MyWIZ, secretul contabililor de succes
Capitalismul responsabil: de la cifre, la fapte

Capitalismul responsabil: de la cifre, la fapte

Numărul 42, 23-29 oct. 2024  »  #SăFacemBine

Interviu cu Marcel Vulpoi, expert contabil, CEO al celei mai mari societăți de expertiză contabilă cu capital românesc, la nivel național, și președinte al CECCAR Filiala Ilfov

CECCAR Business Magazine (CBM): Recent ați participat la evenimentul Împreună, pentru povești de succes, organizat de CECCAR, în colaborare cu Dăruiește Viață și Spitalul pentru copii Marie Curie. Un eveniment care, așa cum ne place să spunem, nu doar că a adus laolaltă profesioniști contabili, antreprenori, reprezentanți ai unor instituții și organizații profesionale, reprezentanți ai societății civile, ci a unit suflete și valori comune în efortul de a contribui la binele copiilor. Ce impresii v-a lăsat acest eveniment, acest dialog concentrat pe capitalismul responsabil, pe fructificarea mecanismelor fiscale pentru a face bine în societate și cum considerați că poate contribui la promovarea unei culturi a responsabilității sociale în rândul profesioniștilor contabili?

Marcel Vulpoi (MV): Așa cum am spus și în cadrul întâlnirii avute cu colegii de breaslă, cu personalul medical și cu prietenii de la Dăruiește Viață, părerea mea este că faptele bune se fac în tăcere sau, mai plastic spus, cu lumina stinsă. Sunt momente, precum acest eveniment emoționant, în care îți dai seama de faptul că tot ceea ce îi învăț eu pe clienții mei și pe studenții mei, cum că profitul este principalul scop atunci când pornești pe calea antreprenoriatului, pălește atunci când vine vorba despre sănătate și, poate spun un cuvânt mare acum, viață.

CECCAR Business Magazine (CBM): Revenim la conceptul de „capitalism responsabil”, pentru că acesta a fost subiectul central al evenimentului. Și o să amintim că în cadrul evenimentului s-a discutat inclusiv despre un nou model de afaceri, bazat pe capitalismul responsabil, în care antreprenorii să se concentreze atât pe profit, cât și pe impactul social. Le amintim cititorilor noștri că dumneavoastră sunteți CEO-ul celei mai mari societăți de expertiză contabilă cu capital românesc, situată ani la rând pe primul loc la nivel național. Cum aplicați dumneavoastră, la nivel de companie, principiile acestui tip de capitalism? Cum integrați aceste principii în consilierea pe care o oferiți clienților dumneavoastră și cum îi ajutați să îmbine profitabilitatea cu responsabilitatea față de comunitate?

Marcel Vulpoi (MV): „Capitalismul responsabil” este o noțiune nouă și reprezintă, de fapt, o traducere modernă a unei noțiuni mai vechi: a face bine. Facerea de bine, de obicei, ar fi bine să vină nu de la facilitățile fiscale oferite, ci, în primul rând, de la dorința pe care ar trebui să o aibă fiecare om să vadă binele în jurul lui. Nu trăim în niște oaze niciunul dintre noi și rămânem „șocați” atunci când vedem că sunt oameni care se confruntă cu probleme grave. De foarte mulți ani, atât noi, VTM, cât și clienții noștri ne-am implicat în numeroase campanii și proiecte de responsabilitate socială. La sfârșitul zilei, eu spun mereu că nu contează motivul pentru care faci un bine, atât timp cât îl faci.

CECCAR Business Magazine (CBM): În cadrul evenimentului, ați menționat: „Dacă am completa declarația pentru impozitul pe profit cu 5 zile mai devreme, am avea timp suficient să redirecționăm cota din impozit către cei care fac lucruri pentru societate cu acești bani”. Puteți să dezvoltați această idee? Cum vedeți extinderea acestui model de bune practici la nivelul întregului sector și ce ar trebui schimbat în modul în care companiile abordează responsabilitatea fiscală?

Marcel Vulpoi (MV): Din păcate, așa cum se știe, viața contabilului este ceea ce se întâmplă în jurul zilei de 25 a lunii. Toți muncim având ca unic obiectiv să depunem la timp declarațiile, situațiile financiare sau deconturile. Vă garantez că peste 50% dintre contabili pleacă acasă după ora 23:00, atunci când sunt termenele de declarare a TVA și/sau impozitului pe profit. Cum ar putea ei să se gândească să îi transmită antreprenorului faptul că dacă redirecționează o parte din sume către o cauză în care cred pot beneficia de avantaje fiscale? În acest context am spus că dacă avem clienți care să ne aducă documentele la timp și noi ne facem bine treaba și depunem declarațiile de impozit pe profit cu 5 zile mai devreme, vom avea suficient timp în care să le explicăm clienților noștri și despre proiectele pe care le-am putea sprijini pentru a face bine și altora.

CECCAR Business Magazine (CBM): De la dumneavoastră am învățat un banc: „Care este asemănarea dintre vin și un contabil? Dacă iei unul ieftin, a doua zi te doare capul”. Pornind de la această analogie, cum credeți că relația dintre profesionistul contabil și antreprenor poate influența nu doar sănătatea financiară a afacerii, ci și capacitatea acesteia de a se implica responsabil în societate, folosind facilitățile fiscale disponibile? Totodată, credeți că sectorul contabil din România este pregătit să își asume un rol mai activ în susținerea inițiativelor sociale?

Marcel Vulpoi (MV): Foarte grea această întrebare. Sectorul contabil, cum l-ați numit dumneavoastră, este, din păcate, mult mai preocupat de lucruri care să îi asigure supraviețuirea și adaptarea. Aici vorbim pe de o parte de impactul tehnologiei, cei din generațiile mai vechi având reale provocări, iar, pe de altă parte, de avalanșa de modificări legislative. Din păcate, responsabilitatea socială a rămas pe unul dintre ultimele planuri pentru profesioniștii contabili. Dar, știți cum se spune, speranța nu moare niciodată. Sperăm să apară un moment în care și noi, contabilii, să avem timp să facem altceva decât declarații, OP-uri și rapoarte și să descoperim că mai sunt și alte lucruri importante.

CECCAR Business Magazine (CBM): Colaborați cu numeroși antreprenori, cu afaceri din diverse domenii. Cum credeți că pot contribui experții contabili la educarea mediului de afaceri în direcția implicării în utilizarea responsabilă a resurselor fiscale, în susținerea cauzelor sociale? Există inițiative pe care le-ați observat deja și care funcționează bine în educarea antreprenorilor?

Marcel Vulpoi (MV): Foarte mulți antreprenori și-au pierdut încrederea în capacitatea statului de a gestiona resursele și aud din ce în ce mai des întrebarea: „De ce să plătesc taxe, dom'le? Să îi fure ăștia?”. Și atunci, beneficiind de facilitățile fiscale semnificative, aleg să se implice în proiecte în care cred și, mai ales, alături de oameni credibili și responsabili. Am văzut în ultimii ani din ce în ce mai multe evenimente caritabile, din ce în ce mai multe sponsorizări și proiecte reușite, unul dintre acestea fiind chiar Spitalul Marie Curie.

CECCAR Business Magazine (CBM): Așa cum s-a subliniat și în cadrul evenimentului amintit, mecanismele fiscale existente permit redirecționarea unei părți din impozitul pe profit către cauze sociale, însă aceste facilități sunt insuficient accesate. Cum credeți că poate fi îmbunătățit parteneriatul dintre profesionistul contabil, antreprenor, stat și societate pentru un impact mai mare?

Marcel Vulpoi (MV): Vă garantez că nici 50% dintre antreprenori nu accesează aceste facilități fiscale, o parte dintre ei neștiind de ele, iar altă parte neînțelegând mecanismul de funcționare. Cred că și CECCAR, ca organism profesional, împreună cu profesioniștii contabili, ar trebui să facă o comunicare in extenso pentru tot ceea ce înseamnă facilități fiscale, cu termene, modalitate de calculare, de accesare, astfel încât să se înțeleagă foarte clar că nu plătim mai mult pentru a ne implica într-o cauză sau alta, ci pur și simplu avem libertatea de a alege ce proiect dorim să finanțăm din impozitul pe profit pe care îl datorăm.

CECCAR Business Magazine (CBM): Care credeți că sunt cele mai eficiente metode prin care firmele de contabilitate pot contribui la dezvoltarea unei economii mai responsabile din punct de vedere social?

Marcel Vulpoi (MV): La evenimentul Împreună, pentru povești de succes am spus că sunt două modalități în care firmele de contabilitate se pot implica. Pe de o parte se pot asigura de faptul că ai lor clienți vor respecta prevederile fiscale și vor plăti taxele pe care le datorează. Aceasta este varianta lungă, deoarece banii vor fi colectați și alocați pe criterii mai mult sau mai puțin obiective. Dar mai este și varianta scurtă, cea în care să discutăm cu clienții noștri și să îi atragem în proiecte în care noi credem, fie prezentându-le avantajele fiscale ale unei asemenea implicări, fie bazându-ne pe implicarea acestora. Știți, binele nu se face numai cu bani.




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.