat stările de fapt și de spirit la care v-ați referit. Ce element calitativ nou a intervenit din acel moment?

Am început din nou să profesez contabilitatea, dar, de data aceasta, la o firmă privată care era la început de drum. În acest fel am avut posibilitatea să cunosc nemijlocit, în practică, cele dintâi etape ale procesului tranziției spre economia de piață. Elementul calitativ nou a constat în absolvirea cursurilor Academiei de Studii Economice din București, Facultatea de Contabilitate și Informatică de Gestiune. Astfel, prin îmbinarea cunoștințelor teoretice și practice am fost apreciată drept un specialist capabil să îndeplinească funcția de director economic al unei firme private, unde am lucrat timp de 18 ani. În continuitatea firească a parcursului profesional la care m-am referit, în anul 2008 am promovat examenul pentru obținerea calificării de expert contabil și mi-am înființat  propria firmă de contabilitate. Am renunțat, astfel, la statutul de angajat, conducând cu mult drag propria afacere care îmi dă satisfacție în plan profesional, financiar și uman. În anul 2009 am obținut diploma de master în drept material comunitar la Facultatea de Drept și Administrație Publică a Universității „Spiru Haret” din București. De asemenea, am urmat cursuri în domeniul resurselor umane, obținând certificatul de absolvire eliberat de Ministerul Muncii și Protecției Sociale.

Din perspectiva etapelor parcurse în cariera dvs., vă propunem să sintetizați principalele cerințe a căror îndeplinire situează experții contabili și contabilii autorizați în cele mai strânse raporturi de colaborare cu mediul de business.

La performanțe profesionale nu se ajunge imediat; pentru a le obține trebuie, în primul rând, să iubești ceea ce faci, să continui să studiezi tot timpul, să fii serios, să tratezi fiecare problemă cu simț de răspundere și, mai ales, să fii conștient mereu că fiecare client trebuie să aibă încredere deplină în tine, astfel încât colaborarea cu expertul contabil să-i permită să-și îndeplinească în cele mai bune condiții obiectivele propuse. Orice firmă, la începutul activității, trebuie să știe că are obligația să facă primul drum spre profesionistul contabil, astfel încât afacerea să fie condusă cu siguranță spre obținerea unor rezultate cât mai bune, pe baza deciziilor adoptate în comun. 

Care este opinia dvs. privind importanța pregătirii profesionale permanente și ce modalități s-au dovedit, în acest sens, cele mai eficiente?

În cazul nostru nu poți continua să profesezi dacă nu ești tot timpul bine informat, bine documentat. Trebuie să consulți tot timpul legislația, noutățile care vizează direct și indirect profesia noastră, reglementările referitoare la mediul de afaceri, adică absolut tot ceea ce apare în domeniile economic, fiscal, juridic. De asemenea, toate cursurile de pregătire profesională organizate de CECCAR la nivel de filială sunt foarte importante deoarece aici predau specialiști de marcă, fiind prezentate noutățile și implicațiile lor teoretice și practice în exercitarea atribuțiilor noastre în raport cu clienții și în ansamblul mediului economic și social în profil teritorial.

În această ordine de idei, cum definiți dvs. piața serviciilor contabile din județul Călărași, atât prin gradul de cuprindere, cât și ca profunzime? Ce se are în vedere pentru implicarea tot mai activă a filialei în acțiunile la nivel micro și la scara întregii entități administrativ-teritoriale menite să asigure accelerarea progresului economico-social al zonei? 

În județul Călărași, pe piața serviciilor contabile acționează experți contabili, contabili autorizați, precum și societăți de contabilitate și expertiză contabilă. Astfel este acoperită, prin servicii specifice, cvasitotalitatea entităților economico-sociale. De aici, și posibilitățile reale care se cer tot mai bine fructificate, pentru a influența, prin rezultate la nivel micro, dezvoltarea de ansamblu a județului nostru. Totodată, prin implicarea filialei au fost inițiate întâlniri la nivelul mai multor instituții, printre care Administrația Județeană a Finanțelor Publice, Serviciul de Investigare a Criminalității Economice, Inspectoratul Teritorial de Muncă, Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă. Cu acest prilej, au fost invitați și au participat la dezbateri atât administratori de societăți comerciale, cât și alte persoane interesate de situația economică, de prevederile legislative. CECCAR, prin colegii noștri și prin implicarea la nivelul filialei, acționează împreună cu instituțiile publice, mai ales în vederea oferirii unui sprijin efectiv întreprinzătorilor și managerilor, astfel încât să devină mai facilă accesarea unor programe care, într-o măsură tot mai mare, le-ar putea susține afacerea pentru a-și atinge obiectivele propuse.

Ce se întreprinde, în plan personal și pe ansamblul filialei, pentru promovarea noilor tehnologii și, în general, pentru adaptarea permanentă la imperativele erei digitale?

Pentru a ne adapta la imperativele erei digitale extindem și aprofundăm, cu precădere, programele informatice de ultimă generație, astfel încât ele să fie tot mai bine cunoscute, deopotrivă de profesioniștii contabili și de clienții noștri. De fapt, aici se află miezul unor preocupări constante, care țin seama de finalitatea serviciilor pe care le prestăm. Orice decalaj, orice discrepanță între modul în care vedem noi și cel în care văd clienții noștri importanța și implicațiile proceselor specifice erei digitale nu poate decât să dăuneze modului în care promovăm interesele comune. Insist asupra acestui aspect, deoarece, bunăoară, cerința de a presta servicii integrate poate fi îndeplinită doar cu ajutorul noilor tehnologii. În acest spirit sunt concepute și aplicate programele de activitate la nivelul filialelor, potrivit orientărilor strategice la scara întregii noastre organizații profesionale, CECCAR. Acțiunile comune cu mediul de afaceri reprezintă cheia succesului colaborării noastre sub semnul unificator al interesului public.




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.