Cartea pentru copii, de la „Cenușăreasă” la podiumul premianților
Numărul 12, 27 mar. - 2 apr. 2024 » Eveniment
Orice observator atent al vieții noastre culturale constată lesne că tema lecturii și, implicit, a ofertelor editoriale este tratată nu numai mai aplicat și mai des în spațiul public, ci și mai aprofundat în viziuni multi și interdisciplinare. Înmulțirea expozițiilor de profil, a prezentărilor de carte în librării, biblioteci și în alte spații destinate activităților cultural-artistice se completează cu inițiative menite să stimuleze mai puternic creațiile valoroase, ca premisă a creșterii interesului față de carte.
Date fiind ipostazele în care se află părinții, bunicii, străbunicii în exercitarea preocupărilor lor pentru formarea, pentru educarea adecvată a copiilor, nepoților și strănepoților, consemnăm, în numărul de față, o premieră: instituirea și acordarea Premiilor Cărturino, într-o gală specială destinată scriitorilor și ilustratorilor români de carte pentru copii.
Firește, nu ne propunem să apreciem cele 20 de lucrări premiate, cu mijloacele specifice criticii literare, ci doar să relevăm câteva modalități prin care obiectivele noului concurs tind să se materializeze.
În primul rând, atrage atenția instituirea unui premiu pentru cărțile anului destinate copiilor (text și ilustrație), a unui premiu al copiilor și a unui premiu al librarilor. În al doilea rând, remarcăm modul în care se îmbină literatura propriu-zisă cu artele vizuale, adaptate, firește, la diferitele vârste ale copilăriei și adolescenței. În al treilea rând, se relevă modalitățile de verificare, prin piață, a modului în care cărțile răspund unor comenzi sociale reale și, nu în ultimul rând, cât de mult contează modul în care sunt receptate de principalii beneficiari.
În același spirit au fost alcătuite și juriile concursului, fiind alături, în timpul deliberărilor, critici literari, artiști plastici, librari și, evident, copii. În acest fel, s-au armonizat punctele de vedere și s-au conturat tendințe care au șansele cele mai mari de a se afirma în viitor, mai ales prin prisma cerințelor copiilor.
Festivitatea de înmânare a premiilor a fost concepută, la rândul ei, într-o asemenea manieră încât să ofere și modele de atragere a copiilor în zona mirifică a lecturii. Specialiști în diferite domenii au demonstrat, „pe viu”, cum o lectură poate deveni foarte atractivă, cum se concepe și se promovează o publicitate percutantă, cum se formează unele dintre cele mai diverse obiceiuri pozitive în materie de lectură. În același timp, s-a demonstrat cum pot fi asociate și alte arte în demersurile amintite, o atenție deosebită acordându-se muzicii, pentru crearea unei ambianțe adecvate ascultării de povești, de basme, de alte creații literare, imprimate pe suport electronic sau citite de părinți și bunici preșcolarilor. De asemenea, s-au inițiat standuri speciale în librării și biblioteci pentru cărțile destinate copiilor, diferențiat, pe vârste și pe genuri literare.
În contextul evocat, mai consemnăm succesul înregistrat la prestigiosul târg de carte de la Leipzig (Germania) de producția editorială românească tot mai diversă și de mai bună calitate destinată, cu precădere, copiilor.
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național