CE a publicat cadrul comun de competențele financiare pentru copii și tineri al UE/OCDE
Numărul 39, 4-10 oct. 2023 » Direct de la sursă
Comisia Europeană a publicat, zilele trecute, un cadru comun de competențele financiare pentru copii și tineri al UE/OCDE, informează un comunicat al Executivului comunitar. „Cadrul vizează îmbunătățirea alfabetizării financiare a tinerilor, astfel încât aceștia să fie pregătiți să ia decizii financiare personale în cunoștință de cauză atât în prezent, cât și, mai ales, mai târziu în viață”, se menționează în comunicat. Obiectivul cadrului este de a stabili o înțelegere comună între statele membre și practicieni cu privire la competențele esențiale în materie de alfabetizare financiară de care au nevoie copiii și tinerii. Pe această bază, cadrul poate sprijini dezvoltarea politicilor de alfabetizare financiară, a programelor și a materialelor didactice de către părțile interesate publice, private și non-profit.
Comisia și OCDE se vor concentra în prezent pe încurajarea și sprijinirea utilizării cadrului de către autoritățile naționale, practicieni și alte părți interesate. Eficacitatea cadrului depinde de stabilirea unei înțelegeri comune a alfabetizării financiare în rândul diferitelor părți interesate din statele membre și de disponibilitatea acestora de a utiliza cadrul și de a contribui în mod activ la sporirea impactului politicilor și inițiativelor de alfabetizare financiară.
Comisia Europeană și Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică/Rețeaua internațională pentru educație financiară (OCDE/INFE) au elaborat acest cadru în contextul Planului de acțiune privind uniunea piețelor de capital din 2020 (Acțiunea 7: Capacitarea cetățenilor prin intermediul alfabetizării financiare) și ca parte a programului de lucru al OCDE/INFE. Un cadru similar, destinat adulților, a fost publicat în ianuarie 2022.
Necesitatea de a îmbunătăți nivelul de alfabetizare financiară în UE este mai relevantă ca oricând, după cum o demonstrează recentul sondaj Eurobarometru din 2023 privind alfabetizarea financiară. Studiul respectiv a confirmat că nivelurile generale de alfabetizare financiară în UE rămân alarmant de scăzute. Acesta a arătat, de asemenea, că, în general, tinerii au cunoștințe financiare mai reduse și un comportament financiar mai puțin prudent decât persoanele în vârstă. Potrivit sondajului Eurobarometru Flash din octombrie 2022 privind produsele financiare cu amănuntul, tinerii sunt, de asemenea, mai puțin încrezători decât generațiile mai în vârstă atunci când își gestionează finanțele personale. În același timp, tinerii sunt mai atrași de instrumente financiare mai riscante, cum ar fi criptoactivele. De asemenea, au mai multă încredere în platformele de comunicare socială ca sursă de informații și se simt mai în siguranță să efectueze tranzacții financiare prin intermediul internetului sau al aplicațiilor. Acest lucru ar sugera că inițiativele care vizează tinerii cu scopul de le a spori nivelul de alfabetizare financiară ar putea avea un impact deosebit de mare.
Pe modelul cadrului destinat adulților, cadrul pentru copii și tineri este însoțit de un instrument Excel care facilitează navigarea și filtrarea competențelor în funcție de nevoile utilizatorilor.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național