Cauze și efecte
Numărul 41, 29 oct. - 4 nov. 2019 » La început a fost cuvântul...
Într-o dezbatere televizată, unul dintre participanți a afirmat că „evidența ne oferă cu deplină claritate imaginea condiționărilor și cerințelor actuale ale economiei”. Aici avem un cumul de erori. Când vorbim despre „evidență” implicăm și ideea de „claritate”. Nu poate fi „evident” ceea ce nu este… „clar”. Apoi, „condiționările” sunt, în esența lor, „cerințe”, fie asumate, fie impuse, dar, în niciun caz, nu reprezintă două elemente diferite, despărțite de acel buclucaș „și”.
Încălcarea regulilor privind raportul dintre parte și întreg, precum și a celui dintre întreg și zonele lui de interferență reprezintă o eroare frecventă nu numai în exprimarea verbală, ci și în cea scrisă. Astfel, într-un articol de ziar se menționa că: „valoarea de întrebuințare a respectivelor produse este confirmată de faptul că sunt eficiente și la îndemână”. În acest exemplu, pe lângă faptul că o noțiune („valoarea de întrebuințare”) este repetată exact prin ceea ce o definește, respectiv „utilitatea”, constatăm că iar a intervenit un „și” neinspirat. Cum ar putea un bun material să fie „eficient” dacă n-ar fi la „îndemână”? Gradul de accesibilitate este dat și de unul dintre rezultatele conținute de însăși noțiunea de „eficiență”, adică, raportul dintre cauză și efect. În consecință, remarcăm că o „eficientă” comunicare este „condiționată” de respectarea proprietății termenilor și a sensului relațiilor dintre aceștia. „Condiția” constă, așadar, în buna cunoaștere a normelor gramaticii și logicii, iar „efectul” dorit se află la „îndemâna” fiecăruia dintre noi: „claritatea” exprimării și șansa reală („efectul”) de a ne înțelege, cu adevărat, unii cu ceilalți. Asta DA „eficiență”. (T.B.).
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național