MyWIZ, secretul contabililor de succes
Carta Albă a IMM-urilor, ediția 2016. Relația întreprinzător-contabil, cheie a succesului în afaceri

Carta Albă a IMM-urilor, ediția 2016. Relația întreprinzător-contabil, cheie a succesului în afaceri

Numărul 20-21, 16-29 august 2016  »  Întreprinderile mici și mijlocii, prezent și viitor

În numerele precedente ale publicației noastre ne-am referit, pe larg, la rezultatele amplei investigații științifice reprezentate de Carta Albă a IMM-urilor din România, ediția 2016, și am acordat, cum este firesc, o atenție specială capitolului consacrat relațiilor dintre întreprinzător și contabil în percepția celor intervievați. Continuăm să ne ocupăm de această temă foarte importantă prin redarea celei de-a doua părți a capitolului privind amintita relație.

Un interes deosebit prezintă criteriile pe baza cărora se apreciază activitățile contabilului. Se operează cu evaluări pe o scară crescătoare de la 1 la 5. Astfel, în Carta Albă se menționează:

În raport cu principalele criterii utilizate pentru aprecierea activității contabilului în funcție de vârsta IMM-urilor, sunt menționate următoarele elemente:

  • aprecierea activității contabilului înregistrează valori mai ridicate în organizațiile cu vechime de peste 10 ani (4,39) și mai reduse în cele cu o vârstă de sub 5 ani (4,20);
  • întreprinderile care indică faptul că loialitatea față de conducătorul firmei reprezintă un criteriu important în aprecierea activității contabilului consemnează o intensitate mai mare în întreprinderile cu o vechime de peste 15 ani (2,31) și mai mică în cele de sub 5 ani (2,19);
  • companiile care evaluează activitatea contabilului în funcție de măsura în care acesta respectă reglementările contabile și fiscale înregistrează o intensitate mai ridicată în rândul organizațiilor de peste 15 ani (1,91) și mai redusă în cele sub 5 ani (1,61);
  • IMM-urile care punctează rolul însemnat al implicării contabilului în descoperirea și rezolvarea problemelor financiare și contabile prezintă o intensitate mai înaltă în firmele cu vechime de 5-10 ani (2,40) și mai joasă în cele cu vechime de 10-15 ani (2,27).

La rândul ei, structura IMM-urilor pe regiuni de dezvoltare relevă următoarele aspecte esențiale:

  • evaluarea performanței contabilului înregistrează valori mai ridicate în organizațiile din nord-est (4,66);
  • întreprinderile care indică faptul că loialitatea față de conducătorul firmei reprezintă un criteriu important în aprecierea activității contabilului consemnează o intensitate mai mare în întreprinderile din vest (2,73) și mai mică în cele din sud-est (2,12);
  • companiile care evaluează activitatea contabilului în funcție de măsura în care acesta respectă reglementările contabile și fiscale înregistrează o intensitate mai ridicată în rândul organizațiilor din vest (2,55) și mai mică în cele din nord-vest (1,53);
  • IMM-urile care punctează rolul însemnat al implicării contabilului în descoperirea și rezolvarea problemelor financiare și contabile prezintă o intensitate mai înaltă în firmele din regiunea sud (2,41).

În ceea ce privește analiza din perspectiva dimensiunii IMM-urilor, se evidențiază următoarele:

  • evaluarea performanței contabilului înregistrează valori mai ridicate în organizațiile de dimensiune mijlocie (4,65) și mai reduse în întreprinderile mici (4,26);
  • întreprinderile care indică faptul că loialitatea față de conducătorul firmei reprezintă un criteriu important în aprecierea activității contabilului consemnează o intensitate mai mare în întreprinderile mici (2,39) și mai mică în cele de talie mijlocie (2,19);
  • companiile care evaluează activitatea contabilului în funcție de măsura în care acesta respectă reglementările contabile și fiscale înregistrează o intensitate mai ridicată în rândul organizațiilor mici (1,98) și mai redusă în microîntreprinderi (1,73);
  • IMM-urile care punctează rolul însemnat al implicării contabilului în descoperirea și rezolvarea problemelor financiare și contabile prezintă valori mai ridicate în organizațiile de dimensiune mijlocie (2,37) și mai reduse în întreprinderile mici (2,24).

Gruparea IMM-urilor în funcție de forma de organizare juridică relevă următoarele:

  • evaluarea performanței contabilului înregistrează valori mai ridicate în SA-uri (4,67) și mai reduse în cele cu alte forme de organizare juridică (4,19);
  • întreprinderile care indică faptul că loialitatea față de conducătorul firmei reprezintă un criteriu important în aprecierea activității contabilului consemnează o intensitate mai mare în SA-uri (2,44) și mai mică în societățile cu alte forme de organizare juridică (2,08);
  • companiile care evaluează activitatea contabilului în funcție de măsura în care acesta respectă reglementările contabile și fiscale înregistrează o intensitate mai ridicată în SA-uri (1,79) și mai redusă în cele cu alte forme de organizare juridică (1,63);
  • IMM-urile care punctează rolul însemnat al implicării contabilului în descoperirea și rezolvarea problemelor financiare și contabile prezintă o intensitate mai înaltă în societățile cu alte forme de organizare juridică (2,39) și mai joasă în SRL-uri și SA-uri (2,32).

În ceea ce privește repartiția firmelor pe domenii de activitate, au fost surprinse câteva elemente de esență:

  • evaluarea performanței contabilului înregistrează valori mai ridicate în organizațiile de construcții (4,57) și mai reduse în cele din domeniul turism (3,90);
  • întreprinderile care indică faptul că loialitatea față de conducătorul firmei reprezintă un criteriu important în aprecierea activității contabilului consemnează o intensitate mai mare în întreprinderile din sectorul industrie (2,34) și mai mică în cele din comerț (2,18);
  • companiile care evaluează activitatea contabilului în funcție de măsura în care acesta respectă reglementările contabile și fiscale înregistrează o intensitate mai ridicată în rândul organizațiilor din turism (1,96) și mai redusă în cele din transporturi (1,59);
  • IMM-urile care punctează rolul însemnat al implicării contabilului în descoperirea și rezolvarea problemelor financiare și contabile prezintă o intensitate mai înaltă în firmele din industrie (2,47) și mai joasă în cele din transporturi (2,13).



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.