MyWIZ - Business în cloud
CE propune noi norme care vor stimula digitalizarea procesului de deschidere și gestionare a unei afaceri

CE propune noi norme care vor stimula digitalizarea procesului de deschidere și gestionare a unei afaceri

Numărul 17, 8-14 mai 2018  »  Conectarea la era digitală

Se estimează că economiile realizate, pe baza noilor norme, datorită înregistrării și depunerii actelor online vor fi cuprinse între 42 și 84 milioane euro pe an pentru societățile din UE

Comisia Europeană (CE) a propus recent o serie de norme privind dreptul societăților comerciale, astfel încât societățile să poată fuziona și să se poată diviza sau deplasa în cadrul pieței unice. Noile norme vor asigura, de asemenea, o bună protecție a drepturilor angajaților și vor preveni abuzurile fiscale. „Aceste norme vor stimula potențialul de creștere al societăților europene prin digitalizarea procesului de deschidere și gestionare a unei afaceri”, precizează reprezentanţii Executivului de la Bruxelles. „De prea multe ori, societățile europene se află în imposibilitatea de a căuta oportunități de afaceri în străinătate. Îmi doresc să schimbăm această situație și să modernizăm normele privind dreptul societăților comerciale. În primul rând, îmi doresc ca societățile europene să dispună de mai multe soluții online, care să le permită să își diminueze costurile și să câștige timp. În al doilea rând, îmi doresc să le ofer antreprenorilor cinstiți posibilitatea de a-și alege locul în care să își desfășoare activitatea și modul în care își dezvoltă și își reorganizează afacerea”, a declarat Vera Jourová, comisarul pentru justiție, consumatori și egalitate de gen.

Norme armonizate privind deplasarea, fuzionarea și divizarea societăților comerciale, însoțite de garanții solide împotriva abuzurilor

Propunerea stabilește proceduri comune aplicabile la nivelul UE privind modul în care o societate se poate deplasa dintr-o țară a UE în alta, poate fuziona cu alte entități sau se poate diviza în două sau mai multe noi entități transfrontaliere. În conformitate cu hotărârea de referință a Curții de Justiție a Uniunii Europene, societățile își vor putea muta sediul dintr-un stat membru în altul ca urmare a introducerii unei proceduri simplificate. Noile norme privind transformările și divizările transfrontaliere vor include, de asemenea, măsuri specifice care vor ajuta autoritățile naționale să combată abuzurile. Astfel de transferuri vor include garanții eficace împotriva mecanismelor abuzive de eludare a normelor fiscale, de subminare a drepturilor lucrătorilor sau de periclitare a intereselor creditorilor sau ale acționarilor minoritari. În astfel de situații, operațiunea va fi blocată de statul membru de plecare chiar înainte ca aceasta să poată avea loc.

„În prezent, normele naționale diferă foarte mult de la un stat membru la altul sau impun obstacole administrative excesive. Acest lucru descurajează societățile să profite de noi oportunități de teamă că acest demers va presupune prea multă birocrație. De asemenea, aceasta înseamnă că, atunci când societățile se deplasează, interesele angajaților, ale creditorilor și ale acționarilor minoritari nu sunt protejate în mod corespunzător”, subliniază CE, într-un comunicat.

De asemenea, datorită noilor norme, societățile vor putea să se deplaseze sau să se reorganizeze, fără complicații juridice inutile și cu costuri mai mici, oriunde pe piața unică. Comisia estimează că, pentru fiecare operațiune, societățile vor înregistra economii în materie de costuri de 12.000 euro – 19.000 euro și un total de 176 – 280 milioane euro pe o perioadă de 5 ani.

Crearea societăților online

În prezent, numai 17 state membre prevăd o procedură de înregistrare a societăților care se poate desfășura integral online. Conform noilor norme, în toate statele membre, societățile vor putea să se înregistreze, să înființeze noi filiale sau să depună documente la Registrul Comerțului online. Digitalizarea contribuie la îmbunătățirea eficacității și a eficienței procesului de înființare a întreprinderilor:

  • înregistrarea online durează, în medie, jumătate din timpul necesar înregistrării tradiționale pe baza unor documente pe suport de hârtie și poate fi de până la 3 ori mai ieftină;
  • potrivit estimărilor, economiile realizate, pe baza noilor norme, datorită posibilității de înregistrare și depunere a actelor online vor fi cuprinse între 42 și 84 milioane euro pe an pentru societățile din UE;
  • datorită principiului „doar o singură dată”, inclus în noua propunere, nu va mai fi nevoie ca aceleași informații să fie transmise de mai multe ori unor autorități diferite pe parcursul ciclului de viață al unei societăți;
  • mai multe informații privind societățile comerciale vor fi puse la dispoziția tuturor părților interesate, cu titlu gratuit, în registrele comerțului.

Pentru a preveni fraudele și abuzurile, autoritățile naționale se vor putea baza pe informațiile oferite de autoritățile din alte state membre cu privire la administratorii care și-au pierdut dreptul de a exercita o funcție de conducere. În cazul în care suspectează existența unei fraude, autoritățile pot solicita prezența fizică a proprietarilor de societăți și pot apela la alte organisme care să participe la acest proces (cum ar fi notarii).




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.