CE va aloca anul viitor 186 de milioane de euro pentru promovarea produselor agroalimentare în UE și în afara blocului comunitar
Numărul 46-47, 22 nov. - 5 dec. 2023 » Direct de la sursă
În 2024, Comisia Europeană (CE) va aloca 185,9 milioane euro pentru finanțarea activităților de promovare a produselor agroalimentare sustenabile și de înaltă calitate din UE, atât în Uniune, cât și în afara ei, a anunțat Executivul comunitar, într-un comunicat. „Programul de lucru privind politica de promovare pentru 2024, adoptat de Comisie, vizează dezvoltarea unor noi oportunități de piață, ținând seama, totodată, de prioritățile politice, de analiza proiecțiilor privind exporturile spre piețele existente și emergente și de contribuțiile părților interesate”, se menționează în comunicat.
Campaniile de promovare a produselor agricole din UE sunt menite a deschide noi oportunități de piață pentru fermierii din UE și pentru industria alimentară a UE în general și a-i ajuta pe aceștia să își asigure stabilitatea activităților lor economice existente. În plus față de sporirea producției și consumului sustenabile de produse agricole, politica de promovare sprijină și redresarea sustenabilă a sectorului agroalimentar al UE într-un context economic dificil.
Sumele disponibile pentru campaniile selectate în 2024 sunt împărțite între promovarea pe piața internă a UE și promovarea în țări terțe, alocările fiind de 81,3 milioane euro și, respectiv, de 85,1 milioane euro. În afara UE, țările și regiunile cu un mare potențial de creștere – printre care se numără China, Japonia, Coreea de Sud, Singapore și America de Nord – sunt identificate ca ținte principale ale programelor de promovare. Regatul Unit rămâne una dintre principalele piețe de export pentru produsele agroalimentare din UE, absorbind peste 20% din exporturile din UE-27.
Comisia Europeană cofinanțează până la 80% din proiectele selectate, prezentate de operatori privați, și, de asemenea, își desfășoară propriile campanii de comunicare în țări terțe. Activitățile de promovare includ participarea la târguri agroalimentare, organizarea de delegații de afaceri în țări terțe și elaborarea de manuale privind accesul pe piață pentru exportatori.
Campaniile de promovare selectate în 2024 ar urma să prezinte produse realizate prin practici agricole sustenabile, care contribuie la reducerea dependenței de pesticide și antimicrobiene, la reducerea la minimum a fertilizării solurilor și a poluării apelor, la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, la consolidarea agriculturii ecologice și la îmbunătățirea calității vieții animalelor. Se vor aloca 62 milioane euro anume pentru astfel de produse agroalimentare realizate în mod sustenabil, inclusiv 42 milioane euro pentru produsele ecologice. Unul dintre rezultatele preconizate constă într-o și mai amplă recunoaștere de către consumatori a logoului UE pentru producția ecologică și în sporirea consumului de produse ecologice, conform planului de acțiune al UE pentru dezvoltarea producției ecologice.
Un alt obiectiv este sporirea gradului de conștientizare în privința sistemelor de calitate ale UE și în privința produselor înregistrate ca denumiri de origine protejate (DOP), indicații geografice protejate (IGP) și specialități tradiționale garantate (STG). În prezent sunt protejate peste 3 500 de denumiri de produse agroalimentare și de băuturi, ceea ce garantează produse autentice pentru consumatori și păstrează patrimoniul cultural și culinar al UE.
De asemenea, un element esențial al politicii de promovare a UE rămâne promovarea consumului de fructe și legume proaspete, în contextul unei alimentații echilibrate. Concluzia celei mai recente analize privind punerea în aplicare a programului este că fructele și legumele au fost principala categorie de produse care a făcut obiectul cofinanțării de către UE a politicii de promovare, cu o alocare de 19%-30% din bugetul anual total al politicii de promovare în perioada 2016-2019. În programul de lucru pentru 2024 vor fi alocate peste 18 milioane euro pentru promovarea fructelor și legumelor proaspete. Campaniile pentru aceste produse pot fi, însă, finanțate și din restul bugetului alocat promovării. Activitățile de promovare care vizează consumatorii de pe piața internă ar trebui să țină seama de orientările despre nutriție elaborate de statul membru/statele membre vizat(e) și să fie conforme cu orientările respective.
Cererile de propuneri pentru viitoarele campanii din 2024 vor fi deschise în perioada 18 ianuarie – 14 mai 2024. Cererile de propuneri sunt gestionate de Agenția Executivă Europeană pentru Cercetare (REA). Printre numeroasele și diversele organisme eligibile pentru a solicita finanțare și a-și prezenta propunerile se numără organizațiile profesionale, organizațiile de producători și grupurile agroalimentare responsabile cu activități de promovare. Așa-numitele programe „simple” pot fi prezentate de o singură organizație sau de mai multe organizații din aceeași țară a UE. Programele „multinaționale” sunt prezentate de cel puțin două organizații naționale din cel puțin două state membre sau de una sau mai multe organizații europene. Pe site-ul REA este disponibilă o hartă a tuturor campaniilor aflate în desfășurare în lume.
La 31 ianuarie și 1 februarie 2024 va avea loc un eveniment de informare la Bruxelles și online. Acest eveniment de informare are menirea de a prezenta mai în detaliu criteriile de eligibilitate și de atribuire și experiențele beneficiarilor programelor finanțate și, de asemenea, de a facilita contactele între potențialii parteneri de proiecte.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice