MyWIZ - Business în cloud
Cauze și efecte

Cauze și efecte

Numărul 10, 19-25 martie 2019  »  La început a fost cuvântul...

Este firesc ca, în analizele care apar în mass-media cu profil economic, să se pună accentul pe raportul dintre cauză și efect. Numai că, uneori, modul în care sunt formulate evaluările este deficitar sub aspect lingvistic și logic. Bunăoară, într-o publicație săptămânală se afirma că „în săptămâna următoare acestei acțiuni urmează repercusiunile”. În afară de imperfecțiunea stilistică („În săptămâna următoare… urmează”) observăm pleonasmul „pur”: termenul de „repercusiune” indică exact „urmarea” a ceva. O eroare asemănătoare a conținut intervenția televizată a unui comentator. Astfel, a spus că „o consecință a măsurilor menționate va fi, fără îndoială, modul în care se vor repercuta în…”. Or, verbul „a se repercuta” indică existența unei (unor) „urmări”, a unei (unor) „consecințe”.

Tot în categoria pleonasmelor se încadrează alte două exemple „culese”, de această dată, din emisiuni radiofonice. Un analist economic aprecia că „mereu și mereu se perpetuează situații de genul…”. Evident, ceea ce se „perpetuează” apare „mereu și mereu”. La fel de greșită este și formula „persistă continuu tendința de a se…”. Ceea ce „persistă” are „continuitate”, se „menține”, „durează”, „dăinuie”. Dacă „persistă” eroarea, atunci „persistă” și necesitatea de a o elimina. În acest caz, vom avea de-a face cu o „repercusiune” favorabilă oricărui demers spre o comunicare corectă. (T.B.)

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.